یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱
۰ نفر

با اجرای طرح تشدید مقابله با قاچاق کالا و ارز طی ۵ ماه نخست امسال با ۱۹هزار قاچاقچی خرد و کلان برخورد شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۵درصد افزایش داشته است.

قاچاق کالا

مبارزه با قاچاق در بازار از مهرماه در حالي وارد فاز تازه‌اي مي‌شود كه طرح‌هاي ريشه‌اي براي رهگيري كالاها از مبدا همچنان بلاتكليف است. طرح «كد شناسه و كد رهگيري» كه بر اساس تكاليف ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز به دولت ابلاغ شده،‌همچنان در انتظار ابلاغ آيين‌نامه است.

با وجود اين، پس لرزه‌هاي برخورد با كالاهاي سلامت محورقاچاق در كوچه مروي و ناصر خسرو و اجراي ناقص طرح مقابله با عرضه برخي گوشي‌هاي قاچاق تلفن همراه همچنان ادامه دارد. يكشنبه‌شب معاون وزير دادگستري در يك برنامه تلويزيوني از مرحله سوم اجراي اين طرح و برخورد با قاچاق لوازم خانگي در سطح عرضه خبر داد و تأكيد كرد كه در مراحل بعدي اجراي اين طرح برخورد با قاچاق محصولات آرايشي، آرايشگاه‌هاي غيرمجاز و تجهيزات پزشكي در دستور كار قرار دارد.

عليرضا جمشيدي با بيان اينكه در 5‌ماه نخست امسال برخورد با پرونده‌هاي مهم و ملي در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 51درصد افزايش داشته و تعزيرات به‌سمت پرونده‌هاي كلان رفته است، افزود: طي 5ماه نخست امسال ميزان جرايم قاچاقچيان 26درصد افزايش يافته است. ميزان اين جرايم در 5‌ماه نخست سال گذشته 186ميليارد تومان بوده و در مدت مشابه امسال به 236ميليارد تومان رسيده است. رئيس سازمان تعزيرات حكومتي در مورد امحاي كالاهاي سلامت‌محور و به‌ويژه در حوزه غذا، دارو و درمان اعلام كرد: در اين بخش با 137درصد رشد امحا مواجه بوديم و تا پايان شهريور نيز امحاي سراسري اين اقلام را در كشور خواهيم داشت.

وي با بيان اينكه طرفدار امحاي خودروهاي لوكس قاچاق هستم اما فعلاً آيين‌نامه اجازه نمي‌دهد، افزود: طي 5‌ماه اخير 30ميليارد تومان كالاي قاچاق امحا شده است و بايد به‌سمت امحاي خودروهاي قاچاق مثل ساير كالاها حركت كنيم. رئيس سازمان تعزيرات حكومتي از اجراي طرح ويژه مبارزه با قاچاق لوازم خانگي از ابتداي مهر در بازار خبر داد و اعلام كرد: در اين طرح به‌دنبال دستگيري و زنداني كردن افراد نيستيم بلكه مي‌خواهيم قاچاق كالا از بين برود.

پس از اجراي طرح نيز به‌صورت جدي سراغ آرايشگاه‌ها و لوازم آرايشي خواهيم رفت زيرا در اين بخش شاهد استفاده از مواد شيميايي و تقلبي و گرانفروشي هستيم. عرضه انواع كالاهاي قاچاق در بازار تجهيزات پزشكي نيز موضوعي است كه نمي‌توانيم از كنار آن بگذريم. همچنين در برخورد با عوامل اصلي توزيع كالاهاي قاچاق كه از طريق شبكه‌هاي ماهواره‌اي تبليغ مي‌شود اكنون تمركز ما بر انبارهايي است كه آنها در آنجا كالاهاي قاچاق را جمع‌آوري و پس از مدتي توزيع مي‌كنند.

  • صادرات 28خودروي لوكس

معاون وزير اقتصاد و مديرعامل سازمان جمع‌آوري و فروش اموال تمليكي با بيان اينكه حدود ١٣٧ دستگاه خودروي لوكس اعم از پورشه، بنز، بي‌ام و، فورد و... در اختيار اين سازمان قرار دارد كه متروكه بوده و قاچاق نيستند اما اين خودروها نيز صادر خواهند شد، افزود: اكنون كارهاي گمركي صادرات حدود ٢٨ دستگاه خودروي پورشه براي صادرات انجام شده است.

علاوه بر اين تعداد، اكنون حدود ٦٤ خودروي قاچاق و ٣٤٠ دستگاه خودروي متروكه در كشور وجود دارد كه حجم موتور كمتر از٢٥٠٠ سي‌سي داشته و مشكل فروش ندارند و اگر سازمان استاندارد تأييد كند و شماره‌گذاري شوند، امكان فروش آنها در داخل كشور وجود دارد. امين دليري تأكيد كرد: طي 5ماه نخست امسال كل فروش اموال سازمان معادل ۱۰۶۷ ميليارد ريال بود كه افزايش ۱۳۹ درصدي را نسبت به فروش ۴۴۶ ميليارد ريالي سال گذشته داشته است.

  • كشف 11سوله دپوي لوازم خانگي قاچاق

روز شنبه هفته جاري در عمليات گشت‌هاي مشترك تعزيرات و برخي دستگاه‌هاي ديگر 11سوله نگهداري و دپوي لوازم خانگي قاچاق در منطقه شورآباد شهرري، شناسايي و اموال آن توقيف شد. در اين عمليات كه به‌دليل گستردگي سوله‌ها و انبوه اقلام لوازم خانگي قاچاق حدود 8ساعت به طول انجاميد، پس از توقيف لوازم خانگي قاچاق موجود در 11سوله بزرگ، پرونده‌هاي مربوط به مالكان اين كالاهاي قاچاق براي رسيدگي به شعبه اول ويژه رسيدگي به تخلفات قاچاق كالا و ارز تعزيرات حكومتي شهرري ارجاع شد.

کد خبر 345435

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha