دکتر احمد توکلی: هر چه تعداد کلمات شما، جملات شما، و پاراگراف مطلب شما بیشتر باشد، به همان نسبت خوانندگان خودتان را از دست خواهید داد. فراموش نکنید که هر کلمه اضافه که می‌نویسید، گلوله توپی‌است که به‌سوی مخاطبان شلیک می‌شود.

شاید اصل حرف برای روزنامه نگاران کلیشه و قدیمی باشد، اما نموداری که ملاحظه می کنید، این حرف را علمی تر به ما نشان می دهد. بله؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد 56.7 درصد خوانندگان تنها 5 پاراگراف اول یک خبر را مطالعه می کنند و از خیر بقیه خبر می گذرند، 39 در صد تا 10 پاراگراف یک خبر را می خوانند، و تنها 28 درصد حوصله و وقت می کنند تا 25 پاراگراف مطلب را ادامه دهند.

این موضوع بر دو نکته مهم تاکید دارد:
(اول) اهمیت سبک هرم وارونه را در خبر نویسی مورد توجه قرار می دهد؛ نکات مهم را در بالای خبر بنویسید که اگر مخاطب هر مقدار از خبر را خواند، به همان نسبت مهمترین نکات را دریافت کرده باشد.

(دوم) ما را به ضرورت رعایت "ایجاز" در روزنامه نگاری توصیه می کند: «حرف اصلی را بزن و برو» به همین علت است که می گویند: ‌پس از سادگی، ایجاز مهمترین عنصر مورد توجه روزنامه نگاران است. ایجازی که از کلمه و جمله شروع می شود و تا متن کامل یک مطلب را دربر می گیرد.

دی. اچ. منزل ( D.H.Menzel ) یکی از نویسندگان کتاب، «نگارش یک مقاله تکنیکی» به جمع آوری آماری برای یافتن طول لازم و کافی جمله های یک مقاله تکنیکی پرداخت؛ او دریافت که درک جمله های با بیش از 34 کلمه، بسیار دشوار است و مصرف کننده به طور حتم، صبر و طاقت کمتری در قبال جمله های طولانی و رگبار کلمه ها از خود نشان می دهد.

کد خبر 418

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز