همشهری آنلاین: دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو، شایع ترین خطاهای پزشکان در نسخه نویسی را تشریح کرد و گفت: به طور متوسط به ازای هرهزار نسخه ای که نوشته می‌شود، چهار خطا وجود دارد .

نسخه نویسی

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از پايگاه خبري سازمان غذا و دارو، دکتر فاطمه سلیمانی از تجویزغلط دارو، تجویز دوز نامناسب دارو، زمان و دفعات نامناسب مصرف و تجویز شکل دارویی نامناسب به عنوان شایع‌ترین خطاهاي‌پزشکان در نسخه نویسی نام برد.

او درعين حال گفت: دستورغلط برای آماده سازی دارو، دستور استفاده از یک تکنیک غلط برای استفاده از دارو، خطا در پایش دارو - درمانی، تجویز دارویی که بیمار پذیرش مناسب برای استفاده از آن را ندارد، تجویز دو یا چند دارو با هم که تداخلات مهم و خطرناكی دارند و از قلم افتادن یک داروی مهم و حیاتی در تجویز پزشک از موارد دیگر این اشتباهات است.

این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو يكي دیگر از عوامل بروز خطاهای‌دارویی را شباهت زیاد نام داروها با یکدیگر برشمرد و گفت: به همین دلیل ،کامل و خوانا نوشتن نام داروها توسط پزشکان در کاهش بروز خطا اهمیت دارد البته متاسفانه برخی از پزشکان به این دلیل که املای صحیح دارو را نمی دانند، ترجیح می‌دهند که ابتدای نام دارو را نوشته و مابقی آن را نوار قلب ترسیم كنند.

سلیمانی افزود:استفاده از اختصارات در نوشتن نام دارو، دوز مصرف، دفعات و راه مصرف را از دیگر عوامل تشدید کننده بروز خطاهای دارویی دانست که به دلیل معانی متعدد برخی اختصارات در پزشکی می‌تواند باعث بروز خطاهای خطرناک شود.

کد خبر 318355

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha