مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

درست در روزهایی که بازآفرینی میدان تاریخی بهارستان توسط شهرداری تهران به پایانش نزدیک می‌شود، این میدان تاریخی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

مناطق شهر

فرهاد نظري، مديركل دفتر ثبت آثار تاريخي اعلام كرد: همزمان با روز ملي مشروطه (14مرداد)، ميدان بهارستان به‌عنوان مكاني كه نتيجه انقلاب مشروطه در آن رقم خورد، در فهرست ميراث ملي به ثبت رسيد. عيسي عليزاده، مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران نيز درباره ساماندهي اين ميدان از سوي شهرداري گفت: سازمان زيباسازي در طرح بهسازي اين ميدان تاريخي مسئوليت خود را‌ بهسازي نما و كالبد ندانسته و سعي كرده به تعين بخشي و معرفي جان بهارستان هم توجه نشان دهد.‌

«شهرفرنگ» يادآور تهران قديم است و با تماشاي آن مي‌توان به اعماق تاريخ سفر كرد. از اين‌رو در اجراي بازسازي اين ميدان تاريخي،شهر فرنگي به ارتفاع 4.5متر و به عرض 4متر به‌صورت نقش‌ برجسته و در ضلع شمالي ميدان از بتن ساخته و نصب شد. ملك الشعراي بهار شاعر و نماينده مجلس يكي از چهره‌هاي تأثيرگذار ايران در دوران مشروطيت است.

از اين‌رو يك بيت از غزل معروف اين شاعر انتخاب شد و در ضلع جنوبي ميدان روي يكي از بالكن‌هاي مجتمع فارابي نصب شد. ديدن خط نستعليق بر نرده بالكن يك بناي قديمي به جاي آهن‌هاي زمخت و خشن، بيش از هر چيز، زيبايي و شكوه ميداني تاريخي را به تصوير مي‌كشد و توجه مخاطب را جلب مي‌كند تا در ذهن خود مرور كند: «گرت پايداري است در كارها / شود سهل پيش تو دشوارها» ‌. همچنين در آذر1375، مجسمه‌اي برنزي از سيدحسن مدرس به ارتفاع 3.5متر‌ رو به سمت مجلس قديم و درست وسط ميدان نصب شد كه حالا اختلاف سطح آن با زمين هم اصلاح شده است.

  • توپي كه به مجلس شليك شد

با دستور محمد علي شاه، لياخوف روسي و نيروهايش مجلس را محاصره كردند و ساختمان مجلس و مدرسه سپهسالار را به توپ بستند. محمدعلي‌شاه، لياخوف را به حكومت نظامي منصوب كرد و به تعقيب نمايندگان و ديگر آزاديخواهان پرداخت. در همين رابطه نمونه‌اي از توپ تاريخي آن دوره طراحي و با آهن ساخته شد و قرار است پس از جانمايي در ميدان بهارستان نصب شود.

کد خبر 342222

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha