همشهری‌آنلاین: حجت الاسلام والمسلمین سید محمدخاتمی ابراز امیدواری کرد زنان بیش از پیش در خدمت اعتلای دین، پیشبرد مردمسالاری و پیشرفت ایران قرار گیرند

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدخاتمی به مجمع زنان اصلاح‌طلب در شیراز با موضوع مشارکت سیاسی زنان پیام داد. متن پیام حجت الاسلام والمسلمین سید محمدخاتمی به این همایش به این شرح است:
تلاش شایسته مجمع زنان اصلاح‌طلب، احزاب و گروه‌های سیاسی و زنان فرهیخته کشور را در برپایی نشست زنان و مشارکت سیاسی صمیمانه ارج می‌گزارم و آن را گامی مهم در روند شکل‌گیری و توانمندی جامعه‌ مدنی در کشور می‌دانم.
هدف جامعه‌ی مدنی بالا بردن میزان حضور آگاهانه، انتخاب‌گرانه، سازمان‌یافته و موثر شهروندان و آحاد جامعه است و طبیعتا در این میان تفاوتی میان زن و مرد نیست و چه ممیز انسان آگاهی، دانایی و قدرت انتخاب اوست و انسان از آن جهت که قدرت شناسایی، انتخاب‌گری و اعمال اراده دارد، انسان است. پس باید زمینه‌ها و فرصت‌های مناسب را برای دانایی و توانایی همه زنان و مردان جامعه فراهم کرد. مشارکت سیاسی و اجتماعی یکی از شناخته شده‌ترین عرصه‌های این رشد و ارتقای ظرفیت‌های معنوی و مادی جامعه است و روشن است که در این پهنه سهم و نقش زنان ویژه است. میان مشارکت سیاسی و اجتماعی و موقعیت مردم‌سالاری در هر جامعه‌ای رابطه‌ای مستقیم وجود دارد و زنان حاملان اصلی دموکراسی در این فرآیند هستند.
جامعه‌ی امروز ما نیازمند حضور فعالانه و نه تشریفاتی زنان در سطوح مختلف مدنی، سیاسی و اجرایی است و نادیده گرفتن این نیروی عظیم و کارآمد با آثار و نتایج زیان‌بار در عرصه‌های مختلف تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و اجرا همراه بوده و هست. از آنجا که اندیشه‌ها و رویکردهای اصلاح‌طلبانه بر توجه به واقعیت‌هایی از این دست مبتنی است، جا دارد که از این پس نیز اصلاح‌طلبان با تلاش در مسیر توانمندسازی زن ایرانی، جامعه را تواناتر سازد و با اتکای به مبانی راهگشای اسلام و تجربه‌های غنی ملی و جهانی افق‌های تازه‌ای برای نقش‌آفرینی و حضور معنادار و معنابخش زنان در عرصه‌ی سیاست، فرهنگ و مدیریت بگشایند.
روند و کانون‌های مهم سیاسی و اجتماعی نظیر انتخابات، نهادهای مدنی و احزاب سیاسی از جمله ساز و کارهای شناخته شده‌ای هستند که با بالا رفتن سهم و نقش زنان در آنها می‌توان به بهبود شاخص‌های توسعه، دموکراسی و مدنیت جامعه امید بست. باید این مهم را دستور کار فعالیت‌های نوین و اصلاح‌گرایانه‌ی سیاسی و فرهنگی دانست و برای پیشبرد آن تمهیدات تازه‌ای به کار بست.
امیدوارم با این نشست و نشست‌هایی از این دست مهمترین نیروی مدنی جامعه یعنی زنان بیش از پیش در خدمت اعتلای دین، پیشبرد مردمسالاری و پیشرفت ایران قرار گیرند و جامعه ما بتواند بیش از پیش از شایستگی‌های زنان مسلمان ایرانی در همه‌ی عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بهره گیرد.
از خداوند بزرگ برای همه‌ی شرکت‌کنندگان در این نشست توفیق و توان روزافزون مسالت دارم
کد خبر 34324

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز