همشهری آنلاین: مدیر عامل شرکت دارو پخش، در خصوص بسته بندی اشتباه آمپول رانیتیدین و هپارین که در چند روز گذشته رخ داده است، توضیح داد.

آمپول هپارین

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از سازمان غذا و دارو، کامبیز امجدی گفت: از روز دوشنبه، موضوع اختلاط نابجای آمپول هپارین در درون جعبه رانیتیدین تولیدی این شرکت در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر و سبب تشویش اذهان عمومی شده و متأسفانه در بعضی موارد با اظهار نظرهای غیرکارشناسی و بدون اطلاع از جزئیات موضوع و واقعیات آن، جو عمومی نسبت به کیفیت داروهای ایرانی و نظارت بر روند تولید و عرضه آنها دچار شبهه شده است.

وی گفت: ازظهر روز یکشنبه مورخ 27 دی ماه، به دنبال تماس تلفنی سازمان غذا و دارو مطلع شدیم که در جعبه داروی رانیتیدین، داروی هپارین قرار گرفته است بنابراین بلافاصله پس از دریافت آن گزارش و بدون هرگونه فوت وقت در جهت صیانت از سلامت بیماران با مدیرعامل پنج شرکت توزیعی که داروهای فوق را توزیع کرده بودند تماس گرفته شد و ضمن بیان اهمیت اقدام فوری در خصوص این موضوع از آنان خواسته شد.

وی تاکید کرد: در اسرع وقت به همه داروخانه هایی که این شماره ساخت داروها را دریافت کرده بودند، نسبت به جمع آوری اطلاع رسانی شد تا ضمن اجتناب از فروش آنها، داروهای موصوف را به این شرکت عودت دهند.

مدیرعمل شرکت داروپخش با اشاره به انجام همزمان مکاتبات اداری لازم جهت اجرای ضوابط ریکال مطابق دستورالعمل سازمان غذا و دارو ادامه داد: شماره تلفن تمام داروخانه‌هایی که این دو سری ساخت از دارو را دریافت کرده بودند از شرکت‌های توزیعی دریافت شد و با تشکیل کارگروهی 11 نفره تا ساعت 21 شب گذشته با تمام داروخانه‌ها تماس گرفته شد تا شماره سری های این داروها را جمع آوری و از فروش آنها امتناع کنند.

امجدی در تشریح بیشتر اقدامات صورت پذیرفته جهت جلوگیری از اقدامات پیشگیرانه گفت: در غروب روز یکشنبه و نیز اولین ساعات اداری دوشنبه، کارگروهی متشکل از خودم و معاونین و مدیران و کارشناسان مرتبط شرکت از محل سایت تولیدی دارو بازدید و تمام جنبه‌های احتمالی ایجاد این اختلاط را بررسی کردند که گزارش مربوطه آماده ارائه به آن سازمان غذا و دارو است.

وی ادامه داد: آنچه که در بعضی شبکه‌های مجازی و به غلط، عنوان شده که در درون پوکه آمپول رانیتیدین ماده رانیتیدین وجود ندارد و ماده هپارین است کذب محض بوده و به هیچوجه صحیح نیست .ضمن آنکه حاصل بررسی‌هایی که تاکنون انجام شده بیانگر آن است که از مجموع 8.181 بسته آمپول رانیتیدین، صرفا در چهار بسته آنهم در یک داروخانه آمپول هپارین وجود داشته که نه تنها هیچ بیماری نیز مصرف نشده بلکه به هیچ بیماری عرضه نشده و به همین دلیل شایسته است از اقدام به موقع و اطلاع رسانی مسئول فنی آن یک داروخانه هم قدردانی شود.

مدیر عامل شرکت دارو پخش با بعید دانستن احتمال اینکه این اتفاق در درون شرکت داروپخش و به طور سهوی ناشی از عدم نظارت و کنترل کیفیت و تضمین کیفیت بوده باشد؛ دلیل دیگری نیز برای ادعای خود اقامه کرد و گفت: در واقع چون بسته بندی ثانویه آمپول رانیتیدین قبل از ظهر بوده و هنوز هیچ آمپول هپارینی در سالن بسته بندی وجود نداشته، ممکن نیست آمپول هپارین در جعبه بسته‌بندی آمپول رانیتیدین قرار گرفته باشد.

وی تصریح کرد: تنها موضوعی که احتمال بروز اشکال فوق را تقویت می‌کند سوء نیت شخصی، بوده که ممکن است فردی تعدادی از آمپول‌های هپارین را تعمدا در درون بسته بندی آمپول رانیتیدین قرار داده باشد.

مدیر عامل شرکت دارو پخش، به عموم شاغلین حوزه سلامت و بیماران اطمینان داد که هرچند مبانی کنترل کیفیت و تضمین کیفیت در این شرکت به عنوان یک اصل مهم مراعات می‌شده اما در آینده نیز با دقت و اهتمام بیش از پیش به این امر اهتمام خواهیم ورزید.

کد خبر 322175

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha