همشهری آنلاین: رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: حتی وجود یک خطای پزشکی در کشور قابل قبول نیست و همه باید برای کاهش تخلفات پزشکی تلاش جدی داشته باشیم.

رییس سازمان نظام پزشکی

به گزارش ایرنا، علیرضا زالی، در سمینار جامع پیشگیری از خطاهای پزشکی در جریان هفتمین گردهمایی علمی انجمن پزشکان عمومی ایران افزود: هر سال، 800 میلیون خدمت در حوزه سلامت به مردم ارائه می‌شود که ممکن است به واسطه این حجم از خدمات، خطاهایی در حوزه پزشکی را شاهد باشیم.

وی اظهار کرد: بحث خطاهای پزشکی بسیار مهم است چرا که صیانت از حقوق بیماران و پاسداشت صنفی پزشکان را به دنبال دارد البته نظام پزشکی به عنوان مرجع و ذیصلاح رسیدگی به خطاهای پزشکی اقدامات خوبی را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: به همین منظور 198 دادسرای انتظامی، 35 هیات تجدیدنظر، 201 هیات بدوی، یک هزار دادیار و 2 هزار عضو هیات بدوی در زمینه رسیدگی به تخلفات پزشکی همکاری می‌کنند که در مجموع چهار هزار فعالیت جدی در این عرصه دارند.

زالی با بیان اینکه همچنین یک هزار و 200 کارشناس در کشور در رسیدگی به شکایات پزشکی فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: ما هیچگاه از منظر صنفی ،تخلفات را رسیدگی نمی‌کنیم و همیشه در این زمینه قاضی ویژه دادگستری و رئیس پزشکی قانونی به عنوان نمایندگان قوه قضائیه در جلسات رسیدگی به پرونده‌ها حضور دارند.

وی تصریح کرد: برای رسیدگی به تخلفات پزشکی باید نگاه فرایندی وجود داشته باشد و به تمام تخلفات به صور ویژه رسیدگی شود؛ باید به گونه ای عمل شود که در این قضیه، فضای علمی و متقن وجود داشته باشد که حقی از بیمار و پزشک نیز تضییع نشود.

وی با بیان اینکه ما در رسیدگی به این خطاها باید استانداردهای لازم را تبیین کنیم، ادامه داد: نظام پزشکی برای رسیدن به وضعیتی مطلوب در حوزه خطاهای پزشکی، به ابزار پیشگیری و آموزش نیاز دارد.

زالی، تشکیل شورای ترویج اخلاق پزشکی، شورای پیشگیری از قصور پزشکی، تشکیل کمیته‌های اخلاقی در انجمن‌های علمی، امضای تفاهمنامه با معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و آموزش دادیاران انتظامی را از جمله برنامه‌های پیشگیری و آموزش در این راستا عنوان کرد.

کد خبر 343565

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha