سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۶ - ۱۱:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: ژاپن ارسال کمک 3.3 میلیون یورویی را به مؤسسه‌ای آکادمیک در میانمار لغو می‌کند

به نوشته ال موندو، ژاپن، اصلی ترین ارسال کننده کمک‌های مالی به میانمار، دلیل لغو این کمک مالی را نگرانی شدید از وضعیت حقوق بشر در این کشور اعلام کرده است.

این کمک مالی قرار بود جهت ساخت یک مجموعه دانشگاهی در رانگون، پایتخت سابق میانمار، به منظور تدریس زبان و اقتصاد ژاپنی و تشکیل کلاس‌های مدیریت بازرگانی ارسال شود.

ماساهیکو کومورا وزیر امورخارجه ژاپن درباره تصمیم به لغو ارسال 552 میلیون ین معادل 3.3 میلیون یورو به میانمار گفت: این تصمیم به دلیل نگرانی‌هایی که درباره شرایط دموکراتیک و حقوق بشر در میانمار وجود دارد، اتخاذ شده است.

او افزود: ژاپن باید موضع خود را در قبال اوضاع کنونی برمه نشان دهد و نمی‌تواند در شرایط کنونی به حمایت از حکومت نظامیان در میانمار (برمه) ادامه دهد.

با این حال وزیر امورخارجه ژاپن اعلام کرد: ژاپن به کمک‌های انساندوستانه و بهداشتی خود به میانمار که تحت پوشش کمک‌های یونیسف ارسال می‌شود، ادامه خواهد داد.

این تصمیم تنها چند هفته پس از آن اتخاذ شد که یک عکاس ژاپنی که در حال عکس گرفتن از تظاهرات علیه نظامیان حاکم در میانمار بود، به ضرب گلوله در رانگون کشته شد. این واقعه در اوخر ماه سپتامبر سال جاری رخ داده بود.

البته کارشناسان معتقدند تغییر در سیاست ارسال کمک‌های ژاپن به میانمار، پس از صدور قطعنامه‌ای ششدیداللحن از سوی شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت سرکوب مخالفان حکومت نظامی میانمار، صورت گرفت.

در چند هفته اخیر راهبان بودایی علیه دولت نظامی میانمار تظاهرات گستره‌ای انجام دادند که این تظاهرات با مداخله نظامیان به خشونت کشیده شد و تعدادی از راهبان بودایی نیز به ضرب گلوله کشته شدند.

کد خبر 34094

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز