سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین-اعظم عابدینی: گرچه در برخی از سبک‌های خبرنویسی مدرن از لید به معنا و مفهوم سنتی آن خبری نیست، اما هنوز هم بسیاری از خبرگزاریها و سازمانهای خبری در نوشتار خبر خود ˝لید˝ را به طور جدی مدنظر دارند.

باز هم سرخبر یا لید

در هر حال هر خبری یک سرخبر دارد که هر نامی بنا بر شرایط ممکن است، داشته باشد.

به گزارش پانا،‌ این بخشِ نخستینِ خبر، مهم است؛ چون در این قسمت، شما باید چشمان و توجه خواننده را صید کنید و آن را احتمالا تا پایان خبر همراه خود کنید! در اینجا توصیه هایی از بزرگان و اساتید روزنامه نگاری در اهمیت لید می آوریم بدان امید که شما خبرنگار محترم با دقت و وسواس بیشتر به آن بپردازید و استانداردهای نوشتار آن را حفظ کنید:

  • لید از نگاه شکرخواه:

دکتر یونس شکرخواه  استاد روزنامه نگاری می‌گوید: به اعتقاد من، خبر نویسی خوب در گرو نوشتن لید خوب است، اگر لید، خوب نوشته شود بقیه خبر خود به خود نوشته خواهد شد. او در کتاب خبر می‌نویسد؛ یورش به خواننده و غافلگیر کردن او از اصلی‌ترین وظایف اولین عبارات خبر (لید) است که در ضمن آن بخصوص در سبک هرم وارونه کوشش می‌شود اصل مطلب بازگو شود.

شکرخواه در ادامه می‌نویسد؛ اگر لید خبر به قول گزارشگران اخبار جنگی، در همان جمله اول به فتح خاکریز توجه خواننده نایل نشود باید جنگ را خاتمه یافته تلقی کرد و در آن، بازنده روزنامه نگار است.

  • توکلی: حاشیه نروید

دکتر احمدتوکلی روزنامه‌نگار و استاد این رشته توصیه می‌کند؛ مراقب باشید، هنگام نوشتن لید حاشیه نروید. سریع بروید سراصل مطلب و به مهمترین و جذاب‌ترین نکات اشاره کنید. اگر نتوانید قلابتان را همان ابتدا وصل کنید؛ طعمه خواهد گریخت و البته کوتاه بودن فراموش نشود.

  • خبرنگار سابق واشینگتن پست چه می گوید؟

باب وود وارد خبرنگار سابق واشینگتن پست که سلسله گزارش‌هایش (رسوایی واترگیت) نیکسون رئیس جمهور وقت آمریکا را مجبور به استعفا کرد درباره لید می گوید؛ من به خانه می روم و همسرم سوال می کند: چه خبر؟ می گویم: "از کار اخراج شدم". این لید است. در لید حاشیه پردازی نکنید!

  • نیکلاس باگنال و لید

نیکلاس باگنال روزنامه نگار می‌گوید: اگر توانستید توجه مخاطب را در اولین جمله یا در هشت ثانیه اول جلب کنید، به هدف رسیده‌اید، در غیر اینصورت خواننده وقت خود را برای ادامه مطالب شما تلف نخواهد کرد.

همه اینها را گفتیم تا به لید مثل کودک دردانه در نوشتن خبر، توجه کنید. وسواس به خرج دهید. مبادا چون برخی از همکاران روتیتر و تیتر را با هم ترکیب و در لید بگذارید. و یا بخشی از لید را در رو تیتر و قسمتی دیگر را در تیتر خرج کنید. این خطاست، خطایی که خوانندگان را از شما و مطلب خبری تان دور می‌کند.

کد خبر 341894

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha