یکشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۹
۰ نفر

الهام مصدقی‌راد: جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان تهران اقدام تازه‌ای نیست، گشت فوریت‌های اجتماعی شهرداری هر روز به‌طورمیانگین ۲۰متکدی را در تهران جمع می‌کند اما این بار این طرح به‌صورت ویژه و گسترده در قالب طرح استقبال از بهار اجرا می‌شود.

جمع آوری متکدیان

گشت‌هاي شهرداري تهران فعاليت ويژه خود را روز گذشته در 5پهنه شمال، جنوب، شرق، غرب و مركز آغاز كردند. متكديان جمع‌آوري شده در 2سامان‌سراي شهرداري با ظرفيت 600نفر نگهداري شده و پس از صدورحكم قضايي، در مورد هركدام از آنها تصميم‌گيري خواهد شد.

  • جمع‌آوري با تمركز بر 12محور

متكديان در تمام شهر پراكنده‌اند اما در برخي مناطق حضور بيشتري دارند. حوالي مراكز خريد يكي از اين نقاط است. البته به گفته فرزاد هوشيار پارسيان به تازگي و در برخي مناطق، شكل حضور آنها به‌صورت نقطه‌اي در آمده و حتي در مقابل تك فروشگاه‌هايي به وفور ديده مي‌شوند حتي به‌صورت شبه متكدي. مديرعامل سازمان خدمات اجتماعي در گفت‌وگو با همشهري اعلام كرده اجراي طرح ويژه جمع‌آوري متكديان در طرح استقبال از بهار توسط 30گشت در 12محور و معبربه اجرا درخواهد آمد البته نام اين 12معبر عنوان نخواهد شد تا فعاليت گشت‌هاي شهرداري نتيجه مطلوب را به‌دنبال داشته باشد. اما كلوني تكديگري‌هاي گروهي و خانوادگي از محورهاي اين طرح است. تلاش قوه قضاييه براي صدور واجراي سريع‌تر حكم در ماه‌هاي اخير نيز اين روند را سرعت بخشيده است.

هوشيار البته ضمن اشاره بر ضرورت اين طرح تأكيد كرده كه بهترين راه مقابله با تكديگري، فرهنگ‌سازي در اين حوزه است تا شهروندان كمك‌هاي خود را به نيازمندان واقعي كه توسط خودشان شناسايي شده‌ اهدا كنند يا ازطريق كميته امداد و خيريه‌هاي معتبر در اين خصوص اقدام كنند. مجيد ابهري رفتارشناس و استاد دانشگاه شهيد بهشتي نيز معتقد است «نه به گدايي» را بايد در مردم تقويت كرد چراكه گدايي كاري كه تنها سرمايه آنان سماجت و برانگيختن احساسات مردم است، شغل تلقي نمي‌شود و مردم بايد بي‌پاسخ گذاشتن متكديان را تمرين كنند.

  • بهزيستي بازوي شهرداري در جمع‌آوري متكديان

بعد از جمع‌آوري متكديان توسط شهرداري و انتقال آنها به سامان‌سرا، مددكاران بهزيستي متكديان خاص را به مراكز تحت نظربهزيستي منتقل مي‌كنند. افراد داراي معلوليت و بدسرپرست ازجمله اينها هستند.

كودكان، بخشي از متكديان هستند كه بيشتر به فعاليت‌هاي شبه تكدي گري مشغولند. طبق قانون، شهرداري اجازه جمع‌آوري افراد زير 18سال را ندارد و بهزيستي آنها را جمع‌آوري و تا صدور حكم قضايي نگهداري خواهد كرد. ولي‌الله نصر، مديركل پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي بهزيستي تهران پيش از اين اعلام كرده بود كه اين سازمان اعتقاد ويژه‌اي به مديريت يكپارچه در حوزه اجتماعي وكاهش آسيب‌ها دارد.

  • حضورشركت شهربان دراجراي طرح ويژه

شركت شهربان و حريم بان شهرداري تهران براي نخستين بار در اجراي اين طرح با سازمان خدمات اجتماعي همكاري خواهد كرد. به گفته ابوالقاسم چيذري، مديرعامل اين شركت هم‌افزايي در حوزه نيروي انساني و تأمين خودرو خواهد بود و تمام سياست‌ها از سوي سازمان خدمت اجتماعي اجرا خواهد شد. به گفته وي جلسات كارشناسي و هماهنگي حدود 4‌ماه با حضور شهرداري، پليس پيشگيري و ديگر سازمان‌هاي مسئول برگزار شده و تدابير لازم براي شناسايي متكديان واقعي و متكديان غيرواقعي و باندي انجام شده است. چيذري در گفت‌وگو با همشهري تأكيد كرد كه نيروهاي شهربان وحريم‌بان تلاش مي‌كنند جمع‌آوري متكديان مبتني بر اخلاق و رضايت شهروندان و حفظ كرامت نيازمندان واقعي انجام شود.

  • آقاي ع. يك نمونه‌ از چند هزار

آقاي ع. متكدي شناخته شده‌اي براي نيروهاي گشت شهرداري تهران است. هر از گاهي يكي از خودروهاي گشت آقاي ع. را سوار ماشين مي‌كند. در يكي از گشت‌هاي شبانه سازمان خدمات اجتماعي در ميان ديگر متكديان حضور داشت و همه نيروهاي گشت را با اسم و فاميل مي‌شناخت. حدود 65سال سن دارد، بازنشسته يكي از ادارات دولتي است، در غرب تهران همراه با همسرش در خانه‌اي شخصي زندگي مي‌كند و 2 خانه هم در دست مستأجر دارد. مأموران گشت مي‌گويند هر وقت او را مي‌گيريم حدود 2ميليون توماني همراهش است و دخترش با ماشين مدل بالايي به سراغش مي‌آيد. خوابيدن روي زمين، تمارض و «كمكم كنيد» واكنش هميشگي آقاي ع. در برابر مأموران شهرداري است.

کد خبر 325804

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha