مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

درهای یکصد و سومین ایستگاه متروی پایتخت در خط ۳و یکی از پرترددترین معابر شهر روی شهروندان باز شد.

مترو سهروردی

پيش‌بيني مي‌شود با افتتاح ايستگاه متروي سهروردي در تقاطع خيابان‌هاي شهيد بهشتي و سهروردي روزانه حدود 30هزار نفر به تعداد مسافران متروي تهران اضافه شود.شهردار تهران نيز كه صبح روز گذشته براي حضور در مراسم بهره‌برداري از ايستگاه جديد متروي تهران حاضر شده بود، سخناني را خطاب به مردم مطرح كرد كه به گفته خودش جنبه درددل و روشن كردن ‌ برخي از موضوعات را داشت.

محمدباقر قاليباف در بخشي از سخنان خودبا اشاره به اينكه 20هزار نفر در بخش‌هاي مختلف مترو مشغول به انجام وظيفه هستند، اظهار داشت: كاش در برابر پرداختن به مسائل شهرسازي كمي هم به اين مسائل مي‌پرداختيم كه اگر مترو و اين كارهاي زير ساختي شهر نبود، آيا امكان حركت در شهر وجود داشت؟ اين در حالي است كه به گفته وي روزانه بيش از 1100دستگاه خودروي جديد به تهران اضافه مي‌شود و از شهرهاي اطراف هم به پايتخت مراجعه مي‌كنند.

قاليباف ادامه داد: همه عدد و رقم‌ها نشان مي‌دهد رشد جمعيت شهر تهران رو به كاهش بوده است اما براساس آمار جمعيتي ارائه شده از سوي مركز آمار، شهرهاي اقماري اطراف تهران به‌صورت بي‌رويه با رشد بسيار بالايي در مهاجرت و رشد جمعيت روبه‌رو هستند. در اين شرايط شاهد هستيم كه روزانه بيش از 3ميليون نفر بين تهران و حاشيه تهران رفت‌وآمد مي‌كنند به‌نحوي كه اطراف تهران خوابگاه‌هاي آنهاست و شهر تهران به محل كسب درآمد و مسائل اجتماعي و فرهنگي آنها تبديل شده است.

شهردار تهران در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اهميت ساخت و توسعه مترو از نگاه مديريت شهري تأكيد كرد: دولت چه پول بدهد چه ندهد ما وظيفه داريم كارمان را انجام دهيم و من هميشه گفته‌ام در مديريت شهري ‌پذيرفتم كار را با همه سختي‌ها ومشكلات مديريت كنم. البته لطف خدا هم شامل حال ما بوده و با اين وضعيت ركود اقتصادي جايي درنمانديم.

وي همچنين با اشاره به اظهارات برخي افراد درباره پروژه صدر- نيايش كه در روزهاي اخير مطرح شد، گفت: بعضي وقت‌ها قافيه بر برخي تنگ مي‌آيد و مي‌گويند كه پروژه صدر- نيايش 4برگ هم كار مطالعاتي نداشته است. در اين صورت از كرامات ماست كه بدون مطالعه موفق شديم در زمين آبرفتي تونل نيايش را به‌صورت دستي با دهانه 34متر به سرانجام برسانيم. به گفته قاليباف، تلاش شبانه‌روزي ‌20هزار نفر در بخش‌هاي مختلف مترو اوج برنامه‌ريزي و كار و تلاش را نشان مي‌دهد. اصلا كار ساخت مترو در تهران جزو پروژه‌هاي ملي است.

  • سهم ناديده 1300شهر

از نظر شهردار تهران، بعضي وقت‌ها جاي متهم و شاكي عوض مي‌شود درحالي‌كه بايد شفاف‌سازي كرد. قاليباف با بيان اين موضوع در ادامه تأكيد كرد: در شهرداري و شوراي شهر تهران خداوند را شاكريم كه اگر 55درصد از درآمدهايمان ناپايداراست اما افتخار مي‌كنيم كه 70درصد آن را صرف توسعه زيرساخت‌هاي شهري مي‌كنيم. وي با طرح اين سؤال كه مسئول تأمين درآمدهاي پايدار1300شهر كشور چه‌كسي است، گفت: ما شاكي هستيم؛

چون قانون وظيفه تأمين درآمد پايدار شهرداري‌ها را بر عهده دولت گذاشته است و از سال 62در تبصره 52دولت مكلف شده بود كه ظرف 6ماه لايحه درآمد پايدار شهرداري‌ها را به مجلس شوراي اسلامي ارائه دهد اما هيچ دولتي اين كار را نكرد تا اينكه امسال در سال آخر فعاليت دولت يازدهم تازه به فكر تهيه لايحه درآمدهاي پايدار براي شهرداري‌ها افتادند.

سؤال ديگر شهردار تهران اين بود كه چرا هربار درآمد شهرداري از محل تجميع ماليات بر ارزش افزوده به‌عنوان يكي از مهم‌ترين منابع درآمدي پايدار كاسته شده و از 50به زير 4درصد رسيده و باز هم مي‌خواهند همين را هم ندهند و كل عوارض حاصل از اين محل را به خزانه دولت ريخته و شهرداري‌ها را از حالت نهادي عمومي به دولتي تبديل كنند. قاليباف خواستار آن شد تا با نگاهي به تجربه شيوه تأمين درآمد مديريت شهري در دنيا مشخص شود كه دولت‌ها براي شهرداري‌ها به‌عنوان دولت‌هاي محلي، چه قوانين و مقرراتي وضع مي‌كنند چون اين زيبنده كشور نيست كه پس از گذشت يك قرن از شكل‌گيري شهرداري‌ها، هنوز اندر خم ابتدايي‌ترين موضوعات در چگونگي مسائل شهري باشيم.

  • نگاه يكپارچه مردم به مسئولان

شهردار تهران در ادامه با اشاره به حادثه شهران و اينكه اين حادثه ممكن است در هر كجاي ديگر شهر هم اتفاق بيفتد، بابت نابساماني‌هاي موجود در مسائل زيرساختي شهر و نبود كانال تاسيساتي مشترك شهري انتقاد كرد و گفت: مسئولان به جاي پاسخگويي حرف‌هايي مي‌زنند كه افكار عمومي را منحرف سازند درحالي‌كه ما مسئولان حق نداريم در موضع اپوزيسيون حرف بزنيم بلكه ما مسئول هستيم در حوزه كاري خود به مردم پاسخگو باشيم.

به گفته قاليباف از نظر مردم همه مديران در هر سازمان و ساختاري كه باشند يكپارچه ديده مي‌شوند و دنبال تفكيك مسئوليت ميان دولت و شهرداري نيستند ما همه در سايه يك نظام اسلامي هستيم و بايد دست به‌دست هم دهيم تا با همدلي كار مردم را پيش برده و مسائل آنها را حل كنيم.

قاليباف در بخش پاياني سخنان خود مهم‌ترين چالش شهر تهران را آلودگي هوا دانست و گفت: همه ما مي‌دانيم كه منبع توليد آلاينده‌ها در تهران خودروها هستند و اين موضوع به معني لزوم توسعه حمل‌ونقل عمومي است و تنها بعد از تضمين و تكميل سيستم حمل‌ونقل عمومي مي‌توانيم براي خودروهاي شخصي محدوديت ايجاد كنيم نه اينكه يك شبه تصميم بگيريم كه از فردا طرح زوج و فرد اجرا شود.

  • بي‌مهري موروثي دولت‌ها نسبت به مترو

مديرعامل شركت متروي تهران روز گذشته در مراسم بهره‌برداري از ايستگاه متروي سهروردي از افتتاح 6 ايستگاه باقيمانده خط 3تا پايان امسال خبر داد. به گفته هابيل درويش ايستگاه‌هاي چهارراه قصر، شهيد صياد شيرازي، حسين آ‌باد، ميدان هروي، شهيد محلاتي و ميدان ارتش تا پايان امسال در اختيار شهروندان قرار مي‌گيرند.

اما بخش ديگري از سخنان درويش به اهميت مترو اختصاص داشت. وي ساخت مترو را از خريد ايرباس‌هاي پهن پيكر واجب‌تر دانست و گفت: بي‌مهري‌ها نسبت به مترو به‌روال تبديل شده و دولت به دولت به ارث مي‌رسد، اما سؤال اينجاست كه اساسا چه كاري واجب‌تر از ساخت متروست آن هم در شرايطي كه ميليون‌ها مسافر را روزانه جابه‌جا مي‌كند؟ وي از دولت خواست درقالب فاينانس، اوراق مشاركت، تهاتر يا هر روش ديگري كه ميسر است به توسعه مترو كمك كند.

درويش با اشاره به هزينه بالاي ساخت مترو در تهران گفت: شهرداري تهران تاكنون براي ساخت مترو 12هزار ميليارد تومان هزينه كرده است درحالي‌كه طبق قانون دولت بايد نيمي از آن‌را تقبل مي‌كرد البته ما به يك سوم و يك چهارم هم قانع هستم درحالي‌كه اكنون‌ماه پنجم سال است و ما از ابتداي سال تا حالا 1000ميليارد تومان هزينه كرديم. درعوض دولت يك ريال هم نپرداخته است.

کد خبر 342591

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha