یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶
۰ نفر

تشدید برخورد با کالاهای قاچاق در مبادی ورودی و سطح عرضه در حالی به رویکرد اصلی متولیان پیگیری و مقابله با این پدیده اقتصادی تبدیل شده که مسئولان رویکردهای متفاوتی نسبت به منشأ ورود این کالاها یا چگونگی برخورد با آن در مناطق آزاد مطرح می‌کنند.

قاچاق کالا

نقش مناطق آزاد در قاچاق كالا و ارز از ديگر انتقادات مطرح است. با وجود اين طي چند‌ماه گذشته، اكبر تركان، مشاور رئيس‌جمهور و دبير شوراي‌عالي مناطق ويژه اقتصادي با استفاده از ادبياتي تند در مقام پاسخگويي به منتقداني مانند معاون وزير دادگستري و رئيس سازمان تعزيرات حكومتي، وزير صنعت، معدن و تجارت، رئيس كميسيون اقتصادي مجلس، نماينده سابق مردم تهران در مجلس و برخي كارشناسان اقتصادي و حتي خبرنگاران برخي رسانه‌هاي جمعي برآمده تا مناطق آزاد به منطقه ممنوعه‌اي براي هرگونه نقد تبديل شده باشد.

  • تقابل با منتقدان قاچاق كالا در مناطق آزاد

طي چند‌ماه گذشته انتقادهاي بسياري نسبت به سهم و نقش مناطق آزاد در ورود كالاهاي قاچاق به كشور مطرح شده كه پاسخ‌هاي مشاور رئيس‌جمهور را به‌دنبال داشته است.اظهارنظر چندي پيش عليرضا جمشيدي، معاون وزير دادگستري در مورد تبديل مناطق آزاد به پايگاه قاچاق كالا با واكنش اكبر تركان مواجه شد و وي به خبرنگار ما اعلام كرد: « ايشان اگر اين حرف را بي‌مبنا گفته باشد مي‌توانم از ايشان پيگيري قضايي و به‌خودشان شكايت كنم كه به ما تهمت ناروا زده است».

اين اظهارنظر تركان موجب پيگيري مجدد موضوع از معاون وزير دادگستري توسط خبرنگار همشهري شد كه جمشيدي اعلام كرد: «كساني كه ورود كالاهاي قاچاق از مناطق آزاد را قبول ندارند دعوت مي‌كنم تا براي اثبات اين موضوع به اتفاق هم به اين مناطق رفته و از نزديك ورود كالاهاي قاچاق را ببينيم.»

اظهارنظر محمد رضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت مبني بر انتقال بار با تريلي و نيسان از مناطق آزاد به داخل كشور با واكنش تركان مواجه شده و اخيرا وي در يك برنامه تلويزيوني اعلام كرد: «برخي مقامات دولتي در مورد مناطق آزاد حرف‌هايي زده‌اند، من هم مي‌توانم حرف بزنم. خجالت مي‌كشم راجع به نعمت‌زاده حرفي بزنم و توصيه مي‌كنم به ايشان كه بي‌هوا حرف نزنند كه من از كوره در نروم.

مسئول تمام ثبت‌سفارش‌ها و واردات بي‌رويه خود آقاي نعمت‌زاده هست نه مناطق آزاد.» وي افزود: «ربط دادن واردات 400ميليون دلاري از مناطق آزاد به واردات 15ميليارد دلاري قاچاق رد گم كردن است و كساني كه كانتينرها را وارد مي‌كنند، آدرس نادرست مي‌دهند. وقتي ارز 1290توماني براي واردات پرداخت مي‌شود و دلار در بازار 3500تومان است، اين وزير تجارت است كه بايد جوابگوي واردات باشد نه‌مناطق آزاد.»

اظهارنظر نماينده سابق مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي نيز واكنش تند تركان را به‌دنبال داشت. احمد توكلي پيش‌تر گفته بود: « مناطق آزاد صد درصد شكست خورده هستند و تكثير آنها به‌دليل سوءاستفاده از زمين رخ مي‌دهد زيرا قبل از اينكه اين مناطق آزاد اعلام شوند عده‌اي كه مطلع هستند زمين‌هاي آنجا را ارزان مي‌خرند و بعد خيلي گران‌تر مي‌فروشند و سود مي‌كنند.» اما مشاور رئيس‌جمهور در پاسخ به اين انتقاد اعلام كرد: «منطقه آزاد شكست خورده است يا آقاي توكلي؟ بايد بگويند در كدام يك از اهداف مشخص شده براي مناطق آزاد ما شكست خورده‌ايم اما بايد گفت كه هنوز به مطلوب خود كه رهبري تعيين كرده‌اند، نرسيده‌ايم.»

چندي پيش تركان در پاسخ به خبرنگار خبرگزاري صداوسيما درباره تدابير وي براي جلوگيري از واردات بي‌رويه كالاي قاچاق از مناطق آزاد تجاري، اينگونه نگاه به مناطق آزاد را نگاهي چرك، تيره و سياه توصيف كرد كه مبتني بر جرم‌زا بودن اين مناطق است!

  • نامه‌نگاري وزير راه با رئيس‌جمهور

اظهارنظر قاسم خورشيدي، سخنگوي ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز مبني بر دستگيري كاركنان سازمان بنادر در ارتباط با قاچاق كانتينر در بندر شهيد رجايي موجب شد تا مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي از نامه اعتراضي وزير راه به رئيس‌جمهور خبر دهد. محمد سعيدنژاد با بيان اين مطلب به فارس گفت: ديروز وزير راه و شهرسازي نامه اعتراض خود را نسبت به ادعاهاي سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز به رئيس‌جمهور ارائه داد و خواستار پيگيري آن‌ شد.

کد خبر 343924

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha