جمعه ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۱
۰ نفر

افشای سازش جدید کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی در اجلاس‌ماه آینده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تسلیحات هسته‌ای این رژیم آنقدر برای مقام‌های اسرائیل حساس و حیاتی بوده که تمامی دیپلمات‌های این کشور ممنوع‌المصاحبه شده‌اند.

سال‌هاست  که رژیم صهیونیستی از مصونیت در برابر هرگونه بازرسی آژانس برخوردار  است.

مصاحبه 3نفر از ديپلمات‌هاي اين رژيم با روزنامه هاآرتص باعث افشاي سازش جديد كشورهاي اتحاديه عرب با رژيم صهيونيستي شده است. براساس گزارش هاآرتص، كشورهاي عربي در مقابل نزديك‌شدن به‌ اسرائيل در اجلاس‌ماه سپتامبر آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قرار است از تلاش‌هاي گذشته خود عقب‌نشيني كرده و به هيچ عنوان به‌دنبال راي‌گيري عليه تسليحات هسته‌اي‌ رژيم صهيونيستي نباشند.

به‌دنبال اين افشاگري كه با مصاحبه 3 ديپلمات ناشناس اين رژيم صورت گرفته، دوري گلد، مديركل وزارت امورخارجه رژيم صهيونيستي طي دستوري تمامي ديپلمات‌هاي اين رژيم را از مصاحبه با خبرنگاران اسرائيلي منع كرده است. يك منبع آگاه در وزارت امورخارجه رژيم صهيونيستي اعلام كرده كه انتشار گزارش در اين رابطه به‌شدت باعث خشم مديركل وزارت‌ خارجه شده و او نشستي‌ اضطراري را در آن وزارتخانه به‌خاطر اين درز اطلاعاتي تشكيل داده است.

پيش از اين كشورهاي عربي به رهبري مصر هر ساله در تلاش براي تصويب قطعنامه‌اي براي كنترل تسليحات هسته‌اي و پيوستن اين رژيم به ان‌پي‌تي بوده‌اند. براساس تلگراف محرمانه‌اي كه به چندين سفارتخانه رژيم صهيونيستي ارسال شده اما در اجلاس‌ماه آينده آژانس اين مسئله متوقف و حرفي در اين رابطه از سوي كشورهاي اتحاديه عرب زده نخواهد شد. 3 نفر از ديپلمات‌هاي رژيم صهيونيستي كه نامشان فاش نشده، گفته‌اند كه از سفارتخانه‌ها در اين تلگراف خواسته شده تا مراتب تقدير خود را از تصميم كشورهاي عربي به مقام‌هاي كشورهايي كه در آن مأمور هستند ابلاغ كنند.

با وجود اعلام اين مسئله در اين تلگراف، از سفارتخانه‌ها خواسته شده تا براي مقابله با طرح احتمالي مسئله «امنيت تاسيسات هسته‌اي» اين رژيم در اجلاس‌ماه سپتامبر آژانس، آمادگي داشته باشند و از كشورهاي ميزبان خود بخواهند كه اگر كشورهاي عربي تصميم خود را تغيير داده و بار ديگر قطعنامه‌اي به رأي گذاشتند، مانند هر سال به آن رأي منفي دهند.

رژيم صهيونيستي براساس اسناد و مدارك مستدل تنها رژيم در منطقه خاورميانه است كه حداقل 300كلاهك هسته‌اي در اختيار دارد اما تاكنون حاضر به امضاي پيمان منع گسترش تسليحات هسته‌اي(ان‌پي‌تي) نشده و پاي هيچ بازرسي از آژانس به تاسيسات هسته‌اي اين رژيم نرسيده است. در نشست سال 2013، قطعنامه مورد درخواست كشورهاي عربي عليه رژيم صهيونيستي با 58رأي منفي در برابر 45رأي مثبت رد شد. در آن سال 27كشور عضو از رأي دادن امتناع كردند.

در 24ژوئن هم سفير مراكش در آژانس كه رئيس دوره‌اي گروه كشورهاي عربي است در نامه‌اي از يوكيو آمانو، مديركل آژانس خواست تا مسئله «توانايي‌هاي هسته‌اي اسرائيل» جزو يكي از محورهاي بحث اجلاس امسال باشد. نمايندگان كشورهاي عربي ازجمله عربستان و مصر كه طي ماه‌هاي گذشته در تلاش براي بهبود روابط نزديك با اسرائيل بوده‌اند، ‌به ديپلمات‌هاي غربي و مقام‌هاي رژيم صهيونيستي اطمينان داده‌اند كه امسال برخلاف سال‌هاي گذشته به‌دنبال راي‌گيري عليه اين رژيم نخواهند بود.

سفير رژيم صهيونيستي در آژانس هم طي نامه‌اي به آمانو از تصميم كشورهاي عربي براي انصراف از درخواست راي‌گيري و صدور قطعنامه تشكر كرده است. به گزارش هاآرتص، ديپلما‌ت‌هاي غربي يكي از دلايل اين عقب‌نشيني را گرمي غيرقابل تصور در روابط كشورهاي عربي ازجمله مصر با رژيم صهيونيستي دانسته‌اند.

کد خبر 343667

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha