یکشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶
۰ نفر

همشهری دو - ندا داوودی: وقتی صاحب فرزند می‌شوی، خیلی از محاسبات قبلی زندگی‌ات تغییر می‌کند؛ نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی به زندگی‌ات پا می‌گذارد که تا قبل از آن معنی چندانی نداشته است.

خانواده

 مي‌داني امانتي به تو سپرده شده كه بايد تا آخرين حد توان براي تربيت و سعادت او تلاش كني. يكي از چيزهايي كه براي محافظت از سلامت روحي فرزندت به آن نياز داري كنترل روابطي است كه مي‌تواند تأثير منفي‌اي بر تربيت او داشته باشد. حال اگر بخشي از اين روابطي كه به تربيت اعتقادي بچه‌ها ضربه مي‌زند در خانواده همسرت باشد، بايد چه عكس‌العملي نشان دهي؟ تربيت فرزندت را ناديده بگيري و يا با آنها قطع رابطه كني؟ راه درست كدام است؟

  • پاك‌كردن صورت مسئله ممنوع

قطع ارتباط با خانواده همسر به هر بهانه‌اي كه باشد، جايز نيست و مي‌تواند در رابطه شما و همسرتان هم به‌طور جدي تأثير منفي بگذارد. شما از ابتدا مي‌دانسته‌ايد كه خانواده شريك زندگي‌تان از نظر اعتقادي چگونه‌اند و اين چيزي نيست كه قابل مخفي‌كردن باشد. حال ممكن است خود شما هم مانند آنها بوده‌ايد و حالا تغيير عقيده داده‌ايد، يا آن زمان فكر نمي‌كرده‌ايد كه چندان بااهميت باشد اما حالا كه صاحب فرزند شده‌‌ايد و بحث تربيت ديني او هم به ميان آمده اين تفاوت اعتقادي آزارتان مي‌دهد. در هر صورت نمي‌توانيد صورت‌مسئله را پاك كنيد، والدين همسرتان و خواهر و برادرهاي او جزو خانواده شما هستند و بايد از حال هم باخبر باشيد و به يكديگر سر بزنيد اما با رعايت اين نكته كه ياد بگيريد چگونه مسئله را به شكل‌هاي مختلف حل كنيد.

  • همسرتان را با خود همراه كنيد

اگر خانواده همسرتان تأثير منفي تربيتي روي فرزند شما دارند، لازم است شما و همسرتان باهم به اين نتيجه برسيد. البته صد در صد منظورمان اين نيست كه به او بگوييد: «عزيزم خانواده تو تربيت فرزند ما را خراب مي‌كنند!» چون در اين صورت ممكن است او جبهه بگيرد اما طوري كه ناراحت نشود و بي‌احترامي هم در كار نباشد در مورد اين مسئله با همسرتان صحبت كنيد. اگر هنگام انتخاب همسر، شخصي را انتخاب كرده باشيد كه با شما هم‌مسير باشد، درك نگراني‌تان برايش آسان‌تر خواهد بود. بهتر است توپ را در زمين فرزندتان بيندازيدتا همسرتان حس نكند شما بهانه‌اي براي مخالفت با خانواده او پيدا كرده‌ايد بلكه مطمئن شود آنچه برايتان مهم است آينده اخلاقي فرزند مشترك‌تان است. فراموش نكنيد كه اگر اين حساسيت را فقط درمورد خانواده همسرتان داشته باشيد و بقيه ارتباطات از اين قاعده مستثنا باشند، موفق نخواهيد شد. اگر بدحجابي دخترخاله همسرتان براي پسر نوجوان شما آسيب‌زاست، اين رفتار از سوي دخترخاله خودتان هم‌چنين تأثيري خواهد داشت.

  • مادربزرگ هميشه قصه‌گوي خوبي است

يادتان باشد كه شما با خانواده همسرتان بر سر موضوعات اعتقادي اختلاف داريد اما در بقيه موارد قرار نيست اين اختلاف وجود داشته باشد. اگر مادر همسرتان حجاب را رعايت نمي‌كند يا پدر او به نماز و واجبات چندان پايبند نيست و يا حتي خواهرشوهر، جاري، باجناق و هر كدام از اقوام همسرتان رفتارهايي دارند كه بر تربيت ديني فرزند شما اثر نامناسب مي‌گذارد، بهتر است اين مسئله را به كل ارتباط‌تان تعميم ندهيد. آنها خانواده و عزيز همسر شما هستند و از طرفي نسبتي هم با فرزند شما دارند. پس بگذاريد اين نسبت‌ها كاركرد خود را داشته باشند؛ مثلا مادربزرگ دختر شما قشنگ‌ترين خاطره‌ها را با قصه‌هايش مي‌سازد، پس اجازه دهيد فرزندتان از اين موقعيت استفاده كند اما با توجه به شرايط سني او، نوع ديدار را مديريت كنيد. اگر او حجاب ندارد و با حجاب داشتن فرزندتان هم مخالفت مي‌كند، مي‌توانيد كاري كنيد كه آنها بيشتر يكديگر را در فضاي درون خانه ببينند.

  • برنامه‌ريزي به‌جاي هرچه بادا باد

براي قرارها و ديدارهاي‌تان برنامه داشته باشيد. گاهي اوقات افراد در جمع‌هاي خانوادگي به‌جاي اينكه گل بگويند و گل بشنوند، مدام دنبال گل زدن به دروازه اعتقادات يكديگر هستند. نمونه سياسي آن ‌را زياد ديده‌ايد، نمونه‌هاي اعتقادي آن هم كم نيست. اگر مي‌خواهيد با برادر و خواهرهمسرتان كه از لحاظ مسائل ديني خيلي با شما متفاوت هستند، ارتباط بر قرار كنيد، بهتر است برنامه‌اي بريزيد كه وقتي همديگر را مي‌بينيد فرصتي براي بحث بر سر موضوعات اعتقادي نباشد و از طرفي در موقعيتي هم اين ديدار اتفاق بيفتد كه فرزندتان كمترين آسيب را ببيند؛ مثلا همسر شما با پسرتان و برادرش و پسرهاي او برنامه‌اي داشته باشند كه هفته‌اي يك‌بار به سالن ورزشي بروند، يا شما دو خانواده با هم به كوه برويد. اگر پسر نوجواني داريد و آنها دخترهايي دارند كه پوشش خود را رعايت نمي‌كنند در اين صورت مي‌توانيد بيشتر از فرزندتان محافظت كنيد.

  • تفاهمنامه خانوادگي

اگر جاري شما حجابش را رعايت نمي‌كند و آرايش مي‌كند و شما نگران اين هستيد كه دخترتان از او الگوبرداري كند بهتر است همسرتان با برادرش به‌نحوي موضوع را مطرح كند. رعايت احترام در بيان اين مسئله بسيار مهم است. شما مي‌توانيد دلايل خود را بياوريد و از آنها هم بخواهيد به‌خاطر حفظ رابطه فاميلي كمي رعايت كنند. اگر در مابقي مناسبات زندگي‌تان براي‌شان مفيد و بامحبت باشيد و آنها حس كنند كه نگاه بالا به پايين نسبت به آنها نداريد و همچنين دلتان هم مي‌خواهد كه همديگر را ببينيد، بعيد است حاضر به رعايت بيشتر نشوند. فرض كنيد كه خواهرشوهر شما حجاب مناسبي ندارد و هميشه لاك مي‌زند و با همان اوضاع هم نماز مي‌خواند و اين موضوع را هم بيان مي‌كند به‌گونه‌اي كه نگران هستيد روي اعتقاد دخترتان اثر بگذارد، در چنين موقعيتي به‌جاي اينكه با او بد شويد و هر رفتارش را معني‌دار قلمداد كنيد و سعي كنيد مدام به همسرتان بد او را بگوييد، بهتر است رابطه‌تان را با او دوستانه كنيد، حالش را بپرسيد، در سالروز تولدش برايش هديه بخريد و خلاصه كاري كنيد كه با شما بيشتر دوست شود. شايد توانستيد راه درست را به او هم نشان بدهيد. آن‌وقت خيلي محترمانه از او بخواهيد وقتي فرزند شما و برادر‌زاده او حضور دارد اصول ديني و مذهبي را بيشتر رعايت كند.

  • روبه‌رو شدن با واقعيت

فرزند شما در آينده‌اي نه چندان دور با اعتقادات مختلف آشنا خواهد شد. او ممكن است در جوي قرار بگيرد كه به اعتقاداتش توهين شده يا به‌خاطر رعايت برخي اصول مورد تمسخر واقع شود. شما نمي‌توانيد همه دنيا را تغيير دهيد و يا از فرزندتان در مقابل همه محافظت كنيد. يكي از بهترين‌راه‌ها اين است كه همه‌‌چيز را براي او توضيح دهيد و او را با تفاوت‌ها آشنا كنيد. اين كار درصورتي مشكل‌زا نمي‌شود كه در نهادينه كردن اعتقادات صحيح نهايت تلاش خود را كرده باشيد و از طرفي محبت و پيوندهاي عاطفي در خانواده شما به قدري باشد كه او را در برابر عوامل بيروني واكسينه كند. دختري كه با والدينش ارتباط عاطفي خوبي دارد و آنها توانسته‌اند مباني حجاب را برايش به خوبي توضيح دهند و از طرفي عاشق مادري است كه خود محجبه است و با پدري كه او را باحجاب بيشتر دوست دارد، ارتباط عاطفي قوي دارد، وقتي در محيطي قرار بگيرد كه افرادي حجابشان را رعايت نمي‌كنند، يك محافظ قوي دروني براي اثرپذيري دارد. البته كار از محكم‌كاري عيب نخواهد كرد و مراقبت شما هميشه درصد خطا را كمتر مي‌كند.

کد خبر 340186

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha