همشهری آنلاین: طبق کتاب جدید تعرفه گذاری خدمات سلامت ، دریافت هرگونه وجه در مطب برای خدمات بستری، غیرقانونی و مستوجب صدور کیفرخواست در نظام پزشکی است.

 alireza zali

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر با اعلام این خبر گفت: از این به بعد تمام پرداخت‌ها در خصوص خدمات موسسات بستری و بیمارستان‌ها،  باید در حسابداری صورت گیرد .

دکتر علیرضا زالی افزود: طبق این ضوابط ، باید به ازای هر خدمت حتما صورتحساب ممهور به مهر بیمارستان برای پیگیری‌های بعدی به سازمان نظام پزشکی داده شود و از مردم در خواست می کنیم در این زمینه پافشاری کنند . 

وی گفت: کتاب" ارزش گذاری نسبی خدمات" برخاسته از آرای تخصصی 27 انجمن علمی تخصصی است که در کار فشرده کارشناسی مورد بازنگری قرار گرفته است. 

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور گفت: این اقدام بعد از دو دهه در حوزه سلامت رخ داده و با روش شناسی علمی صورت گرفته است. 

وی افزود: بخش زیادی از نظر همکاران ما در گروه‌های تخصصی پوشش داده می‌شود بنابر این گروه‌های پزشکی در تدوین این کتاب مشارکت فعال داشته‌اند. صیانت از اجرای این کتاب و پافشاری بر اینکه افراد به کتاب متعهد بمانند و خارج از چارچوب مندرج در کتاب ، نرخی دریافت نشود،  وظیفه حتمی همه گروه‌های پزشکی است. 

وی گفت: نظام پزشکی هم مصمم است و باید بدانیم که بخش زیادی از وظایف نظارتی برعهده استان‌ها گذاشته شده و کمیته‌های استانی شکل گرفته است. 

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور افزود: علت این که اجرای این طرح تا 15 آبان تمدید شد این بود که زیرساخت‌های لازم و ابزارهای نظارتی شکل گیرد. 

وی گفت: برای اینکه دچار اطاله دادرسی نشویم شعب ویژه رسیدگی به شکایت‌های تعرفه ای در سراسر کشور تشکیل می شود که به صورت خاص به شکایت ها رسیدگی می کنند.

دکتر زالی گفت: در پیوست نظارتی همه جامعه پزشکی را در کنار خود داریم و بحث ما بحث کرامت جامعه پزشکی است.ما باید از کتاب " ارزش نسبی خدمات سلامت " صیانت کنیم و مصمم به برخورد با تخلفات پزشکان در زمینه دریافت‌های غیرمتعارف هستیم.

دکتر علیرضا زالی در دومین روز از دهمین اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی گفت: جلسات مشترک و مستمر بین سازمان نظام پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برای اجرایی کردن طرح تحول نظام سلامت، ترجمانی از تعامل، مفاهمه و هماهنگی کامل بین دو مجموعه وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی است.

وی افزود: سیاست های کلی نظام سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری، مترقی ترین، مستندترین و متقن ترین اسناد فرادستی در عرصه سلامت است.

دکتر زالی همچنین به حمایت رئیس جمهور و پیگیری های شخص وزیر بهداشت در اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و گفت: اجرایی شدن کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت و پیوست نظارتی منضم آن در راستای اجرای تکلیف قانون برنامه پنجم توسعه از یک سو و ابلاغ سیاست های کلی نظام سلامت از سوی مقام معظم رهبری است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان این که پیوست نظارتی منضم به کتاب"  ارزش نسبی خدمات سلامت " خارج از فضای دولت و در بخش صنفی سازمان نظام پزشکی تهیه و تصویب شده است، گفت: این پیوست نظارتی هم مصوبه شورای عالی نظام پزشکی و هم مصوبه شورای عالی هماهنگی استان های نظام پزشکی است،  لذا صیانت از آن نیز به عهده خودمان است.

دکتر زالی گفت : ما برای صیانت از کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت باید بتوانیم به صورت کاملا منطقی، تحلیلی و علمی ، دستاوردهای اجرای این کتاب را در بین جامعه پزشکی تبیین کنیم.

وی افزود : راهکار دیگر صیانت از این کتاب در گرو اجرای آن است چرا که این کتاب، حاصل ساعت ها کار کارشناسی است که در آن 1700 خدمت، تعرفه و شناسنامه جدید پیدا کرده و 300 خدمت جدید نیز در بسته بیمه پایه گنجانده شده است لذا با اجرای آن عموم جامعه پزشکی کشور از آن منتفع خواهند شد و از سویی خدمات مناسب درمانی نیز به مردم ارائه می شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: باید خودمان پیش قدم شویم و جلوی کسانی را  که در کلان شهرها ، تعرفه های نامتعارف می گیرند بگیریم.

وی گفت: باید در کمیسیون هایی که متشکل از نماینده دانشگاه های علوم پزشکی، انجمن های علمی تخصصی مربوطه و دادستان انتظامی نظام پزشکی است ، به پرونده های تخلفات رسیدگی شود.

دکتر زالی افزود: البته این کمیسیون ها به صورت کاملاٌ کارشناسی و براساس صیانت از کرامت جامعه پزشکی به تخلفات رسیدگی خواهند کرد و پس از محرز شدن تخلف، پرونده به مرحله بعدی ارجاع خواهد شد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی افزود: در اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت و کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت همراه و کنار وزارت بهداشت  و در این راه بسیار مصمم و جدی هستیم و هیچ گونه عهدشکنی اتفاق نیفتاده است چرا که در اجرای این کتاب، تعهد اخلاقی و حرفه ای به دولت داده ایم و دولت در این خصوص به نظام پزشکی شخصیت نوین نظارتی داده است.

دکتر زالی گفت: انجمن های علمی و تخصصی 27 گانه پزشکی و نیز مدیران عامل بیمارستان های خصوصی کشور نیز برای اجرایی شدن این کتاب همراه و همگام با وزارت بهداشت متعهد شده اند.وی از روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور خواست، پیوست نظارتی کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت را تشریفاتی تلقی نکنند و اظهار امیدواری کرد با همکاری و تعامل بیشتر از این آزمون ملی و سرنوشت ساز تاریخی، سربلند بیرون بیاییم.

کد خبر 275789

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha