همشهری آنلاین- فتانه انفرادی: رسول دیناروند، متولی وضعیت غذا و داروی ایران که از شهریور ۹۲ سکان‌ سازمان غذاو داروی کشور را به دست گرفت، اگرچه در عمل برای بهبود وضعیت غذا و داروی مردم سختگیر و قاطع است اما به گفته اغلب خبرنگاران حوزه سلامت، خود و تیم رسانه‌ای‌اش، بسیار منعطف و پاسخگو هستند.

به گزارش همشهري آنلاين، رييس سازمان غذا و دارو به رسم سال‌هاي قبل به مناسبت روز خبرنگار، ميزبان خبرنگاران بود و با آن‌ها گپ و گفت داشت.  دكتر رسول دیناروند در اين نشست گفت: هیچ‌گاه سعی نکردم از مسئولیت پاسخگویی فرار کنم و پنهان شوم. ما به سال پایانی دولت نزدیک می‌شویم و باید اقدامات‌مان را ارزیابی كنيم.

  • قدرداني ديناروند از رسانه‌ها

خبرنگاران حوزه سلامت هم دراين نشست، طبق روال قبل از دغدغه‌ها و مطالبات مردم گفتند و ديناروند به تك تك سوالات آن‌ها پاسخ داد.البته قبل از پرسش و پاسخ معمول، ديناروند گفت: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، به شدت بدهكار رسانه‌ها هستند و قطعا اگر كمك رسانه‌ها نبود سطح سواد سلامت مردم تا اين حد افزايش نمي‌يافت و اين مهم را مديون رسانه‌ها هستيم.

  • سموم شيميايي،  مطالبه جدي مردم است به جد پيگيريم

رييس سازمان غذا و دارو در پاسخ به خبرنگار همشهري آنلاين كه درباره سموم شيميايي در محصولات كشاورزي و خطرات آن و دغدغه‌هاي مردم سوال كرد، چنين پاسخ داد: ما هم نگرانی‌های مردم را داریم و آنها را درک می‌کنیم. به جد پیگیر بحث سموم شیمیایی هستیم. به همين دليل، در هفته جاری جلسه‌ای با وزارت جهاد کشاورزی ، داشتيم که اتفاقا یکی از محورهای آن موضوع سموم شيميايي بود.

  • معضل سموم شيميايي با يك بخشنامه حل نمي‌شود

ديناروند افزود: معضل سموم شیمیایی چیزی نیست که تنها با یک بخشنامه حل شود. در زمینه سموم با سه مشکل رو به رو هستيم. اول آنكه با " قاچاق سموم غیر مجاز" سر و کار داریم و مشكل دوم، پدیده استفاده بیش از حد از سموم در برخی مزارع کشاورزی است که اين معضل در برخی نقاط کشور دیده می‌شود و مشکل سوم هم استفاده نابجا در زمان نامناسب است چراكه اگر سمپاشي در زمان و دوره مناسب انجام شود، خطری ندارد اما این مهم رعایت نمی‌شود.حل این سه مشکل پروسه اي زمانبراست و به آموزش نیاز دارد كه البته همه اين موارد در حال انجام است. کارهای خوبی در جهاد کشاورزی انجام شده اما نهایی نشده است.

رييس سازمان غذا و دارو، البته از مردم خواست كه ميوه و سبزي مصرف كنند و اين طور نباشد كه به خاطر وجود آلاينده‌ها از مصرف ميوه و سبزي خوداري كنند. چرا كه در صورت مصرف نكردن ميوه و سبزي، به سلامت خود لطمه وارد كرده اند.

  • 50 درصد فرآورده‌های آرایشی قاچاق است

خبرنگار ايرنا از رييس سازمان غذا و دارو درباره وضعيت قاچاق البته قاچاق لوازم آرايشي و اقدامات وزارت بهداشت پرسيد، ديناروند چنين پاسخ داد: بيشترين ميزان قاچاق در حوزه کالاهای سلامت، مربوط به محصولات آرایشی است .حداقل 50 درصد در این حوزه قاچاق وجود دارد .این محصولات قاچاق برندهای ساختگی و تقلبی است که از مسیر قاچاق وارد می‌شود اما برای مبارزه با قاچاق، تصمیمات جدی گرفته شده است.

یکی از این تصمیمات این است که قاچاق امکان ورود به بازار مصرف را ندارد و در صورت کشف نمی‌تواند وارد بازار مصرف شود. دومین تصمیم، کنترل محصولات است اين مهم را از طریق سامانه کنترل اصالت پيگيري می‌کنیم.

  • آغاز مانور دستگاه‌های کنترلی در بازار ناصرخسرو و مروی

ديناروند افزود: تصمیم دیگر نیز با کمک سازمان‌هايي مثل چون سازمان  تعزیرات حکومتی در حال انجام است آغار و انجام مانورهاي دستگاه‌هاي نظارتي در بازار ناصرخسرو و مروي است كه اگر اين مانورها به جد و مستمر ادامه يابد، قطعا زمينه قاچاق كاهش مي‌يابد.

  • عملكرد و اقدامات سازمان غذا و دارو

در اين نشست خبري، رئیس سازمان غذا و دارو، اقدامات اين سازمان را هم تشريح كرد. ديناروند گفت: در حوزه غذا چند اقدام بزرگ انجام دادیم كه یکی از آن‌ها كه به اعتقاد من تاثیرات آن، در بلند مدت نمايان مي‌شود، توجه به موضوع مهم سلامت محوری در تمام سیاست‌گذاری‌های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است .ترغيب و تشويق مردم به به سمت کاهش مصرف نمک، شکر، چربی‌ها، روغن و حذف اسید چرب ترانس از جمله اين اقدامات سلامت محور است. مردم بايد بدانند كه وجود اسید چرب ترانس در فرآورده‌های غذایی کمتر از وجود سم نیست. سم، سریع عمل می‌کند اما اثرات مخرب اسید چرب ترانس، بر سلامت انسان زمان‌بر است.

  • اكثريت فراورده‌هاي غذايي،راهنماي تغذيه دارند

ديناروند درباره نصب چراغ راهنمای تغذیه بر روی فرآورده‌های غذایی هم گفت: این اقدام از دو سال گذشته آغاز شد وهم اکنون اکثریت فراورده‌های غذایی دارای برچسب راهنمای تغذیه هستند .با راه اندازی کمپین اطلاع رسانی، دانش مردم در زمینه چراغ راهنما ارتقا خواهد یافت.

  • اجازه نمی‌دهیم برند برنج مخلوط ایرانی و خارجی وجود داشته باشد

رييس سازمان غذا و دارو درباره كنترل هاي انجام شده بر روي برنج هاي وارداتي هم سخن گفت، او اظهارداشت: امکان سوءاستفاده نام ایرانی برای برنج های خارجی وجود ندارد این درحالی است که قبلا امکان این سوءاستفاده ها وجود اشت.اجازه نمی‌دهیم برند برنج مخلوط ایرانی و خارجی وجود داشته باشد، مردم باید بتوانند این محصولات را تفکیک کنند.در طول این سال‌ها سختگیری‌هایمان را بیشتر کردیم. کنترل‌های ما برروی برنج‌های وارداتی بهتر شده و مکانیزم‌های نظارتی ما سختگیرانه شدند .حتی اجازه نمی‌دهیم که برندی با ترکیب ایرانی و خارجی وجود داشته باشد.

  • حل بحران دارویی و کاهش وابستگی ارزی کشور

ديناروند به سولات خبرنگاران درباره وضعيت دارو هم پاسخ داد او گفت: توانستیم، بحران دارویی را حل کنیم كه اين خود دستاورد بزرگی است. علاوه بر اين، توانستیم وابستگی ارزی کشور را هم کاهش دهیم . در سال 94 نسبت به سال 92 این ميزان وابستگی، 350 میلیون دلار کاهش یافت. علی رغم اینکه مصرف دارویی مردم کمتر نشده اما هزینه‌هایشان کاهش یافته است. با سیاست‌های کنترل قیمت و کنترل واردات دارو توانستیم این صرفه جویی را انجام دهیم.توان داخلی کشور در حوزه دارو را توسعه داديم. در سال 94، 70 درصد بازار دارویی از نظر ارزش ریالی در اختیار تولید داخل بوده است. گام‌هایی هم برای ارتقاء کیفیت برداشته‌ایم. اکنون آزمایشگاه ما به عنوان آزمایشگاه معتبر از سوی سازمان بهداشت جهانی تایید و به رسميت شناخته شده است. با سیاست کنترل قیمت و محدودیت واردات توانسته ایم صرفه جویی ارزی داشته باشیم.

  • ساماندهی و کاهش قیمت تجهیزات پزشکی

رييس سازمان غذا و دارو از ساماندهي تجهیزات پزشکی هم گفت ، ديناروند اظهارداشت: اکنون تجهیزات پزشکی علاوه بر اینکه ارز بریشان کاهش یافته، قیمت ریالی‌شان نیز نسبت به گذشته کمتر شده است. فرآیند ریجستری ساماندهی شده .علی رغم اینکه با افزایش دسترسی و کاهش هزینه‌های مردم در حوزه بستری مواجه بودیم ، هزینه‌های تجهیزات پزشکی کمتر شده و حتی سهم مصرف دارو تجهیزات پزشکی در حوزه بستری کاهش یافته است چرا که سیاست‌های کنترل مصرف و کنترل هزینه وجود دارد.

  • راه اندازی پورتال سازمان غذا و دارو

ديناروند، درباره پورتال سازمان غذا و دارو هم چنين گفت: سازمان غذا و دارو برای شفاف سازی مراحل صدور مجوز پورتال را راه اندازی کرده است. این کار به مرحله عملیاتی رسیده است و از اينكه دستگاه‌های مرتبط از آن استقبال می‌کنند، بسيار خوشحال هستيم. از طریق این پورتال فرآیند ترخیص به صورت آنلاین با گمرک انجام می‌شود. این کار احتمال جعل و تقلب را به صفرمي‌رساند وبرای ثبت سفارش نیز با وزارت صنعت و معدن به صورت آنلاین متصل می‌شویم.

  • محصولات تراريخته

دیناروند در مورد محصولات تراریخته هم گفت: یک نگاه این است که محصولات تراریخته عالی است و یک نگاه ديگر هم اين است است که محصولات تراریخته ممنوع است . ما هر دوی این نگاه‌ها را در کشور داریم. هر فرآورده ای که بخواهد وارد کشور شود باید گواهی مصرف در کشور مبدا را داشته باشد و استانداردهای ما را هم رعایت کند.اکثریت سویا در دنیا تراریخته است. اگر تراریخته ای وارد کشور شود باید رخداد تراریخته مورد پذیرش دنیا باشد.از ابتدای امسال قرار شد کالای تراریخته باید روی بسته بندی درج شود. هنوز محصول و کشت تراریخته داخلی نداریم و مجوز نگرفتند.برخورد یک جانبه مثبت و منفی در مورد تراریخته در بین دستگاه های نظارتی وجود ندارد.

  • خمير مرغ

رئیس سازمان غذا و دارو درباره استفاده از خمیرمرغ، هم چنين گفت: اگر دامپزشکی می‌گوید خمیر مرغ مشکل ندارد، اشکالی ندارد، اما ما باید وارد شدن آن به بازار را تایید کنیم.

کد خبر 342687

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha