همشهری آنلاین: محوطه تاریخی لاوین پیرانشهر که در آن برنامه کاوش‌های باستان‌شناسی صورت گرفت نشان‌دهنده وجود استقرار تاریخی از هزاره پنجم پیش از میلاد، دوران مفرغ و عصر آهن است.

Lavin

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، بهروز خان‌محمدی سرپرست هیات کاوش تپه لاوین با اعلام این مطلب گفت: در برنامه کاوش به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه لاوین پیرانشهر تعداد 21 گمانه به ابعاد 1در1 متر در اضلاع چهارگانه تپه تاریخی لاوین باز شده و عملیات میدانی کارگاه با نصب تابلوی تعیین ضوابط عرصه و حرایم در روی محوطه و میله‌گذاری و پرکردن گمانه‌ها در 5 تیرماه خاتمه یافت.

خان‌محمدی افزود: ازجمله مهمترین نتایج مقدماتی این برنامه و براساس پیش‌بینی قبلی مشخص شد، گسترش عرصه اصلی تپه لاوین به سمت شرقی آن بوده و در ادوار قبلی به وسیله کشاورزان محلی تسطیح و به عنوان زمین زراعی مورد استفاده قرار گرفته و برخلاف نظریات قبلی وجود جاده آسفالته پیرانشهر - لاوین که قبلا در ضلع غربی محوطه ساخت شده بود آسیبی به عرصه آن وارد نکرده است.

وی با اشاره به فعالیت درون پایگاهی شامل تنظیم گزارشهای روزانه، مستندنگاری اشیا و آثار به دست آمده، شستشو، بررسی، تفکیک و پشت‌نویسی بیش از 2000 قطعه سفال گفت: عکاسی نقشه‌برداری محوطه و حرایم آن نیز بخشی از فعالیت‌های انجام شده است.

این باستان‌شناس تصریح کرد: محوطه تاریخی لاوین پیرانشهر یکی از آثار تاریخی و مهم شمالغرب کشور است که در حاشیه رودخانه زاب قرار گرفته و نشان‌دهنده وجود استقرار تاریخی از هزاره پنجم قبل از میلاد، دوران مفرغ و عصر آهن است.

وی گفت: در این محوطه آخرین بار استقراری از دوران اسلامی و در زمان زمامداری ایلخانان مغول شکل گرفته و به تدریج متروک شده است.

خان‌محمدی اهمیت کاوش و تعین حریم این محوطه را قرارگیری در دالان تاریخی شمال غرب و شمال بین‌النهرین دانست و گفت: ادامه مطالعه و کاوش مدت‌دار این محوطه در سالهای آتی می‌تواند به روشن شدن وضعیت معیشت، اقتصاد و روابط فرهنگی شمال غرب ایران و مناطق همجوار به ویژه بین‌النهرین کمک قابل‌توجهی نماید.

مجوز کاوش برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه لاوین پیرانشهر توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

کد خبر 340049

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha