مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰
۰ نفر

الهام مصدقی‌راد: هفتمین اتاق مادر و کودک متروی تهران از یکشنبه گذشته کار خود را در ایستگاه متروی تهرانپارس آغاز کرد؛ اتاق‌هایی که ویژه مادران و نوزادان همراه‌شان است تا اگر در طول سفر با مترو، کودک خردسال نیازمند رسیدگی بود، به مکانی مجهز و مخصوص رفته و در آرامش به کودکش رسیدگی کند.

مترو

به جز نويد راه‌اندازي اين اتاق‌ها در ديگر ايستگاه‌هاي پرتردد، چندروز قبل مديرعامل شركت بهره‌برداري متروي تهران از احتمال راه‌اندازي مهدكودك در ايستگاه‌هاي بزرگ و پرتردد مترو نيز خبر داد. به گفته محمد احمدي‌بافنده خط5 مترو ميزبان بانوان زيادي است كه از استان البرز براي كار يا تحصيل وارد تهران مي‌شوند و با فراهم كردن اين امكان، تردد آنها تسهيل مي‌شود.

راه‌اندازي مهدكودك اقدامي در راستاي مصوبه شهر دوستدار كودك است كه از سوي مديريت شهري پيگيري مي‌شود. طبق اين مصوبه تلاش مي‌شود ضمن برآورده كردن بخشي از نيازهاي كودكان به‌عنوان آسيب‌پذيرترين اقشار جامعه، به زنان و رفع بخشي از خواسته‌هاي آنها در فضاهاي شهري هم توجه شود.

راه‌اندازي مهدكودك نيازمند ضوابط معيني است كه سازمان بهزيستي آن را تعيين كرده است. البته حبيب‌الله مسعودي‌فريد، معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي كشور نيز چندي قبل موافقت خود را با راه‌اندازي مهدكودك مترو اعلام كرد و اين را هم گفت كه شرايط و فضاي فيزيكي ايستگاه‌ها كاملا مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

فاطمه دانشور، رئيس كميته اجتماعي شوراي شهر هم در مورد راه‌اندازي مهدكودك در مترو معتقد است اين ايده نيازمند مطالعه و بررسي دقيقي است و بايد ميزان تقاضاي شهروندان و حساسيت‌هاي آنها مورد توجه قرار گيرد اما اگر تمامي استانداردها و شرايط مطلوب براي احداث مهد در نظر گرفته و رعايت شود، مهد مترو فوايد بسياري براي مادران شاغل دارد به‌ويژه آنها كه از شهرهاي اطراف مانند كرج به تهران مي‌آيند.

عضو شوراي شهر تهران پيش از اين بارها به راه‌اندازي مهدكودك در محله هرندي نيز تأكيد كرده و گفته بود، بسياري از كودكان اين محله و همچنين مناطق حاشيه‌نشين كه در جوار آسيب‌هاي اجتماعي زندگي مي‌كنند نيازمند مهدهاي كودك هستند تا ضمن گذراندن ساعاتي مفيد، مهارت‌هاي لازم براي زندگي را ياد گرفته تا به مرور دچار آسيب نشوند.

دانشور به همشهري مي‌گويد: «ايده مهد‌كودك مترو مي‌تواند در هرندي يا در ايستگاه‌هاي حاشيه تهران اجرايي شود كه نياز بسياري به چنين فضاهايي دارند. ايستگاه متروي شوش يكي از ايستگاه‌هايي است كه هم فضاي باز مناسبي براي مهد‌كودك دارد و هم در جوار محله هرندي است و مي‌تواند اين نياز مهم را در اين محله رفع كند.»

  • مدرسه مترو، تجربه‌اي موفق در پكن

شهر پكن يكي ازسردمداران راه‌اندازي مراكز آموزشي و خدماتي در ايستگاه‌هاي متروست. در برخي از ايستگاه‌هاي بزرگ و پرتردد متروي اين شهر مهدكودك، ‌مدرسه، بانك، اداره پست، آرايشگاه، فروشگاه و... وجود دارد. به جز مواردي مثل فروشگاه كه در برخي ايستگاه‌هاي بزرگ متروي تهران هم ديده مي‌شود، مدرسه و مهدكودك از موارد قابل توجه است.

اين مدارس عمدتا به «مدرسه مترو» معروفند و والديني كه از اين وسيله حمل‌ونقل عمومي براي رفتن به محل كار استفاده مي‌كنند، كودكان را هم به مدرسه مستقر در ايستگاه مي‌برند. يكي از مهم‌ترين دلايل راه‌اندازي مدرسه مترو در پكن اين است كه زمان سفرهاي درون‌شهري شهروندان كاهش يابد، پكن يكي از آلوده‌ترين شهرهاي جهان از نظر هواست و اين مدارس و مهدكودك‌ها نيز يكي از راهكارها براي مقابله با افزايش آلودگي هوا محسوب مي‌شوند.

واگن‌هاي قطارهاي متروي چين آنقدر هست كه قرار شده پكن طرحي را براي راه‌اندازي مهد‌كودك در قطار نيز اجرايي كند؛ يعني در هر قطار مترو يكي از واگن‌ها به محل نگهداري كودكان همراه مربي اختصاص يابد تا طي مسيرهاي طولاني، براي كودكان و والدين دلپذير و راحت باشد. اين طرح هنوز به‌طور كامل اجرايي نشده و دوره آزمايشي خود را سپري مي‌كند.

کد خبر 342854

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha