همشهری آنلاین: مدیر امور مناطق ویژه اقتصادی سیاست‌ها و اهداف ایجاد هفت منطقه آزاد جدید را تشریح کرد.

آهنگران

جعفر آهنگران در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت: سیاست دولت این است که ضریب امنیت مرزهای کشور را با فعالیت‌های اقتصادی افزایش دهد و راهبردی که برای اجرای این سیاست اتخاذ شده این است که مناطق ویژه اقتصادی در مرزها تاسیس شوند و مرزهایی را انتخاب کرده‌ایم که از حداقل زیرساخت‌ها برخوردار باشند و امکان رونق اقتصادی برای آنها وجود داشته باشد و از این رو مناطق جدید پیشنهادی در هفت محور مرزی کشور قرار دارد.

  • تقاضای مکرر کشورهای آسیای میانه برای منطقه اینچه‌برون

وی درباره اهداف تشکیل منطقه آزاد اینجه برون گفت: پیشنهاد تشکیل منطقه آزاد اینچبرون براساس تقاضاهای مکرر کشورهای آسیای میانه به خصوص قزاقستان را به مجلس داده‌ایم.

آهنگران با بیان اینکه قزاقستان یک انبار غله محسوب می‌شود و هم صنعت فولاد را دارد ادامه داد: خوشبختانه راه‌آهن اینچه‌برون هم راه‌اندازی شده است و قزاقی‌ها بسیار مایل هستند که مواد اولیه از کشورشان به منطقه اینچبرون وارد و در این منطقه به کالاهای دارای ارزش افزوده تبدیل شود و از اینچبرون به خلیج فارس و از آنجا به بازارهای جهانی صادر شود.

وی افزود: تفاهم‌نامه‌ای هم بین وزارت صنایع کشورمان و وزارت صنعت قزاقستان درباره همین موضوع به امضا رسیده است.

  • راه اندازی منطقه مهران برای افزایش تجارت با عراق

وی درباره چرایی راه اندازی منطقه آزاد مهران گفت: منطقه مهران نزدیک‌ترین منطقه به نقاط مرکزی عراق است و بسیاری از مبادلات تجاری از طریق منطقه مهران صورت می‌گیرد.

مدیر امور مناطق ویژه اقتصادی افزود: اگر این منطقه به منطقه آزاد تبدیل شود می‌توانیم کالاهای مورد نیاز عراق و بخشی کالاهای مورد نیاز بازار این کشور را از طریق منطقه آزاد مهران تامین و صادر کنیم که در این صورت این منطقه می‌تواند محل خوبی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی و داخلی باشد و ظرفیت‌های قابل توجهی هم در امر ترانزیت دارد.

آهنگران گفت: مهران از فعال‌ترین مرزهای کشورمان است که می‌تواند از یک مرز مسافری به یک مرز صادراتی و ترانزیتی تبدیل شود.

  • افزایش روابط اقتصادی با قفقازی‌ها با ایجاد منطقه آزاد اردبیل

آهنگران با بیان اینکه دو راه ارتباطی با کشور آذربایجان وجود دارد که یکی آستارا در استان گیلان و دیگری اردبیل از گمرک بیله‌سوار است، گفت: در حال حاضر منطقه ‌آزاد ارس ارتباطی با آذربایجان ندارد و ارتباط این منطقه با جمهوری نخجوان محدود شده است و در حال حاضر باید ارتباط و تبادلات تجاری با آذربایجان سامان پیدا کند که منطقه آزاد اردبیل می‌تواند گزینه خوبی برای افزایش ارتباطات با آذربایجان باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر سه منطقه بیله‌سوار، پارس‌آباد و گرمی ارتباط با مرزهای آذربایجان در ارتباط هستند و حتی می‌توانند منطقه آزاد ارس را تحت تاثیر قرار دهند و فعالیت این منطقه را افزایش می‌دهند.

مدیر امور مناطق ویژه اقتصادی تاکید کرد: ناگزیر هستیم برای افزایش ارتباط با کشورهای حوزه قفقاز روابطمان با آذربایجان را بیشتر کنیم.

آهنگران گفت: مزیت بعدی که منطقه اردبیل دارد این است که کارخانه کشت و صنعت مغان و پارس آباد که از قبل از انقلاب از معروف‌ترین و فعال‌ترین مجموعه های تولیدی کشورمان هستند در این منطقه قرار دارند و اگر این دو مجموعه در محدوده منطقه آزاد قرار بگیرند و از تسهیلات قانونی مناطق آزاد استفاده کنند می‌توانند سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را به این صنعت جذب کنند.

وی افزود: منطقه آزاد اردبیل چهار منطقه بیله‌سوار، گرمی، آستان دوز و پارس‌آباد را در برمی‌گیرد.

  • منطقه آزاد سیستان محور شرق را احیا می‌کند

مدیر امور مناطق ویژه اقتصادی درباره علت ایجاد منطقه آزاد سیستان گفت: بحث مهمی که از پیش از انقلاب هم در ایران وجود داشت بحث فعال‌سازی محور شرق است که یک سر آن چابهار و یک سر دیگر آن سرخس است.

وی با بیان اینکه چند سالی است که دولت برای اینکه طرح آمایش سرزمین را اجرا کند و بتواند جمعیت را از مرکز و نیمه شمالی کشور به سمت شرق منتقل کند در پی احیای محور شرق است، گفت: راه‌آهن در شکل‌گیری محور شرق بسیار مهم و تاثیرگذار است که ساخت راه‌آهن از چابهار شروع شده و مسیر آن استان خراسان جنوبی و خراسان رضوی می‌گذرد و سرخس به آسیای میانه متصل می‌شود.

آهنگران ادامه داد: حال اینکه منطقه آزاد زابل (سیستان) در مرکز محور شرق قرار دارد که مرکزیت آن با میلک است و برای ارتباط با افغانستان و احیای ترانزیت این منطقه می‌تواند گزینه خوبی برای ایجاد منطقه آزاد باشد.

وی گفت: منطقه آزاد سیستان می‌تواند محور ترانزیتی باشد که بتوانیم زابل را از طریق میلک به افغانستان متصل کنیم و سهمی از اقتصاد افغانستان داشته باشیم.

مدیر امور مناطق ویژه اقتصادی ادامه داد: محدوده منطقه آزاد سیستان، میلک و رامشال است که محدوده منفصل از هم هستند و از فرودگاه زابل شروع می‌شود تا مرز میلک که شامل 28 هزار هکتار منفصل از هم است.

  • ایجاد منطقه مهران برای اتصال به اقتصاد اقلیم کرد

وی با بیان اینکه منطقه آزاد اروند در جنوب کشور ایران را به عراق متصل می‌کند و بالاتر از این منطقه، منطقه مهران قرار دارد، گفت: منطقه مهران می‌تواند گزینه خوبی برای اتصال با اقلیم کردستان باشد که در حال حاضر وضعیت بسیار خوبی دارد و علاقه‌مند به افزایش روابط اقتصادی با ایران است.

مدیر امور مناطق ویژه اقتصادی افزود: برای ساماندهی اقتصاد کردستان و افزایش روابط اقتصادی با اقلیم کردستان منطقه آزاد مهران شامل بانه و مریوان تعریف شده است که این منطقه هم دو محدوده منفصل از هم در بانه و مریوان است.

  • رونق اقتصاد دریامحور با راه اندازی منطقه جاسک

مدیر امور مناطق ویژه اقتصادی با بیان اینکه توجه بیش از حد به خلیج فارس ما را از پتانسیل‌های دریای عمان غافل کرده است و در حال حاضر سیاست دولت توسعه سواحل مکران در حاشیه دریای عمان است، ادامه داد: مخازن انرژی فراوانی در این منطقه وجود دارد و اتفاقا در این منطقه محدودیت های منطقه خلیج فارس را هم نداریم و از طریق دریای عمان با آب های آزاد و اقیانوسی ارتباط برقرار می کنیم.

وی تاکید کرد: جاسک می‌تواند موجه ترین منطقه در بین مناطق آزاد برای راه اندازی صنایع انرژی بر باشد.

آهنگران افزود: جالب است بدانید که از 10 شهر پر جمعیت در دنیا، 9 شهر در کنار سواحل ایجاد شده اما در ایران شهری در کنار ساحل نداریم که بالای 500 هزار نفر جمعیت داشته باشد. راه اندازی صنایع و ایجاد منطقه آزاد می‌تواند به افزایش جمعیت این منطقه بسیار کمک کند.

وی گفت: با استفاده از پتانسیل‌های اقتصاد دریا محور و رونق اقتصادی به طور قطع جمعیت جاسک افزایش می‌یابد و اتفاقا یکی از پر تقاضا‌ترین مناطق برای سرمایه‌گذاری همین منطقه آزاد جاسک است.

  • افزایش مبادلات تجاری با قطری‌ها با ایجاد منطقه بوشهر

مدیر امور مناطق ویژه اقتصادی درباره هدف ایجاد منطقه آزاد بوشهر گفت: قطری‌ها بسیار علاقه‌مند هستند که در نزدیکی منطقه آزاد الرویس قطر یک منطقه آزاد در ایران فعال شود که نزدیک‌ترین منطقه به الرویس در ایران، بوشهر است.

وی افزود: از سوی دیگر قطر بازهای جام جهانی ۲۰۲۲ را در پیش دارد و بسیار علاقه‌مند است که تدارکات برگزاری این بازی‌ها از طریق منطقه آزاد بوشهر تامین شود و کنون چندین ملاقات با قطری‌ها در این باره داشته‌ایم.

مدیر امور مناطق ویژه اقتصادی گفت: قطری‌ها عنوان کرده اند که می‌خواهند مصالح ساختمانی و مواد غذایی را از ایران تامین کنند که منطقه آزاد بوشهر بهترین نقطه برای تامین این مواد است.

کد خبر 340714

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha