همشهری آنلاین: معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی از صدور حکم برای ۱۰ پزشک متخلف خبر داد و گفت: بیشترین جریمه‌ای که تا کنون برای یک پزشک صادر شده، ۱۶ میلیون تومان بوده است.

به گزارش فارس، محمد جهانگیری در رابطه با آخرین وضعیت رسیدگی به شکایات دریافت تعرفه‌های غیرمتعارف از سوی برخی پزشکان، گفت: واقعیت این است که دریافت زیرمیزی کار عرفی بود که در قسمتی از جامعه پزشکی انجام می‌شد و اکنون با حرکتی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و سازمان نظام پزشکی انجام داد این موضوع قبح خود را پیدا کرده است.

وی ادامه داد:‌ بر این باوریم که شفاف‌سازی را در دستور کار قرار دهیم و جامعه پزشکی در این امتحان سرافراز بوده هر چند که ما مستثنی از سایر صنوف نیستیم و در همه گروه‌ها تخلفاتی وجود دارد و روش‌های تخلف هم قطعاً تغییر خواهد کرد و تخلفات صورت می‌گیرد اما نظام پزشکی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي معتقد است که پیشگیری را بر برخورد مقدم بدانند.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی افزود:‌ بنابراین بسترهایی را فراهم می‌کنیم تا امکان تخلف وجود نداشته باشد در ابتدا بیمه‌ها باید تقویت شوند تا بتوانند پوشش خود را داشته باشند و در قدم بعدی اطلاع‌رسانی به مردم باید دقیق باشد تا مردم بدانند در کشور چه پتانسیلی وجود دارد به کجا مراجعه کنند و نحوه پرداخت‌شان چگونه باشد.

جهانگیری ادامه داد: قطعاً اگر مردم اطلاع داشته باشند همکاری می‌کنند، مردم باید با صبر و تحمل و مراجعه با ما همکاری کنند چراکه گاهی مردم برای راحتی کارشان پیشنهادهایی به پزشک می‌دهند که صحیح نیست.

وی در مورد میران برخورد با پزشکان نیز گفت: بر اساس آمار نظارت‌ها دقیق بوده به صورت مستقیم و غیرمستقیم انجام شده است و در سامانه 1690 پرونده مردمی که یک بار تماس گرفته‌اند بررسی شده حدود 90 درصد آن به مرحله نهایی رسیده و 10 درصد در دستور کار قرار گرفته است.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: نهایی شدن به معنی مستند شدن این است که تخلف صورت گرفته یا خیر، وقتی مستند شد به شاکی اطلاع داده می‌شود که اعتراض وارد است یا نه و سپس کتبی می‌شود. تا کنون چندین برخورد داشته‌ایم تعداد زیادی موسسه پزشکی ضمن عودت پولی که رد و بدل شده به سازمان تعزیرات معرفی شده است.

جهانگیری در مورد بیشترین جریمه برای پزشکان متخلف، گفت: رقم جریمه به نحوی است که سازمان تعزیرات سه برابر وجه غیرمتعارف را جریمه می‌کند. بنابراین بیشترین جریمه حدود 16 میلیون تومان بوده که این امکان وجود دارد پزشک متخلف 5 میلیون تومان دریافت زیرمیزی داشته است.

وی گفت: تا کنون 10 حکم برای پزشکان متخلف صادر شده و مراحل کار خود را می‌گذراند که قبلاً 5 حکم بود.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی افزود: یکی از حکم‌ها که محرومیت 3 ماهه از طبابت بود به اجرا گذاشته شده و دو ماه از اجرای حکم می‌گذرد چرا که پزشک اعتراضی به حکم نداشته است.

جهانگیری از اعلام این محرومیت‌ها در گروه‌های پزشکی امتناع کرد و گفت: حرمت‌ها باید حفظ شود. ما به پزشکان جامعه نیاز داریم و نمی‌توانیم با یک تخلف و سهل‌انگاری از سوی یک پزشک گروهی را زیر سوال ببریم و از تجربه آنها محروم شویم.

وی تصریح کرد: محرومیت‌ها در مراحل مختلف، متفاوت است اما در مراحل ابتدایی سه ماه است و اگر در مطب وجهی اضافه از سوی پزشک گرفته شود محرومیت اجرا خواهد شد و در مواقعی دیگر که در موسسه تخلفی انجام می‌شود چون پزشک مقصر نیست حتی اگر پزشک توصیه هم کرده باشد سیستم باید مراقبت کند بنابراین با موسسه برخورد خواهد شد.

جهانگیری گفت: بنابر این اگر وجهی خارج از موسسه اخذ شود چه زیر تعرفه، برابر یا بالاتر از آن تخلف است و مقدارش برای ما مهم نیست.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: در همه رشته‌های پزشکی شکایت وجود داشته اما ترتیب ببشترین تخلف در گروه‌ها تغییر نکرده و مانند گذشته است. در هر صورت ما پیشگیری را مقدم بر برخورد می‌دانیم و با کمک انجمن‌های تخصصی قرار است مشکلات پیگیری و گروه‌های ممیزی تشکیل شود.

وی در مورد میزان تماس با سامانه ثبت شکایت زیر میزی گفت: تماس با سامانه 1690 کاهش یافته اما شکایات تخصصی و به واقعیت نزدیک‌تر شده است.

کد خبر 289459

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha