چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۶ - ۱۲:۴۹
۰ نفر

ترجمه امیررضا نوری‌زاده: کنگره آمریکا اخیراً قطعنامه محکومیت نسل‌کشی 1.5 میلیون ارمنی در دوره امپراتوری عثمانی را تصویب کرد.

این امر با مخالفت شدید دولت بوش روبه‌رو شد چرا که تصویب این قطعنامه نمادین می‌تواند به روابط آمریکا با ترکیه در یک موقعیت حساس ضربه بزند.

از این‌رو مقامات ارشد آمریکایی در اواخر هفته گذشته به آنکارا سفر کردند تا آخرین تلاش‌ها را برای منصرف کردن ترکیه از تصمیمش به منظور حمله به کردستان عراق صورت دهند.

کمیته روابط خارجی کنگره به ریاست تام لانتوس در روز چهارشنبه هفته گذشته این  قطعنامه را با 27رای موافق در برابر 21رای مخالف به تصویب رساند.

هرچند که بوش به صراحت اعلام کرده بود که تصویب این قطعنامه به سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه ضربه می‌زند.

بوش گفت: ما همگی از رنج ارمنی، در سال 1915 مطلع هستیم ولی این  قطعنامه  پاسخ درستی به این قتل عام تاریخی نیست و در عوض می‌تواند آسیب بزرگی به روابط ما با یکی از متحدان کلیدی ناتو و جنگ با تروریسم بزند.

ارمنستان و ترکیه از مدتی قبل روایت های مختلفی درباره وقایع قبل و بعد جنگ جهانی‌اول دارند؛ وقایعی که منجر به مهاجرت و مرگ تعداد زیادی از رامنی‌ها شد.

ارمنی‌ها مدعی هستند که حدود 1.5 میلیون ارمنی با تلاش‌های برنامه ریزی شده دولت ترکیه به منظور پایان دادن به تلاش‌های آزادی‌خواهان ارمنی‌ها کشته شدند و این اقدام ترکیه را اولین نسل‌کشی قرن بیستم می‌دانند.

مقامات ترکیه‌ای قتل عام را تکذیب نمی‌کنند ولی مدعی هستند که این قضیه مربوط به درگیری‌های گسترده در زمان سقوط امپراتوری 600ساله عثمانی بوده که منجر به مرگ صدهاهزار مسلمان ترک نیز شد.

ترکیه معتقد است که حدود 600هزار ارمنی پس از اتحاد با روس‌ها کشته شدند و این قتل عام در واقع نسل کشی برنامه ریزی شده نبوده است.

کاندولیزارایس وزیر امور خارجه و رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا طی نامه‌ای مشترک از کنگره خواستند تا به منافع امنیت ملی آمریکا توجه کنند.

ترکیه روابط نظامی‌اش با فرانسه را زمانی تقویت کرد که مجلس این کشور در سال 2006 جنایت بودن حادثه قتل عام ارمنی‌ها را کتمان کرد. اما این کشور پس از رای اخیر کنگره آنکارا سفیر خود در واشنگتن را برای پاره‌ای مشورت‌ها فراخواند.

رایس و گیتس در نامه خود خاطر نشان کردند: عکس‌العمل دولت ترکیه به این اتفاق، می‌تواند به نیروهای آمریکایی در عراق ضربه بزند و امکانات ما در حمایت از نیروهای نظامی در عراق و افغانستان را محدود کند و از سوی دیگر به تلاش‌های ما برای عادی‌سازی روابط بین ارمنستان و ترکیه آسیب جدی وارد کند.

رابرت گیتس در هشداری جداگانه در لندن به خبرنگاران گفت: همه آنچه که می‌توانم بگویم این است که حادثه‌ای یکصدسال قبل در زمان دولت عثمانی رخ داده است ولی اکنون تاثیر زیادی بر شرایط تفنگداران وسربازان ما در عراق دارد و ما باید آن را کاملا جدی بگیریم چون در صورت محدود شدن پروازها و عدم دسترسی‌ها به پایگاه انیجرلیک، صدمات جدی به عملیات‌های منطقه‌ای در عراق وارد خواهد آمد.

ترکیه حمایت لجستیک قابل توجهی از نیروهای آمریکایی در جنگ عراق به عمل آورد و حدود 70 درصد از کل ترابری هوایی به عراق از طریق حریم هوایی ترکیه صورت می‌گیرد. 30درصد بنزین و تمامی خودروهای رزمی بمب‌یاب و مین‌یاب از این کشور به عراق می‌روند.

این  قطعنامه در زمانی تصویب شد که ترکیه خود را آماده حمله به 3 تا5هزار نیرو ی کرد پ‌ک‌ک در شمال عراق می‌کند.

این حملات به تلافی حملاتی خواهد بود که 2هفته قبل منجر به کشته شدن 29سرباز و غیرنظامی ترک شد. واشنگتن به ترکیه هشدار داده است که این قضیه می‌تواند بحرانی جدی در منطقه کردستان عراق ایجاد کند.

پیش از این عبدالله گل رئیس جمهوری ترکیه رای کمیته روابط خارجی کنگره را غیرقابل قبول خوانده بود و اظهار کرده بود: برخی از سیاستمداران آمریکا بار دیگر مسائل مهم را قربانی سیاست‌های بی‌ارزش داخلی کرده‌اند.

تصویب این  قطعنامه  در شرایطی است که آنکارا ماهیانه 300هزار دلار به برخی از چهره‌های مطرح روابط عمومی و نمایندگان سابق کنگره آمریکا پرداخت می‌کند تا مانع تصویب قطعنامه ‌های از این دست شود.

سفارت ترکیه در آمریکا ماهیانه یکصدهزار دلار به شرکت DLA PIPDER به مدیریت دیک گفارت (رهبر سابق اکثریت دمکرات کنگره) و 150هزار دلار به گروه لیوینگستون (مرتبط با رابرت لیوینگستون سناتور اسبق جمهوری‌خواه) پرداخت می‌کند.

Asiatimes.com
16 اکتبر

کد خبر 34217

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز