همشهری آنلاین: ذبیح‌زاده با بیان خطاهایی که ارتباط با پزشک ندارد اما در نهایت شکایت گریبان او را می‌گیرد اظهار داشت؛ رابطه مالی بیمار و پزشک باید قطع شود.

پزشک قانون

به گزارش ایرنا، سید جواد ذبیح زاده در آئین امضای سند همکاری بین معاونت اجتماعی و پپیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و سازمان نظام پزشکی ، افزود: تا کی باید آزمون و خطا کرد و تا زمانی که این ارتباط مالی بین بیمار و پزشک قطع نشود مشکل شکایات همچنان سر جای خود باقی است.

وی ادامه داد: امروزه بیشتر شکایات در دادسرای رسیدگی به جرائم و تخلفات پزشکی مسائل مالی بین بیمار و پزشک است.

معاون دادستان تهران با اشاره به پرونده‌های مطرح شده در دادسرای رسیدگی به جرائم و تخلفات پزشکی، گفت: این پرونده‌ها در سه محور شناختی، اجرایی و سیستمی قابل طبقه است که از این میان خطاهای سیستمی بیشترین آسیب را وارد می‌کند و در نهایت به نام پزشک تمام می‌شود.

سرپرست دادسرای ناحیه 19 رسیدگی به جرائم پزشکی در توضیح خطاهای شناختی، تصریح کرد: در این نوع خطا موضوع عدم مهارت پزشک است که می‌توان مشکل را با بررسی‌های موردی از طریق آموزش مناسب در دانشگاه‌ها، مرتفع کرد و دانشگاه‌ها می‌توانند در این حوزه از دادسرای جرائم پزشکی که تجربه خوبی کسب کرده است، بهره بگیرند.

خطاهای اجرایی دومین نوع خطایی بود که ذبیح‌زاده به آن اشاره کرد و افزود: این نوع خطاها در حوزه اجرا به ویژه انجام جراحی‌ها مطرح می‌شود که بعنوان نمونه به لرزش دست پزشک بعلت کهولت سن حین جراحی و وارد شدن آسیب به عضو غیرمرتبط به جراحی در اثر این لرزش دست اشاره کرد که البته این نوع خطاها و پرونده‌ها بسیار کم است.

این مقام قضائی، خطاهای سیستمی را از مهم‌ترین خطاها برشمرد و گفت: گاهی دارویی را به بیمار تجویز می‌کنند و بیمار دچار شوک شده و جان خود را از دست می‌دهد که پس از بررسی مشخص می‌شود دستگاه شوک موجود در مرکز درمانی مورد نظر شارژ نبوده یا کپسول اکسیژن مدت‌های زیاد مصرف نشده است و در هنگام بازیابی فرد شوک شده، به کار نیامده است، اما تمام این مشکلات به نام پزشک ثبت می‌شود.

سرپرست دادسرای ناحیه 19 رسیدگی به جرائم پزشکی و امور داروئی تصریح کرد: در بازرسی از داروخانه‌ها، گاهی اوقات متوجه می‌شویم متصدی‌های داروخانه مفهوم قفسه خالی را نمی‌دانند، درحالی که گاهی اوقات باید داروهای فاسد شده را از قفسه داروها جدا کرد و در قفس خالی قرار داد تا جان مردم به خطر نیفتد و در نهایت به نام پزشکان تمام نشود.

ذبیح زاده با اشاره به مشکلات در حوزه تجهیزات پزشکی، قوانین در این حوزه را مدون و شفاف ندانست و گفت: روزی طرح «شبنم» را به کار می‌گیرند، اما پاسخ نمی‌دهد، روز دیگر طرح «برچسب اصالت» و روز دیگر کدهای 16 رقمی؛ چند بار باید آزمون و خطا کرد که البته این کدهای 16 رقمی هنوز اجرایی نشده است، درحالی که قانون دو معیار کد شناسه و کد رهگیری را برای بازار خرده فروشی در نظر گرفته است که خطا را به شدت کم می‌کند.

کد خبر 320744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha