دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۶ - ۰۷:۱۵
۰ نفر

پریسا شبانی: تزریق، یکی از مهم‌ترین و البته آزارنده‌ترین روش‌های مورد استفاده در دنیای پزشکی است.

 روشی که به خاطر همین آزارنده بودنش، سال‌هاست محققان به‌دنبال ابداعات و تغییراتی در آن هستند تا از درد و البته ترس آن کاسته شود.

 تازه‌ترین ابداع، «میکرو»سوزن‌هایی است که نسبت به سوزن سرنگ‌های معمولی زیرپوستی، شیوه امن‌تر و کم دردتری برای تزریق واکسن و دیگر داروهاست.

 سوزن مایکرویی جدید که توسط دانشکده داروسازی دانشگاه ولز مورد آزمایش بالینی قرار گرفته، به این منظور طراحی شده است که روی گیرنده‌های درد و رگ‌های خونی اثر نگذارد.

سازندگان این سوزن، امیدوارند این سوزن‌های مایکرویی، در نهایت به‌عنوان جایگزین‌هایی برای بسیاری از تزریق‌های معمولی مورد استفاده قرار گیرند و حتی این احتمال را افزایش دهند افرادی که از نظر پزشکی آموزش ندیده‌اند بتوانند آمپول بزنند.

 این سوزن‌های جدید، مشخصا برای نفوذ به لایه بیرونی پوست، بدون تأثیر گذاشتن روی گیرنده‌های درد و رگ‌های خونی طراحی شده و تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که بیماران و متخصصان از این وسیله به خوبی استقبال خواهند کرد.

 در یک تحقیق، به داوطلبان با یکی از2 نوع سوزن مایکرو تزریق شد. میزان دردی که این داوطلبان احساس کردند 5 برابر کمتر از درد سوزن سرنگ‌های معمولی بود.

 پیش از این هم، شرکت ژاپنی ترومو که تولید کننده تجهیزات پزشکی است، سوزنی که قطر آن تنها 2/0 میلی متر است ارائه کرده بود.

 مشکل اصلی در ساختن سوزن‌های باریک، این نگرانی است که سرنگ های بسیار نازک ممکن است نتواند دارو را به شکل کامل و بدون انقطاع وارد بدن کند. درواقع، بسیاری از مردم با سوزن جدید اصلا دردی احساس نمی کنند، اما پزشکان نگرانند که ایجاد مشکل در وارد شدن دارو به بدن و مثلا گرفتگی سوزن، باعث شود برای هر بار تزریق، چند بار سوزن وارد بدن شود که علاوه بر افزایش هزینه، با افزایش عوارض همراه خواهد بود.

 با این‌حال، تقاضا برای یک سوزن بدون درد در میان مبتلایان به دیابت بسیار زیاد است، به ویژه آنهایی که باید 4یا 5 بار در روز دارو تزریق کنند. به همین دلیل هم شرکت‌های سازنده امیدوارند در طول 6-5 سال آینده بتوانند این سرنگ‌های جدید را وارد بازار کنند.

گفته می‌شود که سوزن ساخت شرکت ترومو، کوچکترین سوزن متعارف جهان است. بااین‌حال، گروه دیگری از پژوهشگران ژاپنی یک سوزن میکروسکوپی به قطر 60 میکرون (معادل 60 میلیونیم متر) هم ساخته‌اند.

 این وسیله به یک پمپ بسیار ظریف الکتریکی متصل می شود که الگوی آن از طرز عمل نیش پشه گرفته شده است.

کد خبر 33977

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز