همشهری آنلاین: یازدهمین اجلاس سران آسیا و اروپا موسوم به «آسم» روز جمعه با حضور سران و نمایندگان ارشد کشورهای عضو در شهر اولان باتور، پایتخت مغولستان آغاز به کار کرد.

 اجلاس سران آسم در مغولستان گشایش یافت

به گزارش ایرنا، قرار است شرکت کنندگان در این اجلاس در باره رکود اقتصادی و راه های برون رفت از این وضعیت، مقابله با حمایت گرایی تجاری یکجانبه، همکاری های فرهنگی، علمی، فنی و بازرگانی آسیا و اروپا بحث و تبادل نظر کنند.

همچنین قرار است مباحثاتی در باره رای دادگاه لاهه و تاثیر آن بر روابط کشورها در دریای جنوبی، موضوع هسته‌ای شبه جزیره کره و استقرار سامانه موشکی «تاد» آمریکا در کره جنوبی در این نشست دو روزه مطرح شود.

در آغاز اجلاس امروز «لی کچیانگ» نخست وزیر چین سخنرانی کرد و در سخنان خود خواستار افزایش سطح همکاری های همه جانبه آسیا و اروپا شد.

وی گفت که آسیا و اروپا تنها با ایده های نوین، طرح های ابتکاری، اعتماد متقابل، ایجاد یک بنیان تبادلات انسانی مطلوب و استفاده از فرصت ها قادر به توسعه همکاری هایشان خواهند بود.

سران و رهبران 50 کشور جهان شامل چین، ژاپن، کره جنوبی و روسیه و همچنین رییسان کمیسیون و شورای اروپا و سران کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا در این اجلاس حضور دارند و امروز دیدارهای دوجانبه انجام دادند.

در حالی که چین می کوشد تا حمایت کشورها را از مواضع خود در دریای جنوبی در این اجلاس بدست آورد، کره جنوبی در تلاش است تا کشورهای آسیا و اروپا را به سختگیری بیشتر علیه کره شمالی با هدف توقف برنامه هسته ای این کشور ترغیب کند.

«آسم» یک ساختار تقویت همکاری های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و... بین آسیا و اروپاست که سال 1996 میلادی شکل گرفت و هر دو سال یک بار اجلاس سران آن تشکیل می شود و آخرین بار سال 2014 میلادی برگزار شد.

آمار نشان می دهد که 51 کشور و منطقه و دو سازمان شامل اتحادیه اروپا و اتحادیه آسیای جنوب شرقی موسوم به «آ سه آن» جزو آسم هستند.

هماهنگ کننده آسیایی آسم، پاکستان و لائوس و هماهنگ کننده اروپایی آن، قبرس و کمیسیون اروپا هستند.

مقر اصلی «آسم» در سنگاپور است و پیشبرد درک و همکاری متقابل بین مردم آسیا و اروپا از طریق تبادل روشنفکری، فرهنگی و ارتباط فرد به فرد از جمله اهداف دیگر این تشکل عنوان شده است.

کد خبر 340004

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha