اسدالله افلاکی: عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور با اعلام اینکه ۵۰درصد از عرصه‌های ۲میلیون هکتاری جنگل‌های شمال کشور طرح مصوب مدیریتی ندارد، گفت: در نبود طرح‌های مصوب، دخل وتصرف و تجاوز به این عرصه‌ها شدت گرفته است.

محیط زیست

دكتر محمد اميني در گفت‌وگو با همشهري درباره عوامل تهديد‌كننده جنگل‌هاي شمال تصريح كرد: هم‌اكنون حضور دام و دامدار در اين رويشگاه‌ها، تغيير كاربري، ساخت جاده و اجراي طرح‌هاي عمراني بدون پيوست زيست‌محيطي ونبود هماهنگي بين دستگاه‌ها براي حفاظت از اين عرصه‌ها از يك سو و ازسوي ديگر كمبود نيروي انساني و تجهيزات و نيز كمبود اعتبار، حفاظت از اين ميراث طبيعي بي‌نظير را با چالش‌هاي جدي مواجه كرده است.

رئيس سابق مركز تحقيقات و كشاورزي استان مازندران برداشت چوب براي تأمين سوخت توسط جنگل‌نشينان را يكي ديگر از عوامل تهديد‌كننده رويشگاه‌هاي هيركاني عنوان كرد و افزود: اگرچه با اجراي طرح‌هاي جنگلداري ميزان برداشت چوب از جنگل را به كمتر از يك چهارم وحدود 500هزار مترمكعب كاهش داديم اما ميزان چوبي كه حاشيه‌نشينان جنگل براي تأمين سوخت خود از جنگل برداشت مي‌كنند سالانه بالغ بر 2ميليون مترمكعب است اين درحالي است كه وزارت نفت از سال82 متعهد شده سوخت فسيلي را جايگزين سوخت هيزمي كند اما هنوز به اين تعهد خود عمل نكرده است.

وي اجرانشدن طرح كاداستر(تعيين مرز جنگل) را از ديگر عوامل تخريب و تصرف جنگل‌هاي شمال دانست وگفت: با اجراي اين طرح مرز حاكميت جنگل ابتدا روي زمين علامتگذاري و سپس عينا روي نقشه‌هاي ثبتي منتقل مي‌شود و به‌صورت قانون درمي‌آيد در نتيجه مجال دخل وتصرف در جنگل را از افراد حقيقي و حقوقي سلب مي‌كند وباعث ارتقاي حفاظت از جنگل‌ها مي‌شود.

اميني با اشاره به‌وجود 4500آبادي در استان مازندران يادآورشد: تا 15سال قبل در جنگل‌هاي شمال كشور تعداد شهرها و دهستان‌ها بسيار كمتر از امروز بود اما به مرور سكونتگاه‌ها را به دهستان و دهستان‌ها را به بخش و بخش‌ها را به شهر تبديل كردند. با زياد شدن اين واحدهاي سكونتگاهي، ساكنان اين واحدها براي ارائه خدمات دست به تغيير كاربري‌هاي گسترده‌اي زدند. اتفاق ديگري كه به اين تغيير كاربري‌ها دامن زد اجراي طرح‌هاي هادي روستايي بود. در كنار اين تغييركاربري‌ها، توليد زباله افزايش يافت و مجموع اين عوامل فشار مضاعفي را بر اكوسيستم‌هاي طبيعي شمال وارد كرد. درحالي‌كه توان اين اكوسيستم‌ها براي بازسازي و ترميم صدمات وارده محدود است.

رئيس جامعه جنگلباني ايران بخش مازندران با اعلام اينكه استان‌هاي شمالي كشور براثر پديده تغيير اقليم طي 45سال اخير 1.5درجه گرم‌تر شده‌اند، گفت: طبق آمارهاي موجود، چالش‌هاي ناشي از تغيير اقليم به‌ويژه خشكسالي، بحران كم‌آبي و بروز پديده گردوغبار به مهاجرت مردم نيمه‌جنوبي كشور به استان‌هاي شمالي دامن زده به‌طوري كه سالانه يك درصد به جمعيت مازندران افزوده مي‌شود و فشار ناشي از اين مهاجرت بر اكوسيستم‌هاي طبيعي استان منتقل مي‌شود.اين در حالي است كه 85 هزار حلقه چاه در دشت‌هاي ممنوعه مازندران، اين استان را به سمت خشك شدن سوق مي‌دهد .

اميني با اعلام اينكه آمارها نشان مي‌دهد بين 2سرشماري نفوس و مسكن كه در 2بازه زماني سال‌هاي 83و 93صورت گرفت، 10درصد ريزش اشتغال در بخش كشاورزي اتفاق افتاده است، افزود: با كاهش اشتغال در بخش كشاورزي، افراد ناگزير وارد مشاغل خدماتي مي‌شوند كه ماهيت توليد ندارد و فشار فراواني را به جنگل‌ها و مراتع وارد مي‌كنند.

  • تلاش براي ثبت جهاني جنگل‌هاي هيركاني

همزمان با اين گفته‌ها، روز گذشته رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست كه به جمهوري آذربايجان سفر كرده است پس از ديدار با وزير محيط‌زيست و منابع طبيعي جمهوري آذربايجان از تدوين تقاضانامه مشترك براي ثبت جهاني جنگل‌هاي هيركاني خبرداد.

کد خبر 342600

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha