دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۸
۰ نفر

انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران درحالی بر تداوم ممنوعیت برگزاری تورهای ترکیه تأکید می‌کند که گردشگران ایرانی مقاصد دیگری را جایگزین سفر به ترکیه کرده‌اند.

گردشگری

به گزارش ايسنا پيگيري گردشگران براي يافتن مقاصد جايگزين تركيه به اعلام ايسنا موجب شد اين روزها تبليغات تورهاي گرجستان و بلغارستان كه قيمت‌هايي نزديك به تورهاي تركيه دارند و سفر به آنها در مقايسه با مقاصد ارزان اروپايي و آسيايي، اقصادي‌تر است و گرفتاري‌هاي دريافت ويزاي شنگن هم ندارد فراگير شود. انگشت‌نگاري و برخورداري از استطاعت مالي و داشتن شغل و وضعيت بهداشتي، شروط سفارتخانه بلغارستان براي گردشگران ايراني است كه اين كشور را جايگزين سفر به تركيه كرده‌اند.

براساس گزارش ايسنا، تورهاي بلغارستان هم‌اكنون از ۲ تا ۶ ميليون تومان قيمت‌گذاري شده و براي آن دسته از ايراني‌هايي كه علاقه خاصي به رفتن به اروپا دارند، جايگزين خوبي به جاي سفر به تركيه است. تورهاي گرجستان نيز از يك ميليون و ۲۰۰ هزار تومان شروع مي‌شود و اين كشور تبديل به مقصد جايگزين تركيه مي‌شود. ايران و گرجستان لغو رواديد هستند و سفر به اين كشور براي ايراني‌ها آسان‌تر است. كشور آذربايجان و سفر به باكو نيز قيمتي كمتر از دو كشور گرجستان و بلغارستان دارد. تورهاي هوايي باكو براي هتل‌هاي ۵ ستاره اكنون كمتر از يك‌ونيم ميليون تومان قيمت‌گذاري شده‌اند كه نرخي پايين‌تر از سفر زميني به ارمنستان دارد. آذربايجان قرار است طي يك‌ماه آينده دريافت ويزا براي ايراني‌ها را لغو كند.

همزمان با افزايش تقاضاي سفر به آذربايجان، گرجستان و بلغارستان، دفاتر خدمات مسافرتي در نامه‌اي به هيأت مديره انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي و گردشگري تهران خواستار پيگيري وضعيت ممنوعيت تورهاي گردشگري به تركيه شده و اعلام كرده‌اند كه بازگشت زودهنگام مسافران پس از كودتا، ۱۸ ميليارد تومان به آنها خسارت وارد كرد. در اين نامه كه روي خروجي خبرگزاري مهر قرار گرفت، آمده: با توجه به تحولات پيش‌آمده در تركيه كه ممنوعيت سفر گردشگران ايراني به آن كشور را از سوي مقامات ذيصلاح كشورمان در پي داشت، دفاتر خدمات مسافرتي به شكل منسجم با قبول مبالغ ضرر و زيان وارد شده به آنها، حدوداً ۱۵ هزار نفر از مسافران كه بعد از كودتا در تركيه بوده‌اند را بدون مشكل و تبعاتي كه متوجه دولت جمهوري اسلامي و ساير مسئولان شود، به بهترين شكل به كشور بازگردانده‌اند اما رقم حدودي بيش از ۱۸ ميليارد تومان ضرر به شركت‌هاي خدمات مسافرتي بابت اين اقدام لازم و ضروري وارد شده است.

  • درخواست مجدد براي راه‌اندازي تورهاي تركيه

در درخواست لغو ممنوعيت تورهاي گردشگري تركيه آمده است: ‌بيش از ۱۲ پرواز توسط شركت‌هاي هواپيمايي ايران و ترك با حجم جابه‌جايي حدوداً ۲۵۰۰ مسافر در روز در حال انجام است و از زمان بازگشايي پروازها نيز شاهد هيچ‌گونه مسئله‌اي كه جان مسافران و گردشگران را به خطر بيندازد، نبوده‌ايم. بنابراين با گذشت روزهاي زيادي از زمان كودتا و بازگشت آرامش به تركيه و استقبال دوباره گردشگران كشورهايي كه تركيه مقصد گردشگري آنها بوده، خواهشمنديم براي احقاق حقوق دفاتر خدمات مسافرتي كه در حال زيان بسياري هستند و ادامه اين روند بعضاً به ورشكستگي و بيكاري چندين هزار نفر از فعالان زحمتكش در اين حوزه مي‌شود، با حفظ مصالح دولت محترم جمهوري اسلامي و دفاتر خدمات مسافرتي، پيگيري‌هاي لازم را در اسرع وقت براي بازگشت به شرايط قبلي، با مسئولان انجام دهيد. درخواست شركت‌هاي خدمات گردشگري از انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي تهران در شرايطي مطرح شده است كه انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي و هوايي ايران در بيانيه‌‌اي اعلام كرد: تورهاي تركيه تا زمان اعلام پايان وضعيت فوق‌العاده در تركيه برقرار نخواهد شد، ضمن آنكه برگزاري تورها منوط به پرداخت مطالبات آژانس‌هاي ايراني از طرف‌هاي ترك است. 

کد خبر 342468

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha