همشهری آنلاین: هند فهرست داروهای پایه‌ای‌اش را روزآمد کرده است تا داروهایی برای بیماری‌هایی از سرطان گرفته تا اچ‌آی‌وی/ایدز و هپاتیت C به آن افزوده شود و به‌این‌ترتیب تهیه آنها را از لحاظ مالی برای بیماران امکان‌پذیر کند.

drugs

به گزارش رویترز این تجدیدنظر در «فهرست ملی داروهای پایه‌ای» (NLEM) سومین اقدام مشابه از هنگام تدوین این فهرست در سال ۱۹۹۶ است.

بر اساس این تصمیم این فهرست از ۳۴۸ دارو به ۳۷۶ دارو افزایش یافته است و شامل داروهایی از داروهای بیهوشی و ضدویروسی گرفته تا داروهای ضدبارداری، قلبی-عروقی و ضد سل می‌شود.

قبلاً در ماه آوریل گزارش شده بود که احتمالاً داروهای ضد اچ‌آی‌وی/ایدز و ضد سل بیشتری به این فهرست افزوده می‌شوند. این فهرست بر روی وب‌سایت سازمان مرکزی کنترل استانداردهای دارویی هند (CDSCO) قرار داده می‌شود. بر اساس آنچه در این وب‌سایت آمده است، فهرست دارویی جدید با هدف پیروی از اصول پایه‌ای کارایی، ایمنی، هزینه-اثربخشی و در نظر گرفتن بیماری‌ها به‌عنوان مشکلات بهداشت عمومی در هند تدوین شده است.

هند به خاطر اینکه فهرست پیشین برخی داروهای نجات‌بخش را شامل نمی‌شد، مورد انتقاد قرار گرفته بود.

این فهرست جدید از فهرست ۲۰۱۵ داروهای پایه‌ای سازمان جهانی بهداشت الگو گرفته است. فهرست سازمان جهانی بهداشت داروهایی را تعیین می‌کند که اولویت‌های نیازهای بهداشتی مردم را برآورده می‌کنند و باید قابل تهیه بودن آنها از لحاظ مالی برای بیماران تضمین شود.

این تجدیدنظر پس از ماه‌ها مذاکرات به‌وسیله کمیته‌ای از کارشناسان تشکیل‌شده به‌وسیله دولت مرکزی هند در ماه مه گذشته انجام می‌گیرد. به گفته CDSCO دیدگاه‌های صنعت داروسازی و سازمان‌های غیردولتی نیز در تهیه این فهرست در نظر گرفته شده است.این کمیته توصیه کرده است که این فهرست جدید که بلافاصله اجرایی می‌شود، هر سه سال یک بار روزآمد شود.

مدیران صنایع داروسازی در اولین واکنش‌ها به انتشار این فهرست جدید اعلام کردند که هنوز در حال بررسی تأثیرات آن هستند.رانجانا سمتاسک، مدیرعامل سازمان تولیدکنندگان دارویی هند (OPPI) که نماینده شرکت‌های بزرگ داروسازی است، گفت: «ما در حال حاضر به دنبال توضیحات بیشتر و درک بهتر پیامدهای این تصمیم جدید هستیم.»

اتحادیه داروسازان هند که نماینده داروسازان بزرگ داخلی در این کشور است، هنوز دراین‌باره اظهارنظر نکرده است.

افراد دخیل در صنعت داروسازی می‌گویند احتمالاً داروها در این فهرست جدید نیز مانند داروهای فهرست پیشین تحت کنترل قیمت قرار خواهند گرفت.

قیمت‌گذاری دارو در هند که ۷۰ درصد مردم آن با درآمد کمتر از ۲ دلار در روز زندگی می‌کنند و بیمه‌های بهداشتی ناکافی هستند، یک موضوع مورد مناقشه بوده است. هند حدود یک درصد از کل تولید ناخالص داخلی‌اش را به مراقبت‌های بهداشتی اختصاص می‌دهد که در میان پایین‌ترین میزان‌ها در جهان قرار می‌گیرد.

مدیران صنعت داروسازی می‌گویند قیمت داروها در هند ازجمله پایین‌ترین قیمت‌های دارویی در جهان است. سازمان ناظر بر قیمت داروها در هند در سال گذشته در تلاش بوده است تا سقف‌های قیمت برای داروها تعیین کند و آنها را برای پوشش دادن داروهای بیشتر گسترش دهد. هنگامی‌که قیمت‌ها برای حدود ۱۰۰ دارو با اشاره به ضرورت این کار بر اساس منافع عمومی انجام شد، شرکت‌های داروسازی بر ضد این تصمیم به دادگاه شکایت کردند.

دولت در واکنش به این شکایت، اختیارات «مرجع ملی قیمت‌گذاری دارو» (NPPA) را کاهش داد و مانع از تثبیت قیمت داروهایی شد که در فهرست داروهای پایه‌ای قرار نداشتند.

حدود ۳۰ درصد از داروهای فروخته‌شده در هند دارای سقف قیمت هستند.

کد خبر 320812

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha