شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۸
۰ نفر

الهام مصدقی‌راد: متکدیان تهران از امروز جمع‌آوری خواهند شد. حدود ۲هفته قبل بود که عیسی فرهادی، فرماندار تهران اعلام کرد که درخصوص جمع‌آوری متکدیان باید اقدام اساسی و برنامه‌ریزی مشخصی صورت گیرد.

پيرو آن با برگزاري چند جلسه ميان سازمان‌ها و نهادهاي مربوط تصميم بر آن شد تا اين طرح براي مدت 3‌ماه از روز شنبه 16مرداد‌ماه آغاز شود. شهرداري تهران، بهزيستي، كميته امداد، استانداري تهران، قوه قضاييه‌، نيروي انتظامي و صدا و سيما ازجمله ارگان‌هايي هستند كه در اجراي اين طرح كنار يكديگر قرار گرفته‌اند.

شهرداري پيش از اين طي گشت‌هاي شبانه‌روزي متكديان را از شهر جمع‌آوري مي‌كرد، كودكان نيز كه بخش قابل توجه آنها در قالب كودكان كار و خيابان فعاليت كرده و به فعاليت‌هاي شبه‌تكدي‌گري همچون گلفروشي، فال‌فروشي، اسفنددودكني و... مشغول بوده‌اند با مداخلات بهزيستي روبه‌رو مي‌شوند. اكنون و در قالب اين طرح تمامي اين سازمان‌ها كنار يكديگر قرار گرفته‌اند تا جمع‌آوري و ساماندهي متكديان پايتخت با نتايج بهتري روبه‌رو شود. در اين طرح قرار است نيازمندان واقعي به كميته امداد معرفي شوند. مددكاران سازمان بهزيستي نيز مداخلات خود در مورد متكديان به‌ويژه كودكان را كه نيازمند حمايت بيشتري هستند، پررنگ‌تر خواهند كرد تا دلايل ورود و فعاليت آنها به اين اقدام شناسايي و راهكارهايي براي رفع آن اتخاذ شود.

به گفته مصطفي سراج، مدير بهزيستي شهر تهران، اين سازمان از چندي قبل كار شناسايي اين افراد را آغاز كرده و تاكنون 860متكدي يا شبه‌متكدي را شناسايي و مداخلات مددكاري‌اش را در كنار فعاليت مراكز روزانه ويژه كودكان آغاز كرده است. شهرداري تهران هم طي چندسال فعاليت خود در زمينه جمع‌آوري متكديان توانسته 12كلوني اصلي حضور اين افراد را در تهران شناسايي كند. همچنين با اطلاعات شهرداري و نيروي انتظامي، ‌سركرده‌هاي باندهاي متكديان شناسايي شده‌اند كه تمامي اين اطلاعات به اجراي بهتر طرح كمك خواهد كرد. آنگونه كه محمد باصري، معاون حمايت‌هاي اجتماعي سازمان خدمات اجتماعي شهرداري به همشهري مي‌‌گويد، قرار است نمايندگاني از سازمان‌هاي مربوط در اين طرح در مركز شماره2 سازمان خدمات اجتماعي شهرداري مستقر شوند و نسبت به اعزام متكديان به هر كدام از مراكز و نيز متكديان خاص، تصميم بگيرند. از آنجا كه تكدي‌گري جرم محسوب مي‌شود و نيازمند مداخلات قضايي است، قوه قضاييه هم به‌عنوان يكي ديگر از بازوهاي اجرايي در اين طرح قرار دارد. اداره اتباع بيگانه نيز به‌صورت جدي قرار است با متكديان خارجي برخورد كرده و اقدامات لازم براي بازگرداندن آنها را اجرايي كند. همكاري بين‌بخشي براي جمع‌آوري متكديان اقدامي است كه به گفته مسئولان سازمان‌هاي مربوط نويد نتايج مثبت و ارزشمندي را مي‌دهد.

  • اگر شهروندان گداپروري نكنند

هر چقدر سازمان‌هاي دولتي و عمومي توانشان را براي جمع‌آوري متكديان پايتخت افزايش داده و همگرايي‌شان را تقويت كنند، اين طرح به نتيجه مطلوب نخواهد رسيد و باز هم متكديان جديد كه اغلبشان هم از ديگر شهرها مهمان تهران مي‌شوند، ظهور خواهند كرد. اجراي اين طرح درصورتي نتيجه مثبت خواهد داشت كه مردم هم نقش خودشان را به درستي ايفا كنند؛ يعني همان شهرونداني كه از سال گذشته تا امسال تماس تلفني‌شان با سامانه137 درخصوص درخواست جمع‌آوري متكديان، بيش از 54درصد افزايش يافته ديگر به متكديان پولي پرداخت نكنند. مجتبي عبداللهي، معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران چندي پيش اعلام كرد كه شهرداري برنامه گسترده‌اي براي فرهنگسازي در اين زمينه دارد. اكنون قرار است در قالب طرح جمع‌آوري، 500تئاتر خياباني با اين موضوع در معابر و چهارراه‌هاي اصلي تهران كه بيشتر محل حضور متكديان است، اجرا شود تا به گفته معاون حمايت‌هاي اجتماعي سازمان خدمات شهري به شهر بي‌گدا نزديك شويم. به گفته باصري، تيزرهاي آموزشي و فرهنگسازي در اين خصوص نيز آماده شده و قرار است با همكاري صداو سيما اطلاع‌رساني گسترده‌اي انجام شود. مدير بهزيستي شهر تهران مي‌گويد بررسي اقدامات ديگر كشورها در زمينه كاهش تكدي‌گري نشان مي‌دهد اعتبارات مالي كه آنها براي اين كار صرف كردند، زياد نبوده و بخش اعظم اعتبارات نيز به فرهنگسازي اختصاص يافته است. نمونه نزديك اين موضوع شهر تبريز است كه برخي‌ها از آن به‌عنوان شهر بي‌گدا هم ياد مي‌‌كنند. تبريزي‌ها كمك‌هاي خود را به‌جاي اينكه به معدود گدايان اين شهر بدهند، به مؤسسه خيريه اعطا مي‌كنند و آنها با شناسايي مستمندان واقعي نيازهايشان را برطرف‌مي‌كنند.

  • نيازمندان غيرواقعي

بخش عمده و قابل توجهي از متكديان، نيازمند واقعي نبوده و درآمدهاي ميليوني از اين راه كسب مي‌كنند، ‌تعدادي ديگر كه البته درصد كمي را شامل مي‌شوند، در قالب گروه‌هاي مافيايي تكدي‌گري يا شبه‌تكدي‌گري كرده و از آنها سوءاستفاده مي‌شود كه البته بخشي از آنها كودكان هستند. تنها تعداد اندكي از متكدياني كه جمع‌آوري مي‌شوند، به دلايل مختلف در زمره نيازمندان واقعي قرار داشته و براي امرار معاش يا خودشان به اين كار مشغولند يا كودكانشان را به‌كار وامي‌دارند؛ همان كارهايي كه از آنها با نام شبه‌تكدي‌گري ياد مي‌شود.

کد خبر 342236

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha