همشهری‌آنلاین: رییس موسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها با اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکی دیدار کرد. ایسنا در این باره خبری دارد:

رییس موسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها گفت: در زمینه تولید فکر اصیل دینی و اسلامی و عرضه آن به جامعه مشکل جدی داریم و متاسفانه گاه اسلام چنان عرضه و برای توجیه نقایص و نا کارآمدی‌ها چنان پشت نام و ظواهر اسلام سنگر گرفته می‌شود که باعث تقویت ایمان مردم و ارتقای دانش و بینش آنها نسبت به دین نمی‌شود؛ دراین زمینه کار تئوریک مناسب کم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی در دیدار اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکی افزود: مساله بهداشت و درمان درجوامع، قاعدتا باید مساله مهمی باشد. در بین نوع حکومت‌ها فرقی از نظر انگیزه و خواست نیست؛ چون باید به این مسئله رسید وهر حکومتی خوشنــــود می‌شود که در جامعه برخوردار از سلامت وشادابی و دارای بهداشت مطلوب به سر ببرد وعلی‌القاعده باید از نظرات و راهکارهای علمی و فنی ارتقای بهداشت و سلامت جامعه استقبال شود که در این زمینه انجمن اسلامی جامعه پزشکان هم می‌تواند منشاء اثر باشد.

رییس‌جمهور سابق کشورمان افزود: مهم این است که آیا راهکارهای علمی درست شناخته می‌شود ؟ و آیا برای حل مسئله درست فکر می‌شود ؟ متاسفانه در کشور ما نسبت به این که چه کسی این حرف را می‌زند مسئله سیاسی و از اول با پیش‌داوری با آن برخورد می‌شود که باید به این جو غلبه پیدا کرد و کار و فکر کرد، مشکلات را شناخت و راهکارها را گفت و همگی کمک کنیم که آن امر مهم به درستی انجام شود.

سیدمحمد خاتمی تصریح کرد: باید در درون خودمان سطح دانش، آگاهی و واقع‌بینی را بالا ببریم و برای کمک به حکومت و حل مشکلاتش مسائل به صورت برنامه درآید و یا اگر بنا بر این باشد مسائل به جامعه عرضه شود و امکان بدست آوردن مسئولیتی باشد، با برنامه روشن‌تر به صحنه آمد و درصدد پیاده‌کردن آن بود.

رییس بنیاد باران گفت: این کاری است که از عهده بخشهای تخصصی بر می آید و اگر بخشهای هم‌فکر، حلقه ها را در اقتصاد ، سیاست خارجی ، بهداشت و درمان ، علوم و تکنولوزی در کنار هم قرار دهند، بالخره به صورت زنجیره مناسبی درخواهد آمد که میتواند یکـــی ازخلاهای مهمی را که درعرصه سیاسی ما هست؛ یعنی عرضه برنامه و تلاش برای اینکه مردم به سوی برنامه جذب شوند، پر شود. مهم این است که این حلقه‌ها به هم پیوند بخورند و مجموعه درستی را ایجاد کنند.

وی تاکید کرد: در همین عرصه مهم، یعنی سلامت وبهداشت، این جمع و انبوه نیروی انسانی در اختیار شماست که می‌توانید کارهای بزرگی را انجام دهید. نکته دیگر این که جامعه پزشکی در همه رشته‌ها و شاخه‌ها این خصوصیت را دارد که مستقیما با مردم در رابطه است؛ رابطه‌ای خیلی سنگین‌تر از صرف نیاز، چون نیازهاست که ما را به هم پیوند می‌دهد، ولی نیازی که اینجاست پیوند انسانی محکمتری را بین مراجعه‌کننده و مراجعه‌شونده ایجاد می‌کند و حالت عــــاطفی ویژه‌ای را پدید می‌آورد و تاثیرگذاری در این رابطه وارتباط فوق‌العاده زیاد است و در نتیجه صنف شما میتواند با بهره‌گیری از این رابطه، نسبت به ارتقای بینش و منش اجتماعی و فرهنگی جامعه نیز تاثیرگذار باشد.

خاتمی تصریح کرد: طبیب به معنای عام کلمه می‌تواند بیش از بخش‌های دیگر، در ذهنیت و جهت دادن به جامعه تاثیرگذار باشد؛ کار پزشکی کار مقدسی است و یکی از شاخصهای مهم پیشترفت و توسعه درجه سلامت و بهداشتی است که جامعه دارد. می توان بحث را باز کرد؛ مسئله سلامت واقتصاد، سلامت وسیاست، سلامت وامنیت، سلامت واحساس رضایت درجامعه مسائلی است که می‌تواند در جهات مختلف مورد بحث قرار گیرد.

رییس موسسه بین‌المللی گفت و گوی فرهنگها و تمدنها دربخش دیگری از سخنان خود با تاکید براینکه همه ما دغدغه دین و اسلام داریم گفت: نسبت به نسل جوانی که به سرعت جامعه را پر می کند نگرانی وجود دارد؛ آیا دیگر نسلی که در درون نظام جمهوری اسلامی تربیت می‌شود، همانند نسلی خواهد بود که درگذشته به وجود آمد و بار سنگین انقلاب را به رهبری امام به دوش کشید؟ و آیا این نسل امروز، در این مسیر پرورده می‌شود؟

خاتمی تاکید کرد: امروز برای نسلی که به سرعت و با حجم وسیعی به جامعه داده می شود یا به عبارت درست تر جامعه امروز و فردای ما را می سازد، سوالات و نگرانی های زیادی مطرح است . آیا فکـــرمی کنیم تکیه شدید بر ظواهر و کمرنگ شدن محتوای دین یعنی اخلاق و معرفت و نیز نسبت دادن بسیاری از کاستی‌های ما مسئولان به اسلام، خود موجب زدگی از دین نمی‌شود؟ به خصوص که امواج تخریب و تحریف هم از بیرون و درون سنگین است؛ حتی درجامعه غیر جوان هم می بینیم که یک نوع گرایش به معنویت‌گرایی‌های بی‌بنیاد زیاد شده است.

وی افزود: در زمینه تولید فکر اصیل دینی و اسلامی وعرضه آن به جامعه مشکل جدی داریم و متاسفانه گاه اسلام چنان عرضه و برای توجیه نقایص و ناکارآمدی‌ها چنان پشت نام و ظواهر اسلام سنگر گرفته می‌شود که باعث تقویت ایمان مردم و ارتقای دانش و بینش آنها نسبت به دین نمی‌شود؛ دراین زمینه کار تئوریک مناسب کم است.

سید محمدخاتمی افزود: معتقدم درعرصه اجتماعی و سیاسی گروههای همفکر باید نقطه مشترکی پیدا و روی آن نقطه مشترک حرکت کنند. فکر می‌کنم در عرصه اجتماعی با توجه به هویت انقلاب اسلامی و نتیجه آن که عرضه‌کننده جمهوری اسلامی بود، نقطه مشترک تکیه بر جمهوریت نظام ناشی از انقلاب اسلامی و تلاش برای اصلاح روشهایی است که نه تنها با جمهوریت ناسازگار، بلکه با آن بر سر تغییر است.

خاتمی در پایان گفت: نباید از مشکلات هراس داشت؛ باید سعی کرد با وجود مشکلات پیش رفت ، در این زمینه تشخیص اولویت‌ها مهم است. باید با توجه به نیاز مردم اولویت‌ها را تشخیص دهیم و در حد امکان و نه ایده‌آل به وحدت‌نظر برسیم.

کد خبر 30706

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز