همشهری آنلاین: مدیر سرمایه‌گذاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد از پیشنهاد کویت برای تأسیس منطقه آزاد مشترک با ایران خبر داد.

ایران و کویت

فروزان زیادلو در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه می‌توانیم مناطق آزاد مشترک با کشورهای همسایه داشته باشیم، گفت: برای پیشنهاد اخیر کویت باید طرح اجرایی تهیه و به دولت و مجلس ارائه شود تا مراحل قانونی و تصویب خود را سپری کند.

وی با بیان اینکه مناطق آزاد سرپل ارتباطی کشورهای همسایه محسوب می شوند، اظهار کرد: مناطق آزاد ظرفیت‌های زیادی دارند اما به دلیل مشکلات و چالش هایی که وجود داشت به نتیجه نرسید که امیدواریم بعد از لغو تحریم های اقتصادی بتوانیم به نتایج بسیار خوبی دست یابیم.

زیادلو با اشاره به اینکه ظرفیت‌های ترانزیتی و کریدورهای شمال و جنوب از مناطق آزاد عبور می‌کند، افزود: سایت‌های تجاری، هاب‌های ترانزیتی و تجاری را می توان در مناطق آزاد تعریف کرد و این مناطق پتانسیل های فراوانی دارند که باید از آن ها به خوبی استفاده کرد.

مدیر سرمایه‌گذاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه هیأت‌های سرمایه‌گذاری زیادی در چند ماه اخیر به ایران آمده و با بررسی بازار کشور، با فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران آشنا شدند، گفت: چندی پیش نیز دو هیأت لبنانی و قبل از آن هیأت‌هایی از کشورهای اروپایی مثل آلمان و فرانسه با ترکیبی از مقامات دولتی و خصوصی به ایران سفر و از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری مناطق آزاد نیز بازدید کردند.

وی افزود: البته هیچ کدام از این ملاقات‌ها به قراردادهای سرمایه‌گذاری منتهی نشد، چون همه منتظر نهایی شدن لغو تحریم‌ها هستند تا بتوانند برنامه‌های مورد نظر را اجرایی کنند.

زیادلو با بیان اینکه هیات هایی که از مناطق آزاد ایران دیدن کردند با قوانین و مقررات این مناطق آشنا شدند و ارزیابی‌های مقدماتی نیز صورت گرفته است، اظهار کرد: در مناطق آزاد، مقررات تشویقی و تسهیل کننده نسبت به سرزمین اصلی داریم و از طرفی ظرفیت ذاتی پروژه‌های مناطق آزاد،‌ بین‌المللی است.

مدیر سرمایه‌گذاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد در عین حال بیان کرد: ایران در مرکزیت 18 کشور قرار دارد و هاب منطقه است که می‌تواند به عنوان مرکز تهیه و توزیع کالاها، زمینه دسترسی سریع و آسان به این کشورها را فراهم کند.

کد خبر 319743

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha