پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۰
۰ نفر

۲ سال پس از آغاز حمله‌های هوایی آمریکا و نیروهای ائتلاف به مواضع داعش در سوریه و عراق و یک روز پس از آغاز حمله آمریکایی‌ها به نیروهای این گروه در لیبی، رسانه‌های آمریکایی نقشه‌ای را منتشر کردند که نشان می‌دهد حضور داعش اکنون به ۱۸ کشور جهان گسترش پیدا کرده است.

نقشه

شبكه تلويزيوني ان‌بي‌سي آمريكا طي گزارشي نقشه‌اي را منتشر كرد كه گفته مي‌شود جزو اسناد گزارش محرمانه «مركز ملي ضدتروريسم» آمريكاست كه براي ارائه به باراك اوباما آماده شده است. انتشار اين نقشه كه با گسترش عمليات هوايي آمريكا عليه نيروهاي داعش به ليبي همزمان شده، انتقاد رسانه‌هاي آمريكايي از دولت اين كشور به‌خاطر ناتواني در مقابله با داعش را به‌دنبال داشته است. پنتاگون روز دوشنبه اعلام كرد حملات خود عليه مواضع داعش در شهر سرت در شمال ليبي را به درخواست دولت اين كشور آغاز كرده است. اين براي نخستين بار است كه آمريكا دامنه عمليات خود عليه داعش را به خارج از مرزهاي عراق و سوريه گسترش مي‌دهد.

در سال 2014يعني همزمان با آغاز عمليات آمريكا و ائتلاف بين‌المللي به رهبري اين كشور عليه داعش، اين گروه در 7كشور جهان اعلام حضور كرده بود. گزارش‌هاي وزارت امور خارجه آمريكا در سال 2015نشان مي‌دهد، گروه داعش طي اين سال توانست حضور خود را به 13كشور جهان گسترش دهد. حال با گذشت 2سال از عمليات هوايي ائتلاف بين‌المللي عليه داعش، اين رقم به 18كشور رسيده است.

نقشه منتشر شده، گسترش دامنه عملياتي نيروهاي داعش در نقاط مختلف جهان را در 3لايه نشان مي‌دهد: هسته مركزي، شاخه‌هاي رسمي و شاخه‌هاي غيررسمي. منظور از شاخه‌هاي غيررسمي داعش، گروه‌هايي هستند كه چندان سازمان‌يافته نبوده اما با الهام از ايدئولوژي داعش و در راستاي اقدامات تروريستي اين گروه فعاليت مي‌كنند. اين گروه‌ها در 6كشور مصر، اندونزي، مالي، فيليپين، سومالي و بنگلادش فعاليت دارند.

طبق اعلام وزارت دفاع آمريكا، طي 2سال گذشته 13هزار و 800سورتي حمله هوايي عليه مواضع داعش در عراق و سوريه انجام شده است. از اين تعداد، حدود 9هزار و 300حمله در عراق و 4هزار و 500حمله در سوريه بوده است. حدود 60كشور همراهي خود با ائتلاف بين‌المللي به رهبري آمريكا را اعلام كرده‌اند اما طبق گزارش‌هاي اخير پنتاگون، در عراق حدود 70درصد پروازها و در سوريه بيش از 95درصد از پروازها توسط هواپيماهاي آمريكايي انجام مي‌شود. با اين حال، رهبران سياسي اين دو كشور معتقدند حملات هوايي آمريكا آنگونه كه بايد در جلوگيري از گسترش حضور داعش در منطقه خاورميانه و ديگر نقاط جهان مؤثر نبوده است.

کد خبر 342116

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha