سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۶ - ۰۵:۲۱
۰ نفر

به نظر می‌رسد نورسیده‌ای به نام پاپ، موسیقی امروزین و هر عنوان دیگری که به این مهمان در عرصه موسیقی کشور داده شده است.

این فرصت را نیافته و برای خود فراهم نکرده که به تجدیدنظر برنامه‌های خود بپردازد و حداقل اصلاحاتی را در حول وحوش خود انجام دهد.

شرایط خاص و ضرورت‌های موجود در مخاطبین به ویژه مخاطبین تحت تأثیر موسیقی‌های ناخوانده و هجوم موسیقی‌های وارداتی و غیررسمی آنچنان دست‌اندرکاران موسیقی پاپ معمول را شیفته؟ !خود کرده که هیچ تلاشی را در بازسازی و نقد و بررسی خود معمول نمی‌دارند و 4 اسبه فقط به آماده‌سازی و پخش آن چه به شکل رسانه‌ای یا غیررسانه‌ای می‌پردازند.

نگاهی به تولیدات چند ساله اخیر در این حوزه به راحتی نشان دهنده یک نوع یکنواختی، ساده‌اندیشی و روزمر‌گی است.

مقایسه تولید و پخش آثار به اصطلاح پاپ از 2بخش رسانه‌ای و غیر آن نشان می‌دهد که به دلیلی سطح کیفی و ارزش هنری آثار، چه به لحاظ موسیقایی، اشعار و تلفیق شعر و موسیقی و کلام در حوزه صدا و سیما از تولیدات به‌اصطلاح آزاد که به صورت لوح فشرده و کاست منتشر می‌‌شوند، بالاتر است، محدودیت ها و رویه‌های صدا و سیما خود به خود فیلتری است بر بهبود روش‌ها که آثار انتخابی جهت پخش از کانال‌های مختلف صدا و سیما از کیفیت نسبی بهتری برخوردار باشند.

به همین نحو آثاری که در حوزه مرکز موسیقی صدا و سیما تولید و تحویل آرشیو شبکه‌ها می‌ شود از همین ویژگی‌ها برخوردار است.

تمام این ها مانع از آن نمی‌‌شود که موسیقی پاپ و به قول برخی‌ امروزی‌ها، به بهبود رویه‌های خود بپردازد.

بسیاری از آثاری که در مجموع این گونه تولیدات شنیده می‌شود فاقد تنوع لازم بوده و آثار برجسته‌ای را ارائه نمی‌کنند.

همین انفعال و روزمرگی خود به خود زمینه را برای آن دسته از مخاطبین که به هر علتی شنوندگان این نوع موسیقی‌اند، فراهم می‌کند که مجددا و بیش از پیش مخاطب انواع موسیقی‌های وارداتی و کم ارزش‌تری ‌شوند و در این میان ضرورت یادآوری به هنرمندان و موسیقی‌دانان سنتی، ملی و اصیل به جهت افزایش فعالیت‌های خود و تولید آثار متناسب با نیاز روزافزون جامعه به ویژه اقشار جوان و فعال امری حیاتی است.

پشتوانه غنی موسیقی اصیل این مرز‌و بوم، تنوع ریتم، قابلیت‌های فراوان در ترکیب و تلفیق دستگاه‌ها و توانمندی خوانندگان خوب و نقش مهم کلام و ادبیات و شعر فرصت منحصر به فردی است. زمان را از دست ندهیم.

کد خبر 34007

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز