همشهری‌آنلاین: فرانسوا اولاند، رئیس‌ جمهور فرانسه تاکید کرد، واکنش آمریکا به حمله‌های تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به ویژه حمله به عراق، به جای آن‌که تروریسم جهانی را محدود کند، آن را گسترش داد.

 فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه در پیامی در صفحه فیس‌بوکش به یاد قربانیان حمله‌هاي ۱۱ سپتامبر از روشی که دولت جورج بوش به آن تراژدی واکنش نشان داد، انتقاد کرد.

او نوشت: واکنش دولت وقت آمریکا به حمله‌هاي 11 سپتامبر به عنوان مثال در عراق، فراتر از ریشه‌کن کردن تهدید بود و موجب شد که تروریسم بیشتر گسترش یابد. ژاک شیراک، رئیس‌جمهور وقت هم حق داشت که از پیوستن به مداخله در عراق امتناع کند و محکوم هم شد. با این حال فرانسه باز هم قربانی تبعات هرج و مرج به وجود آمده، شد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری راشا تودی،رئیس‌جمهور فرانسه همچنین گفت، تروریست‌ها دموکراسی، آزادی، فرهنگ و بردباری را هدف می‌گیرند اما این ارزش‌ها سرانجام پیروز خواهند شد.

اولین واکنش دولت بوش به حادثه یازدهم سپتامبر لشکرکشی به افغانستان تحت کنترل طالبان بود و دو سال بعد هم به عراق حمله کرد. در پی آن، این کشورها مستعد رشد گروه‌های افراطی‌تر شدند. امروز هم جهان با معضلی به نام داعش روبه‌روست و فرانسه در میان کشورهای غربی بیشترین تلفات غیرنظامی را در حمله‌هاي آنها داده است.

اولاند در پیام خود گفت: هر کدام از حمله‌هاي تروریستی یادآور دوباره ۱۱ سپتامبر بود؛ آن هم با تبعاتش که به خاک سپردن سرنوشت‌های شکست‌خورده و خانواده‌های عزادار بود.

فرانسه در نوامبر ۲۰۱۵ متحمل بزرگ‌ترین تلفات انسانی در جریان حمله‌هاي تروریستی‌ای بود که داعش مسئولیت آنها را پذیرفت. در جریان آنها، ۱۳۷ تن کشته و ۳۶۸ تن دیگر زخمی شدند. این بدترین نوع حمله از جنگ جهانی دوم و بدترین در اتحادیه اروپا از زمان بمب‌گذاری متروی مادرید در ۲۰۰۴ بود که جان ۱۹۲ تن را گرفت.

فرانسوا اولاند برای مذاکره در آستانه نشست اتحادیه اروپا در اسلوواکی به رومانی سفر کرده است.

اولاند قرار است با کلوس یوهانیس، همتای رومانیایی خود و نخست‌وزیر رومانی دیدار کند.

این اولین سفر رسمی اولاند به رومانی در ۲۰ سال گذشته است و در این سفر احتمالا بر شراکت تاریخی میان دو کشور تاکید خواهد شد.

کد خبر 346256

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha