جمعه ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

نیلوفر قدیری: ۹‌ ماه پیش در چنین روزهایی ترکیه از ناتو درخواست کرد براساس تعهدی که به اعضایش دارد، از این کشور در مقابل تهدید نظامی روسیه دفاع کند.

امروز رئيس‌جمهور تركيه با سفر به مسكو، همتاي روس خود را دوست عزيزي خطاب مي‌كند كه بايد درباره بسياري از موضوعات اقتصادي و منطقه‌اي با او صحبت كند. اين، نتيجه تحولات پرشتاب منطقه خاورميانه و كل جهان در اين روزها و البته نمونه‌اي از بازي تركيه با كارت‌هاي سياست خارجي‌اش به‌عنوان كشوري است كه با اطلاع از دارايي استراتژيكش از اين دارايي و موقعيت ژئوپلتيك به خوبي بهره مي‌برد. موقعيت تركيه و بهره‌بردن مناسب از اين موقعيت توسط حاكمان اين كشور، موجب شده كه باوجود تهديدها و ناكامي‌هاي داخلي وخارجي سال‌هاي اخير، باز هم همه‌‌چيز براي تركيه از دست رفته نباشد.

سفر اردوغان به مسكو و مراوده گرم اين روزهاي دو طرف به معني خروج تركيه از ناتو و ائتلاف استراتژيك با روسيه نيست. سال‌ها رقابت استراتژيك و البته جنگ كنوني سوريه كه بخشي از همين رقابت است، يك شبه به شراكت تبديل نمي‌شود. اردوغان در پس كلماتش درباره پوتين و وراي اقداماتش در اعزام هيأت‌هاي تجاري و نظامي به مسكو، آينده روابط تركيه با غرب را برنامه‌ريزي مي‌كند. آمريكا و اروپا به تركيه نياز دارند.

جنگ‌هاي عراق و سوريه و موضوع پناهجويان كه شريان عبور آنها و سرازير شدنشان به اروپا در دست تركيه است، اين كشور را براي غرب تا مدت‌ها مهم و تعيين‌كننده نگه مي‌دارد. تركيه هم تلاش مي‌كند از اين عوامل در كنار خسارت‌ها و تهديدهايشان، فرصت هم بسازد. از يك سو با روسيه به‌عنوان دشمن دشمنش، راه معامله را آغاز كرده و از تهديد حضور نظامي روسيه در سوريه مشغول فرصت ساختن است و از طرف ديگر با استفاده از همين معامله، به غرب پيام مي‌فرستد كه مي‌تواند وزنه دشمنشان يعني مسكو را در اين رويارويي بزرگ در عرصه‌هاي سوريه و اوكراين، سنگين كند. اردوغان با بازي با كارت سياست خارجي، هم امتيازاتي مي‌گيرد كه اثرات جنگ با كردها و تحولات سوريه و عراق را براي خود كمتر كند و هم غرب را به سكوت و همراهي در سركوب بي‌سابقه‌‌اي وادار مي‌سازد كه اين روزها در داخل تركيه جريان دارد.

سوريه براي روسيه و تركيه، معامله‌اي فراتر از ماندن يا رفتن بشار اسد است. از اين نظر اين دو كشور با ديگر كشورهاي منطقه به‌ويژه اردوگاه سعودي‌ها، تفاوت دارند و در سطحي بالاتر در اين عرصه بازي مي‌كنند. همين بازي فراتر و هدف‌هاي فراتر از سوريه، اين دو كشور را اكنون به هم نزديك كرده‌است. اين بازي در تحولات داخل سوريه هم تأثير خواهد گذاشت. اما بيش از آن و دست‌كم در كوتاه‌مدت، موقعيت روسيه و تركيه را در مقابل غرب تقويت مي‌كند و درباره تركيه، موقعيت داخلي اردوغان و وضعيت جنگ اين كشور با كردها را تحت‌تأثير قرار خواهد داد.

کد خبر 342963

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha