دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که استدلال‌هایی که بر ضد انجام معاینات جسمی دوره‌ای به‌عنوان چکاپ سالانه مطرح می‌شود، بر اساس شواهدی ناکافی هستند.

checkup

به گزارش هلث‌دی نیوز استدلال‌ها بر ضد انجام چکاپ منظم عمدتاً بر اساس یک بازبینی از 14 کارآزمایی است که به این نتیجه رسیده بود که ویزیت‌های سالانه خطر مرگ یا بیماری را کاهش نمی‌دهند.

اما به گفته دکتر دیوید هیملستین، استاد دانشکده بهداشت عمومی در دانشگاه نیویورک و سرپرست این بررسی جدید که در «ژورنال سالنامه‌های پزشکی داخلی» منتشر شده است، کارآزمایی‌های واردشده در آن بازبینی به‌طور خاص بر ارزش معاینات جسمی سالانه متمرکز نبوده‌اند و نتایج تحریف‌شده‌ای از یافته‌هایشان گرفته شده است.

هیملستین گفت: «بسیاری از افراد به مردم می‌گویند نیازی به ویزیت مرتب به‌وسیله دکترشان ندارند. ما با این توصیه مخالفیم، بررسی‌ها از این توصیه حمایت نمی‌کنند. این گفته یک سوءبرداشت از بررسی‌ها است.»

به گفته هیملستین، بررسی‌هایی که در مقاله پیشین بازبینی‌شده بودند، درواقع بر ویزیت‌های دوره‌اي به‌وسیله دکتر متمرکز نبودند، بلکه در آن‌ها آزمايش‌هاي اضافی برای افرادی که از پیش به نزد پزشکانشان می‌رفتند، افزوده شده بود. او گفت: «این کارآزمایی‌ها اصلاً ربطی به نتیجه‌گیری درباره ارزش ویزیت‌های دوره‌اي ندارند.»

مقاله جدید هیملستین بر اساس یک بازبینی سامانمند دیگر شواهد به دست آمده از 33 بررسی اخیر درباره ارزیابی‌های دوره‌ای سلامت متمرکز بود که فقط شامل شرح حال بیمار، ارزیابی خطر و یک معاینه جسمی اختصاصی بیمار می‌شدند.

این بازبینی جدید نشان داد که معاینه‌های پزشکی دوره‌ای باعث بهبود در ارائه خدمات پیشگیری توصیه‌شده می‌شود و ممکن است نگرانی‌های بیمار را کاهش دهد. این بازبینی همچنین نشان داد که برخی از بیماران به‌خصوص آنانی که در گروه‌های آسیب‌پذیر یا پرخطر قرار دارند، ممکن است از ویزیت‌های دوره‌اي سود ببرند.

کد خبر 321186

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha