همشهری آنلاین: کاوش‌های باستان‌شناسی درتپه یلدا یکی از تپه‌های اقماری شهر سوخته با اهداف مختلف از جمله روشن‌ساختن ارتباط این محوطه با شهر سوخته و نقش آن در تولیدات عصر مفرغ شروع شد.

Yalda Hill

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، حسینعلی کاوش سرپرست هیات باستان‌شناسی تپه یلدا و استادیار گروه باستان‌شناسی دانشگاه زابل گفت: کاوش‌های صورت گرفته در 3 فصل تپه یلدای سیستان بیانگر استقرار در این محوطه باستانی در دوره‌های دوم، سوم و چهارم شهر‌سوخته یعنی از 2900 قبل از میلاد به بعد است.

وی افزود: کاوش در تپه یلدا همچنین با هدف شناخت محوطه‌های اقماری شهرسوخته و آموزش عملی و تجربی به دانشجویان کارشناسی باستان‌شناسی دانشگاه زابل صورت گرفت.

کاوش با اشاره به اینکه تاکنون سه فصل حفاری در این محوطه انجام شده است، گفت: یکی دیگر از اهداف این طرح مشخص ساختن ارتباط این محوطه با شهر‌سوخته و روشن شدن نقش آن در تولیدات اقتصادی عصر مفرغ سیستان است.

وی در ادامه تصریح کرد: تپه یلدا محوطه‌ای با وسعت کم در فاصله 67 کیلومتری زابل و در حدود 11 کیلومتری شهر‌سوخته است که برای نخستین بار درسال 89 حفاری شده است.

این باستان‌شناس از یافته‌های فصول گذشته این محوطه به تعدادی پیکرک گلی انسانی، ظروف سفالی، اشیا سنگی، مهر و مهره‌های تزئینی، ابزارهایی به شکل سر پیکان، اشیا فلزی و گلی، اشیا تزئینی ساخته شده با سنگهای نیمه‌بهادار از جنس سنگ لاجورد، فیروزه و عقیق که از معادن دوردست به دشت سیستان آورده شده، اشاره کرد.

وی همچنین به این نکته که از سنگ‌های مرمر، بازالتی، آهکی و صابون نیز برای ساختن اشیا استفاده شده است اشاره کرد و افزود: بسیاری از اشیای مکشوفه تپه یلدا قابل مقایسه با نمونه‌های به دست آمده از شهر‌سوخته، تپه طالب‌خان و تپه گراتزیانی دشت جنوبی سیستان است.

کاوش با اشاره به آثار معماری تپه یلدا افزود: در این محوطه خانه‌هایی با مصالح خشت و گل و به ابعاد مختلف و به صورت چهارگوش کشف شدند که در داخل بعضی از اتاقها اجاق‌هایی برای پخت و پز وجود دارد.

این باستان‌شناس همچنین خواستار تبدیل تپه‌های طالبخان و یلدای سیستان به دلیل مجاورت با جاده زابل به زاهدان و تردد زیاد مسافران به پارک موزه باستان‌شناسی با همکاری دانشگاه زابل شد.

مجوز چهارمین فصل کاوشهای باستان‌شناسی تپه یلدای سیستان که تا پایان اسفند ادامه دارد، توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

کد خبر 325940

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha