مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۸
۰ نفر

طاهره روشن: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتـــماعی از اصـــــلاح حقوق‌های کلان پرداختی به پزشکان خبر داد.

سلامت

علي ربيعي كه از سوي معاون اول رئيس‌جمهور جايگزين وزير صنعت در شوراي حقوق و دستمزد شده است در جمع خبرنگاران گفت: براي پزشكان سقف حقوق درنظر گرفته خواهد شد كه آيين‌نامه‌هاي مربوط به آن اصلاح مي‌شود.

پرونده حقوق مديران دولتي چند ماهي است كه با انتشار فيش‌هاي حقوقي در فضاي مجازي گشوده شده است. اما درآمدهاي كلان پزشكان سال‌هاست كه مورد بحث و مناقشه است. آذرماه سال 92، مسعود پزشكيان وزير اسبق بهداشت در يك برنامه تلويزيوني گفت: در سيستم سلامت عده‌اي ماهانه بيش از يك ميليارد تومان درآمد دارند. وي در اظهارنظر ديگري گفته بود: درآمد پزشكان متخصص در ايران بيش از 7برابر درآمد پزشكان در آمريكاست. خارج از ايران ميانگين درآمد پزشكان متخصص بين ۸ تا ۱۲ هزار دلار است اما در كشور ما برخي پزشكان بالاي ۳۰ هزار دلار درآمد دارند.

ايرج نديمي نماينده مجلس نهم نيز از وجود 300پزشك متخصص در كشور خبر داده بود كه ماهانه بيش از يك ميليارد تومان درآمد دارند و حتي ماليات اين درآمد را نيز نمي‌پردازند. واكنش وزارت بهداشت به اين سخنان همواره تكذيب بود. پس از اجراي طرح تحول نظام سلامت كه با افزايش تعرفه‌ها و افزايش پرداختي به پزشكان همراه بود، اعتراض‌ها به حقوق بالاي پزشكان بيشتر شد. ازجمله اين اعتراض‌ها نامه‌اي بود كه اواخر سال 93از سوي 6نماينده اقتصاددان مجلس نهم به رئيس‌جمهور نوشته شد. اين نامه را احمد توكلي، الياس نادران، غلامرضا مصباحي مقدم، محمدمهدي مفتح، جعفر قادري و محمد حسن‌نژاد نوشته بودند.

امضاكنندگان اين نامه افزايش تعرفه‌هاي درماني را غلط و غيرشرعي دانستند و گفتند اين افزايش موجب مي‌شود اختلاف فاحشي كه درآمد پزشكان متخصص پيش از اجراي اين طرح با حقوق ساير كارمندان دولت داشته است، بيشتر شود.

با انتشار فيش‌هاي حقوقي كلان پزشكان كه به‌دنبال انتشار فيش‌هاي حقوقي مديران رخ داد، وزارت بهداشت پرداخت‌هاي نامتعارف به برخي پزشكان در بيمارستان‌هاي دولتي را پذيرفت. سخنگوي وزارت بهداشت در يك اقدام غيرمعمول روز پنجشنبه و بلافاصله پس از انتشار چند فيش حقوقي مربوط به پزشكان شاغل در بخش دولتي، نشست خبري برگزار كرد. در اين نشست خبري كه همراه با تهديد به شكايت از عامل انتشار فيش‌هاي حقوقي بود، ايرج حريرچي اين پرداخت‌ها را به كمبود پزشك متخصص در كشور مربوط دانست و گفت: استدلال اين موضوع جبران كمبود نيروي انساني در پزشكان متخصص، فوق‌تخصص و پرستاران بوده است. به گفته حريرچي چون كشور با كمبود پزشك متخصص مواجه است پزشكان مجبورند چندين برابر تمام‌وقت (FTE) كار كنند و به همين علت دريافتي آنها بالا مي‌رود. سخنگوي وزارت بهداشت گفته بود: ما با كمبود پزشك متخصص مواجهيم و تا سال ۱۴۰۴ بايد تعداد متخصصان فعلي خود را حداقل به دو برابر افزايش دهيم.

اما وزير بهداشت، درآمد بالاي پزشكان را به كمبود پزشك مرتبط ندانست. وي انتشار فيش‌هاي حقوقي را سياسي خواند و تأكيد كرد كه اين پرداخت‌ها از آن جهت است كه پزشكان براي نظام درمان درآمدزايي كرده‌اند و لذا حق آنهاست كه سهمي از اين درآمد را به‌عنوان كارانه دريافت كنند. قاضي‌زاده هاشمي به وضعيت درماني كشور انگليس اشاره كرد و گفت كه همسان‌سازي پرداخت‌ها (يعني كاهش پرداختي به پزشكان) موجب شده كه پزشكي در اين كشور كه زماني بهترين سيستم درماني را دارا بود افول كند و انتخاب رشته پزشكي از رده اول به رده دهم برسد.

سخنگوي وزارت بهداشت نيز در اظهارنظر ديگري گفت كه نمي‌توانيم براي پزشكان سقف حقوق تعيين كنيم. وي از وضعيت كشور تايلند مثال آورد كه تعيين مبلغ ثابت به‌عنوان حقوق پزشكان در اين كشور موجب شد جمعيت سالمند اين كشور با مشكل آب مرواريد مواجه شوند و مسئولان تايلند براي حل اين مشكل مجبور شدند درآمد پزشكان را به ازاي خدمت قرار دهند. با اين كار گروه‌هاي چشم‌پزشك به بيمارستان‌هايي كه فقط پزشك عمومي در آن بود و اتاق عمل آنها تعطيل شده بود، بازگشتند. وي مواردي از كشور خودمان هم مثال زد كه تعيين سقف پرداختي به پزشكان متخصص در يك استان، موجب مهاجرت پزشكان از آن استان شده است و تنها راه‌حل اين مسئله را افزايش ميزان تربيت پزشك متخصص و بالا بردن تعداد بيمارستان‌ها و اتاق‌هاي عمل دانست.

در پي اين سخنان، محمد شريفي مقدم قائم‌مقام سازمان نظام پرستاري در نامه سرگشاده‌اي كه به رئيس‌جمهور نوشت خواستار ‌آن شد كه در رشته‌هايي كه متخصص كم داريم، متخصصان ساير كشورها را به‌كار بگيريم تا انحصاري كه در بازار پزشكي ايجاد شده است، شكسته شود و پس از آن سهميه پذيرش در اين رشته‌ها كه مورد نياز كشور است را افزايش دهيم.

  • تعرفه‌ها بايد 6برابر شود

ايرج فاضل رئيس جامعه جراحان كشور: به‌نظر من بيشترين جفا در اين كشور در حق پزشكان شده است. تعرفه‌هايي كه وجود دارد عجيب و غريب است. ما ديديم كه تعرفه‌هاي پزشكي حتي در فقيرترين كشورهاي منطقه ما حدود ۳ برابر بيشتر از ايران است. حالا آمديم و تعرفه‌هاي پزشكي فقيرترين كشورهاي منطقه مثل بنگلادش، پاكستان، هندوستان، عراق و سوريه را معيار قرار داديم و معدل گرفتيم تا تعرفه‌ها تا حدي اصلاح شود. البته تعرفه‌هاي پزشكي در ايران هنوز هم ناعادلانه است و بايد حداقل ۶ برابر شود. ۳۰ سال است كه به پزشكان مي‌گويند مردم ندارند، نگيريد. با كدام حرفه اين كار را كرده‌اند؟ جامعه پزشكي تا كي مي‌تواند تمام يارانه‌هاي سلامت مردم را تقبل كند؟

کد خبر 340430

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha