دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس با بیان این که شالیکاری در بالادست سد درودزن در منطقه کامفیروز ضربه کاری به تالاب‌های پایین دست وارد کرد گفت: دو تالاب طشک و بختگان و تالاب بین‌المللی کمجان در پایین دست رودخانه کُر آسیب‌های مخرب از این شالیکاری‌ها دید.

ضربه کاری شالیکاری بر تالاب‌های فارس

به گزارش ايرنا، حمزه ولوی روز دوشنبه با اشاره به طولانی شدن اثرات خشکسالی و بروز بحران بی‌آبی در مناطق شرق فارس افزود: به راه افتادن طوفان نمک در حاشیه تالاب‌های طشک و بختگان، پراکنده شدن ذرات معلق و احتمال وجود مواد سمی و فلزات سنگین در این ذرات می‌تواند بر سلامتی شهروندان و ساکنان این دو تالاب اثرات بدی داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: خشک شدن تالاب‌های طشک و بختگان و اثرات آن بر تالاب کمجان خرامه باعث شده است که اغلب روستاییان حاشیه این تالاب به شیراز و شهرهای دیگر مهاجرت کنند و در این مناطق به مشاغل کاذب روی آورند.

وی همچنین با بیان این که انجیرستان‌های شهرستان استهبان بزرگ‌ترین آسیب را از خشک شدن طشک و بختگان دید گفت: این ذخیره گیاهی منحصر بفرد با تداوم خشکسالی و کاهش رطوبت هوا رو به نابودی است و روش‌های آبیاری دستی هم نتوانسته است آن را نجات دهد.

  • نابودی انجیرستان استهبان ثمره گسترش شالیکاری در بالا دست رودخانه کُر

مجید صوفی پژوهشگر و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس نیز در این زمینه گفت: حداقل حقابه سهم دریاچه طشک 350 میلیون متر مکعب درسال است که رهاسازی نشده است، در سال‌های ترسالی آب مناطق اطراف 20 درصد از سطح دریاچه را مرطوب می‌کند، این دریاچه حدود 700 میلیون متر مکعب آب می‌خواهد تا از خشکی آن جلوگیری شود.

وی افزود: برداشت‌های بالادست سد درود زن همه مناطق پایین دست را درگیر کرده، حتی شهرستان مرودشت نیز در معرض بی‌آبی قرار دارد، شهر آباده طشک با خشکی دو چندان روبرو است و ساکنان این شهر را با انواع بیماری‌ها روبرو کرده است.

صوفی از بروز پدیده خشکی باغ‌های دیم انجیر در استهبان هم به عنوان تاثیر خشکی تالاب‌های بختگان و طشک نام برد و گفت: استهبان با بیش از 23 هزار هکتار باغ انجیر، بزرگ‌ترین انجیرستان دیم جهان را داشت، یکی از علل خشکی این انجیرستان خشک شدن تالاب طشک و بختگان است، این دو دریاچه رطوبت هوای انجیرستان را تامین می‌کرده، اخیرا با حفر چاه‌های عمیق درانجیرستان و آبیاری دستی درختان به خشک شدن آن کمک بیشتر کرده‌اند، آبیاری این انجیرستان باعث شده که ریشه‌های آن در سطح زمین رشد کند و نتواند در مقابل گرمای کم سابقه دوام آورد و خشک شدن درختان تشدید شده است.

پژوهشگر و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس افزود: آبیاری دستی انجیرستان‌های استهبان همچنین به رشد سم آفلاتوکسین در آن کمک کرده، اکنون آزمایشگاه‌های اروپایی بسیاری از محموله‌های انجیر را برمی‌گردانند و از ورود انجیر ما به کشورشان جلوگیری می‌کنند، این‌ها ثمره برداشت بی‌رویه آب از چاه‌های اطراف دریاچه بختگان و طشک و مصرف بی‌رویه آب در بالادست این دو دریاچه و سرشاخه‌های رودخانه کُر و گسترش شالیکاری در منطقه کامفیروز مرودشت است.

کد خبر 342509

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha