چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۸
۰ نفر

‌کم‌کاری بیمه‌های تکمیلی بعد از اجرای طرح تحول سلامت، سرانجام موجب اعتراض آشکار وزیربهداشت شد.

بیمارستان

دكتر هاشمي كه تا‌كنون چندين بار غيرمستقيم به ايجاد مشكل توسط بيمه‌ها در مسير طرح تحول سلامت اشاره كرده بود، ديروز با اشاره به اينكه بيمه‌هاي تكميلي هنوز با نرخ سال92 قرارداد مي‌بندند، ‌گفت:‌ تا آنجايي كه من خبر دارم بيمه‌هاي تكميلي قراردادهاي خود را با بيمارستان‌هاي خصوصي در تهران بسته‌اند اما در استان‌ها هنوز انجام نشده يا به‌صورت موردي با برخي بيمارستان‌ها انجام شده است.

نقش بيمه‌ها در طرح تحول سلامت موضوعي است كه نبايد ناديده گرفته شود، چرا كه برنامه جامعي مثل طرح تحول سلامت به كارآمدي بيمه‌ها وابسته است، تجربه دنيا نشان مي‌دهد موفقيت در اجراي برنامه‌هاي تحول سلامت، نيازمند مشاركت جدي نهادهاي بيمه‌اي و تأمين اجتماعي است. اما عملكرد ضعيف بيمه‌هاي تكميلي و عدم‌نظارت دقيق بيمه مركزي بر فعاليت‌هاي اين شركت‌ها باعث‌شده تا شركت‌هاي بيمه گر هر طور خودشان تشخيص مي‌دهند با مردم رفتار كنند و حكومت جداگانه‌اي در موضوع بيمه براي خودشان تشكيل بدهند. با اينكه بيش از 10‌ماه از سال93 گذشته اما شركت‌هاي بيمه‌اي بدون هيچ توضيحي با نرخ سال92 با متقاضيان و بيمارستان‌ها قرار داد امضا كرده‌اند كه با اين اقدام سود قابل‌توجهي هم نصيبشان مي‌شود؛ موضوعي كه از ديد وزير بهداشت هم پنهان نمانده و باعث شده تا او بيمه مركزي را در اين موضوع مقصر بداند.

وزير بهداشت در اين‌باره مي‌گويد: اين بيمه‌ها بسيار بد عمل مي‌كنند به‌گونه‌اي كه هنوز با نرخ سال92 اقدام به انعقاد قرارداد مي‌كنند و بيمه مركزي هم فقط نظاره‌گر اين ماجراست، با اينكار طرح تحول سلامت كه رضايت مردم را مدنظر دارد، به‌شدت ضربه مي‌خورد. نامه به رئيس‌جمهور درخصوص كم‌كاري بيمه‌ها آخرين تير تركش وزير بهداشت است كه از آن براي بهبود وضعيت بيمه‌هاي تكميلي استفاده كرده. وزير بهداشت مي‌گويد: به‌رغم مصوبه هيأت‌وزيران، بيمه‌ها وظايفي كه برعهده‌شان گذاشته را به خوبي انجام نمي‌دهند به همين دليل نامه‌اي را به رئيس‌جمهور نوشته‌ام و فكر مي‌كنم از اين مسير بتوانيم به نتيجه برسيم. اين كار بيمه‌ها درست نيست و بايد اصلاح شود، مطمئنم شخص رئيس‌جمهور حتما به اين موضوع رسيدگي مي‌كند، ما نمي‌توانيم مانع مراجعه مردم به بيمارستان‌هاي خصوصي شويم. آنها مراجعه مي‌كنند و مراجعه‌شان متوقف هم نمي‌شود. در حقيقت بيمه‌هاي تكميلي با اين تعلل و تأخير، اعتبار خود را پيش مردم ازدست مي‌دهند. به گفته هاشمي، بيمه‌هاي تكميلي نبايد رفتاري‌ نشان دهند كه به آنها به چشم بيمه‌هاي پايه نگاه كنند. بيمه يعني پول نقد و بايد‌ پيش بيمارستان‌ها اعتبار داشته‌باشند و بيمارستان‌ها احساس كنند كه اين دفترچه بيمه تكميلي و پايه مانند پول نقد است.

وزير بهداشت اين اقدام بيمه‌ها را آسيب به‌خود دانسته و مي‌گويد: بيمه‌ها با اين اقدام به‌خود آسيب مي‌زنند، اين در حالي است كه براي مردم هم زحمت ايجاد مي‌كنند. متأسفانه تعللي كه به خرج مي‌دهند به طرح تحول نظام سلامت نيز آسيب مي‌رساند. طرح تحول سلامت در جهت رفاه و آسايش مردم است و زماني كه مردم حق بيمه‌اي خود را پرداخت كردند انتظار دارند مراجعه‌شان به بيمارستان‌ها صرفا درد و رنج بيماري باشد اما با مراكزي مواجه مي‌شوند كه بيمه‌هاي تكميلي خدمات آن را قبول ندارد. با اين كار از رضايتمندي بيماران كاسته‌مي‌شود و اين مخالف اهداف طرح تحول نظام سلامت است. من فكر مي‌كنم مسئولان بيمه مركزي و اقتصاددانان در وهله اول بايد تلاش كنند تا نارضايتي را از بين ببرند اين در حالي است كه حتما درصورت نياز شخص رئيس‌جمهور به موضوع ورود مي‌كند.

انگار بيمه‌هاي تكميلي طاقت وزير بهداشت را هم طاق كرده‌اند. او كه تا‌كنون با زباني نرم‌تر از بيمه‌ها مي‌خواست همكاري كنند، حالا شفاف‌تر از هميشه صحبت كرده است. كارنامه وزير بهداشت نشان مي‌دهد وقتي موضوعي را به‌طور شفاف و مستقيم مطرح مي‌كند، حتما آن را تا رسيدن به نتيجه دنبال خواهد كرد؛ اتفاقي كه حالا شايد درباره بيمه‌هاي تكميلي هم تكرار شود.

کد خبر 282664

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha