اسدالله افلاکی : یک روز پس از آنکه گزارش مربوط به واگذاری ۵هزار هکتار جنگل بکر هیرکانی در جنوب ساری در منطقه آقمشهد با عنوان «دستگاه قضایی جنگل هیرکانی را نجات می‌دهد؟»

جنگل

در همشهري منتشر شد، معاون وزير جهادكشاورزي و رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور از پيگيري اين سازمان براي حل اين معضل خبر داد و گفت: بنا به تأكيدات مقام معظم رهبري، سازمان جنگل‌ها خود را ملزم به حفاظت از عرصه‌هاي جنگلي مي‌داند و براي بازگرداندن اين بخش از جنگل كه جزو انفال است، از تمام ظرفيت‌هاي خود استفاده خواهد كرد. مهندس خداكرم جلالي در گفت‌وگو با همشهري با اشاره به رأي ديوان‌عالي كشور مبني بر واگذاري 5هزار هكتار جنگل در منطقه آقمشهد ساري افزود: براساس تفاهمنامه في‌مابين سازمان جنگل‌ها و اداره اوقاف و نيز با عنايت به نگاه مثبت مسئولان قوه قضاييه، اميدواريم بتوانيم حقوق دولت را تأمين كنيم.

مهندس مسعود منصور، معاون حفاظت و امور اراضي سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور هم از اعاده دادرسي در مراجع قضايي خبر داد و به همشهري گفت: انتظار ما آن بود كه سازمان اوقاف براساس تفاهمنامه‌اي كه در سال84 با سازمان جنگل‌ها و مراتع امضا كرده، مانع از اين واگذاري مي‌شد زيرا در آن تفاهمنامه با اوقاف توافق كرديم كه عرصه‌هاي جنگلي، موقوفه تلقي نمي‌شوند برهمين اساس با ارسال نامه‌اي به اوقاف مراتب نارضايتي خود را به اين سازمان اعلام كرديم و مسئولان اوقاف براي حل معضل قول مساعد داده و اين موضوع در حال پيگيري است.

منصور با اشاره به اينكه طرح اين دعوي مربوط به قبل از تفاهمنامه و پيش از سال84 است، تصريح كرد: موقوفات ذيل دو دسته عام و خاص تقسيم‌بندي مي‌شوند. موقوفات عام در اختيار سازمان اوقاف است و مشكلات در چارچوب تفاهمنامه حل مي‌شود اما درخصوص موقوفات خاص كه متولي دارد بايد رضايت متولي تأمين شود. اراضي جنگلي آقمشهد هم متولي خاص دارد كه طرح دعوي كرده و تا رأي ديوان عالي كشور پيش رفته است.

  • فرجام‌خواهي از دادگاه

معاون حفاظت و امور اراضي سازمان جنگل‌ها درباره جنگل از نگاه فقهي گفت: علاوه بر فتاوي مراجع معظم تقليد و مقام معظم رهبري مبني بر وقف نبودن جنگل‌ها، بنا به تبصره6 قانون الحاقي اوقاف، جنگل‌ها و مراتع قابليت وقف ندارند، مگر آنهايي كه قبل از اسفند65 احيا شده باشند. طبق اين تبصره، جنگل‌هاي آقمشهد وقف نيست زيرا اين عرصه‌ها، جنگل طبيعي و بكر است و هيچ‌گونه سابقه عمليات احيايي در اين عرصه‌ها وجود ندارد.

منصور درعين حال از تقاضاي فرجام‌خواهي خبر داد و افزود: به استناد ماده 477قانون دادرسي كيفري از دادگاه فرجام‌خواهي كرديم كه انتظار داريم اين فرجام‌خواهي پذيرفته شود.مهندس عباسعلي نوبخت، معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور هم به همشهري گفت: بنا به دستور رئيس سازمان جنگل‌ها و مراتع، موضوع واگذاري 5هزار هكتار جنگل در منطقه آقمشهد ساري را با جديت پيگيري مي‌كنيم و خوشبختانه طي گفت‌وگو‌هايي كه با دستگاه قضايي در سطح ملي داشته‌ايم، اميد به حل اين معضل دوچندان شده و انتظار مي‌رود به‌زودي اين معضل برطرف شود.

  • چشم اميد به رئيس شوراي حفظ حقوق بيت‌المال

بنا به اعلام مسئولان منابع طبيعي استان مازندران، اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان ساري اعتراضي را مبني بر وقف‌بودن 5هزار هكتار جنگل در منطقه آقمشهد واقع در جنوب ساري به كميسيون ماده واحده تقديم كرد. اما قاضي عضو اين كميسيون، با توجه به جنگلي بودن عرصه مورد نظر، رأي به ملي بودن اين اراضي داد.

شعب دادگاه بدوي و تجديدنظر هم رأي قاضي كميسيون ماده واحده مبني بر ملي بودن عرصه را تأييد كردند. در پي آن، با فرجام‌خواهي اداره اوقاف از ديوان‌عالي كشور، ديوان‌عالي ضمن نقض دادنامه‌هاي قاضي عضو كميسيون ماده واحده و دادگاه بدوي و تجديدنظر رأي به وقفي‌بودن اراضي جنگلي داد. اكنون اداره كل منابع طبيعي با ارسال نامه‌اي به ايشان خواستار اعمال ماده477 شده است. براساس اين ماده، رئيس شوراي حفظ حقوق بيت‌المال مي‌تواند با استفاده از اختياراتي كه از سوي رياست محترم قوه قضاييه به وي تفويض شده، دادنامه ديوان‌عالي كشور را نقض كند. علاوه بر اين، سازمان اوقاف براي حل اين معضل قول مساعد داده است.

کد خبر 343212

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha