پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیر شورای عالی هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: آیورا شرایطی را فراهم می‌کند که کشورهای عضو می‌توانند از آن به منظور ایجاد تجارت بین‌المللی ترویج سرمایه‌گذاری و رسیدن به رشد اقتصادی پایدار و بازار محور بهره‌مند شوند.

torkan

اکبر ترکان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در منطقه سیستان و بلوچستان افزود: عبور یک سوم کشتی‌های تجاری و دو سوم کشتی‌های نفتی جهان از اقیانوس هند فرصت مناسبی برای توسعه بندر چابهار و همچنین توسعه تجارت کشور فراهم می‌کند.

وی ضمن تأکید بر اینکه زمینه‌های لازم برای فعالیت سرمایه‌گذاران در کمترین زمان ممکن فراهم شده است، گفت: تسهیل در سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه بخش خصوصی در چابهار یک ضرورت است.

وی با اشاره با اینکه در حوزه اقیانوس هند، فعالیتهای مختلف در حوزه تجارت، ماهیگیری، حمل و نقل دریایی و علم و فناوری در حال توسعه است، اجلاس آیورا در ایران را برای تحقق اهداف مربوط به این حوزه دانست و تصریح کرد: با وجود این که حوزه آتلانتیک یا حوزه اقیانوس اطلس قطب صنعتی جهان بوده و هست، به تدریج در حال وزن کم کردن است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: حوزه هایی مانند اقیانوس آرام با نقش جدید چین، توسعه کره، ژاپن و استرالیا رشد کرده اند و در اقیانوس هند نیز با 26 کشور که ایران، هندوستان، اندونزی، بنگلادش و آفریقای جنوبی با دو میلیارد نفر جمعیت عمده ترین کشورهای منطقه هستند، نقش اساسی در اقتصاد جهان ایفا می‌کنند.

ترکان گفت: 7 منطقه آزاد کشور با توجه به موقعیت جغرافیایی شان و واقع شدن در مرز کشورهای مختلف ماموریت های جداگانه ای برای آنان تعریف شده است.

وی ماموریت منطقه آزاد چابهار با توجه به قرار گرفتن آن در دهانه ی اقیانوس هند و همجواری با بیشترین میزان دربرگیری جمعیتی به خصوص جمعیت مسلمانان در این حوزه را صادرات مجدد عنوان کرد و افزود: صنایع مرتبط با صادرات مجدد در این منطقه شکل گرفته و زمینه صادرات به کشورهای مختلف دنیا فراهم گردیده است.

ترکان خاطرنشان کرد: چابهار در حوزه اقیانوسی برای کشورهایی مانند افغانستان و آسیای میانه به جهت کوتاهی مسیر نعمت بزرگی است تا کشورهای یاد شده کالاهای مورد نیاز خود را از بندر چابهار ترانزیت کنند.

 

کد خبر 334389

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha