همشهری آنلاین: مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران، بهره‌برداری بیش از حد ظرفیت از منابع آب را دلیل اصلی خشکی تالاب‌های مهارلو، بختگان و طشک دانست و گفت: دریاچه‌های نمک استان فارس چشم یاری به حمایت‌های ملی دوخته است.

بهره‌برداری زیاد از منابع آبی علت خشک شدن تالاب‌های استان فارس است

به گزارش ایرنا، محسن سلیمانی روزبهانی در کارگاه آشنایی فرمانداران استان فارس با رویکرد مدیریت زیست بومی، افزود: این تالاب‌ها نیازمند توجه بیشتر مسئولان در سطح ملی و استانی است و تغییر رویکرد جدی در پروژه‌های توسعه‌ای حوضه آبریز تالاب‌ها از شروط اصلی احیا این تالاب‌ها است.

وی اظهار کرد: استان فارس با بیش‌ترین تعداد تالاب‌های آب شور و شیرین در ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به همین دلیل طرح حفاظت از تالاب‌های ایران، از سال 1385 فرایند برنامه‌ریزی و استقرار رویکرد زیست بومی برای مدیریت جامع تالاب پریشان را با مشارکت دست‌اندرکاران دولتی و غیردولتی در این استان آغاز کرد.

وی ادامه داد: اکنون به کارگیری این رویکرد برای سایر تالاب‌های استان را در برنامه خود قرار داده است در همین راستا و با توجه به نقش کلیدی استانداری و فرمانداری‌های تابعه به عنوان نهادهای حاکمیتی در سطح استان و شهرستان‌ها، اعتقاد و عزم راسخ این مجموعه می‌تواند مشارکت حداکثری دست‌اندرکاران در فرایند تدوین و اجرای برنامه‌های مدیریت یکپارچه برای تالاب‌های استان را تضمین کند.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در حاشیه برگزاری این کارگاه بازدیدی از تالاب‌های مهارلو، بختگان و طشک داشت.

وی ضمن ابراز تاسف از وضعیت تالاب بختگان و سایر تالاب‌های استان فارس، مدیریت نامناسب و بهره‌برداری بیش از حد ظرفیت از منابع آب را دلیل اصلی خشکی این تالاب برشمرد و با اشاره به اهمیت این تالاب‌ها و خدمات و کارکردهای بی‌شمار آن‌ها، اقدام برای مدیریت بهینه منابع آب در حوضه آبخیز این تالاب‌ها و احیاء اکوسیستم‌های منطقه را ضروری دانست.

وی تاکید کرد: با توجه به اثرات گسترده نامناسبی که خشکی این تالاب‌ها بر زندگی جوامع انسانی داشته است احیای این تالاب‌ها را نیازمند عزم ملی دانست و تاکید کرد که این فرایند بدون راهبری مطلوب از سوی نهادهای حاکمیتی و مشارکت نهادهای اجرایی و جوامع محلی میسر نخواهد شد.

کارگاه آشنایی فرمانداران استان فارس با رویکرد مدیریت زیست بومی، با تأکید بر ضرورت برنامه‌ریزی یکپارچه برای احیاء و مدیریت تالاب‌های استان فارس، با هدف آغاز فرایند استقرار این رویکرد برای مدیریت یکپارچه تالاب‌های استان فارس و تبیین نقش استانداری و فرمانداری‌‌های در این فرایند با حضور جمعی از فرمانداران و مدیران دستگاه‌های دولتی استان فارس برگزار شد. 

کد خبر 306389

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha