سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

سیدحامد واحدی: امروز که اقتصاد ایران آماده ادغام با اقتصاد جهانی شده، باید برخی کاستی‌های اساسی از میان برداشته شود.

سیدحامد واحدی

با اين حال نياز است كه حداقل در مورد چند حوزه خاص، تصميم‌گيري‌هاي سريع و اقداماتي عاجل صورت گيرد.

فضاي كسب و كار: امروز اگر قصد ميزباني از سرمايه‌گذاران خارجي را داشته باشيم، بايد فضاي كسب و كار كشور را متناسب با آنچه در كشورهاي توسعه‌يافته صورت مي‌گيرد، تغيير دهيم. البته هر فعال بخش خصوصي و تحليلگر اقتصادي مي‌داند كه تغيير روندها در اقتصاد با سرعت صورت نمي‌گيرد و بنابراين انتظاري وجود ندارد كه فضاي كسب و كار در ايران ناگهان همتراز با كشورهاي توسعه يافته شود.

اما با توجه به تراكم بالاي قوانين و مقررات در كشور و همچنين روند دنباله‌دار صدور انواع آيين‌نامه‌ها در ادارات مختلف دولتي، بهتر است كه حداقل سدي در برابر تداوم اين شرايط ايجاد شود. اگر روند اصلاحي از اين دولت آغاز شود، به‌طور حتم ثمرات آن هم به همين دوران مي‌رسد. به‌طور نمونه دولت يازدهم پس از مذاكرات اتاق تهران و طي اقدامي منطقي نسبت به دريافت ماليات تسعير ارز بازنگري صورت داد. همين قدم، بازتاب مثبت بسياري در ميان صاحبان كسب و كار داشت.

جذب سرمايه‌هاي خارجي: اينكه امروز بگوييم، قصد داريم سرمايه‌هاي خارجي را جذب كنيم، به هيچ عنوان كافي نيست. متأسفانه پس از يك دوره اشتياق حضور هيأت‌هاي خارجي در ايران و مذاكرات فشرده، فضايي آرام بر اقتصاد ايران حاكم شده‌است.

به‌معناي ديگر جو هيجاني از ميان رفته است. البته كه پايان يافتن هيجان كاذب فضايي منطقي براي تصميم‌گيري ايجاد مي‌كند و اين اتفاق مزيتي بزرگ است ولي بايد درنظر داشت كه حالا زمان مانور بخش خصوصي و حتي دولت آغاز شده است. امروز كه فضا منطقي شده مي‌توان تبليغات واقعي انجام داد و سرمايه‌گذار خارجي را دعوت به حضور در اقتصاد ايران كرد. به‌خصوص اينكه امروز به همه ثابت شده كه ايران يگانه كشور امن منطقه به‌حساب مي‌آيد و اين مزيت بايد به سرعت تبليغ شود و مورد بهره‌برداري عملي قرار گيرد.

برنامه‌محوري: تقريبا تمامي فعالان اقتصادي به اين نكته تأكيد دارند كه برنامه‌هاي اقتصادي طي تمامي دوره‌هاي زماني در اقتصاد ايران ناديده گرفته شده‌است. البته كه پايش دقيقي هم صورت نگرفته تا همه متوجه شوند دليل عدم‌اجراي برنامه‌ها چه بوده است؟ با اين حال امروز كه برنامه اقتصاد مقاومتي پيش روي ماست، مي‌توان با توجه به مفاد و راهبردهاي اين برنامه، سنگ بناي حركت در مسير توسعه برنامه‌محور را گذاشت. عملي‌شدن اين اتفاق به عزم دولت و همراهي بخش خصوصي نياز دارد.

  • عضو هيأت‌رئيسه اتاق تهران
کد خبر 341887

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha