مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۶ - ۱۰:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک کره فلزی خاردار با فرستادن رشته‌‌ای از بیپ‌های رادیویی کوچک پنجاه سال پیش در با تغییر دیدگاه انسان‌ها از کره زمین، جهان خاکی را در نظر آنها کوچک کرد و کیهان را وسعت بخشید.

اسپوتنیک اولین قمر مصنوعی در 4 اکتبر 1957 بوسیله شوروی به فضا پرتاب شد و به دور کره زمین به گردش درآمد. عصر فضا آغاز شد و رخدادهای پس از ان زندگی روزمره انسان‌ها را به کلی تغییر داد.

ماهواره‌های مخابراتی؛ جنگ‌‌ها و جشن‌ها را از هزاران کیلومتر آن طرف‌تر به اتاق‌های نشیمن خانه‌های ما آوردند. هنگامی که می‌خواهیم از خانه بیرون برویم، ماهواره‌های هواشناسی  به ما می‌گویند که آیا لازم است چتر برداریم یا در معرض طوفان هستیم یا نه. و سیستم تعیین موقعیت جهانی (GPS) مانع آن می‌شود که حتی در خیابان‌های ناآشنا مسیر خود را گم کنیم.

اسپوتنیک تنها به پیشرفت تکنولوژی نینجامید. تهدید تسلط شوروی بر فضا، دولت آمریکا را وادار کرد تا میزان پول صرف شده برای علوم، آموزش و پژوهش را تا ده برابر افزایش دهد. تصاویر ماهواره‌ای از کره زمین الهام‌بخش جنبش‌های زیست‌محیطی شد که در آن زمان مراحل آغازین خود را می‌گذراندند.

کارشناسان می‌گویند حتی ماهواره‌های جاسوسی و مخابراتی هم جهان را در صلحی نسبی نگهداشتند. همین هفته گذشته بود که دانشمندان از تصاویر ماهواره‌های تجاری استفاده کردند تا سرکوب خشن تظاهرات اعتراضی در میانمار را ثابت کنند.[انتشار تصاویر ماهواره‌ای از تخریب روستاهای میانمار]

هنگامی که اسپوتنیک به فضا پرتاب شد، مردم فکرمی‌کردند آینده فضایی شامل ایستگاه‌های غول‌آسای فضایی و ایجاد مستعمرات بر روی  کره ماه و سایر سیارات خواهد بود. هراس آنها این بود که جنگ‌افزار های فضایی بر سر کره زمین باریدن خواهند گرفت.

راجر لانیوس، موزه‌دار ارشد در موسسه اسمیتسونین در موزه ملی هوا و فضا آمریکا در این باره می‌گوید:‌ "واقعیت این است که چیزهایی که ما انتظار داشتیم به وقوع نپیوستند، و چیزهایی که ما انتظارشان را نداشتیم، زندگی‌های ما را چنان دگرگون کردند که اکنون دیگر ما نمی‌توانیم زندگی متفاوت با آن را تصور کنیم."

آمریکایی‌ها در ماه مه 1988 چشمه‌ای از این دگرگونی را به وضوح دریافتند. تنها از کار افتادن یک ماهواره مخابراتی باعث خاموش شدن بیش از 30 میلیون پیجر شد. تایید پرداخت بوسیله کارت‌های اعتباری انجام نشد. رادیوی ملی همگانی آمریکا و سی‌ان‌ان در برخی از نقاط قابل دریافت نبودند.

هاوارد مک کوردی استاد سیاست عمومی در آمریکن یونیورسیتی می‌گوید: "تمدنی که ما اکنون در آن زندگی می‌کنیم، به کلی با آنچه در  میانه دهه 1950 بود متفاوت است. بدون این تکنولوژی فضایی حتی تصور این تغییرات مشکل بود. فکر کنید که می‌توانستید کامپیوتر داشته باشید ولی توانایی اتصال به اینترنت را نداشتید."

همه این دگرگونی‌ها به یمن فرستادن یک گوی فلزی خار 90 کیلوگرمی بوسیله کشوری که دیگر وجود ندارد، رخ داده است.

ماهواره‌های هواشناسی اکنون اطلاعاتی دقیق از تهدیدهای طبیعت را می‌دهند و پیش بینی‌های روزانه آب و هوا بسیار بهبود پیدا کرده است.

ارتباطات ماهواره‌ای باعث ایجاد تلویزیون‌‌های جهانی مانند س‌ی‌ان‌ان  شد. این تلویزیون‌ها  وقایع جهان را به صورت زنده  به مردم در سراسر جهان رساندند.

ماهواره‌ها به غیر از این استفاده‌های عملی، به جنبش حفاظت از محیط زیست نیز کمک بسیاری کردند: تصاویر اولیه کره زمین از فضا به این جنبش کمک کرد که شکنندگی سیاره ما را به مردم  نشان دهد.

تصاویر تلسکوپ فضایی هابل و دیگر ماهواره‌ها به مردم دیدی از کیهان را داد که نه تنها تریلیون‌ها کیلومتر وسعت دارد، بلکه  میلیاردها سال در زمان نیز به عقب باز می‌گردد.

آسوشیتدپرس

کد خبر 33116

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز