مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۰
۰ نفر

طرح جمع‌آوری متکدیان از ۱۲ محور پایتخت چند روزی است که با همکاری شهرداری تهران، بهزیستی، نیروی انتظامی، قوه‌قضاییه، فرمانداری و استانداری در حال اجراست.

گدایان

بنا بر آمارهاي موجود در بازه زماني 9تا 22مردادماه 853متكدي زن و مرد جمع‌آوري و به سامانسراها و مددسراها منتقل شده‌اند.به گواه آمارهاي موجود 57درصد از متكديان مرد را حرفه‌اي‌ها و 64درصد از متكديان زن را بي‌خانمان‌ها تشكيل مي‌دهند و اين امر حاكي از شرايط اجتماعي و به تبع آن دلايل متفاوت تكديگري در زنان و مردان است.

آمارهاي به‌دست آمده از سازمان خدمات اجتماعي شهرداري تهران نشان مي‌دهد كه جمعيت مذكور شامل 698مرد و 156زن مي‌شود. با اين حساب جمعيت مردان متكدي اعم از حرفه‌اي و بي‌خانمان 4.5برابر بيشتر از زنان است. نوع تكديگري از ديگر نقاط افتراق ميان زنان و مردان متكدي است؛

به اين معني كه براساس اطلاعات 404مرد، گدايي را به‌عنوان حرفه اصلي خود دنبال مي‌كنند و بارها نيز جمع‌آوري شده‌اند. اين در حالي است كه در اين مدت تنها 55زن متكدي حرفه‌اي جمع‌آوري شده كه اين امر حاكي از تفاوت بالغ بر 7برابري ميان اين دو جنس است. نه‌تنها متكديان حرفه‌اي كه آمار مردان بي‌خانماني كه به تكدي روي آورده‌اند نيز حدودا 3برابر زنان است؛ چنانچه در بازه زماني مذكور 294مرد و 101زن بي‌خانمان جمع‌آوري شده‌اند.

  • كمترين متكدي در منطقه 22

جمعيت متكديان به واسطه وضعيت اقتصادي ساكنان محله‌ها و جاذبه‌هاي توريستي و مذهبي هر منطقه از پراكندگي قابل توجهي برخودار است. منطقه22با 7نفر، منطقه13با 13 نفر و منطقه 17با 14نفر به‌ترتيب در رده مناطق كم‌متكديان پايتخت قرار گرفته‌اند. فارغ از آمار متكديان در مناطق 22گانه، آنچه در اين خصوص مهم است تفاوت مناطق از حيث فعاليت متكديان حرفه‌اي و بي‌خانمان است؛ به‌طور مثال در مناطق1و 19تعداد متكديان حرفه‌اي 2برابر بي‌خانمان‌هاست و در منطقه2 اين نسبت به 44برابر افزايش پيدا مي‌كند (44متكدي حرفه‌اي و 1متكدي بي‌خانمان). در مناطق 3و6نيز تعداد متكديان حرفه‌اي 8برابر متكديان بي‌خانمان است.

  • پاتوق زنان متكدي در 2منطقه

آمارهاي سازمان خدمات اجتماعي شهرداري تهران نشان مي‌دهد كه منطقه12با 33 نفر و منطقه21 با 18نفر بيشترين زن متكدي بي‌خانمان را داشته‌اند. جالب اين است كه در منطقه21 هيچ متكدي حرفه‌اي اعم از زن و مرد حضور نداشتند و تنها 1مرد و 18زن متكدي بي‌خانمان در اين منطقه جمع‌آوري شده‌اند.

فارغ از نوع متكديان در مناطق مختلف آنچه در آمارها به‌خوبي خودنمايي مي‌كند فاصله حداكثري و حداقلي متكديان در مناطق است. به‌عبارت ديگر، تعداد متكديان در منطقه12، 25برابر بيشتر از تعداد متكديان در منطقه22 كه تنها 7نفر جمع‌آوري شده‌اند، است. اين موضوع به‌نوعي نشان‌دهنده تفاوت در پراكندگي جمعيت محله‌ها و شرايط آسيب‌هاي اجتماعي در اين دو منطقه است.

کد خبر 343577

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha