همشهری آنلاین: رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه پس از هشت ماه تیرگی روابط با روسیه برای دیدار با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری این کشور وارد شهر سن پترزبورگ شد.

 اردوغان پس از ۸ ماه تیرگی روابط وارد روسیه شد

به گزارش ایرنا، از سوم آذر 94 که بمب افکن سوخو 24 روسی برفراز سوریه با شلیک موشک جنگنده اف 16 ترکیه سقوط کرد، هشت ماه طول کشید، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه تاکید ولادیمیر پوتین همتای روس خود را بپذیرد و برای عادی شدن روابط آسیب دیده دو کشور عذرخواهی و زمینه دیدار روز سه شنبه سران را فراهم کند.

هیات همراه ریییس جمهوری ترکیه دربرگیرنده گروهی از وزیران، سرمایه گذاران و کارآفرینان این کشور است که هدف از حضور آنها، بازگرداندن روابط تجاری متوقف مانده بر اثر تحریم های روسیه علیه ترکیه است.

تحریم های سخت اقتصادی روسیه علیه ترکیه سبب شد، ارزش 30 میلیار دلاری روابط اقتصادی سالانه دو کشور در حالت سقوط آزاد قرار گیرد و این مساله بیش از همه آنکارا را در تنگنا قرار داده بود.

تاکنون اصلی ترین تحریم علیه ترکیه یعنی منع سفر گردشگران روسی به این کشور لغو شده که زمینه تکرار حضور سالانه تا سه میلیون نفر را به این کشور فراهم می کند تا مناطق نیمه تعطیل شده بسیاری را دو باره با تزریق میلیاردها دلار رونق ببخشد.

مذاکرات برای لغو بخش دیگر تحریم ها مانند ممنوعیت ها و محدودیت های صادرات مواد غذایی، باغی و کشاورزی از ترکیه به روسیه ادامه دارد و همچنین قرار است در مذاکرات امروز سران، راه های گسترش هر چه بیشتر روابط بویژه در باره سوریه بررسی شود.

هر چند فشارهای ناشی از تحریم های ترکیه علیه روسیه که می توانست ارزش روابط اقتصادی دو کشور را از 30 میلیار دلار سال 2014 تا زیر 10 میلیارد دلار برساند بر تصمیم اردوغان در نامه نگاری به پوتین بی تاثیر نبوده است، ولی اکنون نیز احتمال دارد، واقعیت های جدید بحران سوریه رییس جمهوری ترکیه را به یک رویگردانی از مواضع ضد سوری خود رهنمون کند.

کد خبر 342682

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha