چهارشنبه ۷ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۷:۳۵
۰ نفر

ترجمه رویا الیاسی: پزشکان به منظور تفهیم بهتر نوع بیماری و راه‌های درمان بیماران به سوی دانش گرافیک روی آورده‌اند.

متخصصین گرافیک کامپیوتری اسکن‌های 3بعدی تشخیصی - پزشکی را به تصاویری خوشایند، جذاب و قابل فهم برای بیماران تبدیل کرده‌اند. مطالعات نشان می‌دهد که این روش در درک بیماری توسط بیمار و شفاف‌سازی گفتگوی میان بیمار و پزشک نقش موثری دارد.

جان مک‌گی دانشجوی دوره دکترای دانشگاه داندی (Dundee) که به پروژه تصویرسازی اسکن‌های پزشکی کمک‌های شایانی کرده است، می‌گوید: پزشکان معمولاً به صورت تخصصی درباره بیماری صحبت می‌کنند، حال آنکه بحث تخصصی، بیماران را در درک نوع بیماری دچار مشکل می‌کند.

وی می‌افزاید: ابزار و شیوه‌های انتقال اطلاعات به بیماران در خصوص انواع بیماری و راه‌های درمان به اندازه تعداد پزشکان متنوع و متعدد است و هر پزشک شیوه خاص خود را دارد. اما با تولید تصاویر ساده شده از اسکن‌های پیچیده، بیماران می‌توانند درک بهتر و کاملتری از آنچه که در بدنشان در حال وقوع است داشته باشند و بدانند که بیماری چگونه به وجود آمده و برای درمان چه راهکاری باید اندیشید.

در ابتدا، تصویرسازی کامپیوتری در مورد 18نفر از بیماران مبتلا به تصلب شرایین انجام شده است. تصلب شرایین بیماری انسداد تدریجی رگهای خونی است و در دراز مدت منجر به حملات قلبی و سکته می‌شود. این آزمایش بر روی بیماران با میانگین سنی 71 سال انجام شده تا میزان درک آنها از تصاویر انتخابی برآورد شود، اما آزمایشات بیشتر نشان دادند که این سیستم از مزایای دیگری نیز برخوردار است.

 هدف اصلی این سیستم، بهره‌مندی از اطلاعات موجود در تصاویر بوده اما مهم‌تر از آن ایجاد یک گفتگوی دوطرفه و درک متقابل میان پزشک و بیمار است تا بیمار از آنچه که در حال وقوع است باخبر شود. بیماران ضمن آشنایی با این تصاویر، با آناتومی ‌بدن خود نیز آشنا شده و در درمان بیماری کمک خواهند کرد.

از فواید دیگر این سیستم، تشخیص زودهنگام بیماری است. در پروژه‌ای مشابه، گرافیک کامپیوتری با استفاده از تصاویر پزشکی به کمک مبتلایان به دیابت نیز آمده تا آنان بتوانند ضمن افزایش سطح آگاهی و اطلاع از عوارض خطرناک بیماریشان، کنترل و نظارت دقیق‌تری بر وضعیت جسمی‌شان داشته باشند. این پروژه توسط اما فایف، دانشجوی دوره دکترای دانشگاه داندی انجام شده و حاصل آن یک فیلم 5دقیقه‌ای از اثر دیابت بر روی شبکیه چشم بوده است.

 در برخی موارد، دیابت منجر به ناهنجاری‌هایی در رگ‌های خونی شده و با تأثیر منفی بر روی شبکیه چشم، اختلالات بینایی را سبب می‌شود. انجام اسکن‌های متوالی و منظم برای تشخیص به موقع و اقدام عاجل در بیماران دیابتی امری بسیار حیاتی است.

 فایف می‌گوید: اگر در مراحل اولیه، بیماری تشخیص داده شود می‌توان جلوی پیشرفت آن را گرفت اما به هرحال نمی‌توان زمان را به عقب برگرداند.این فیلم برای گروهی از مبتلایان به دیابت در اسکاتلند به نمایش گذاشته شده و قرار است طی برنامه‌های آتی این گروه، در سراسر بریتانیا نمایش داده شود.

منبع: بی بی سی - 6 آگوست 2007

کد خبر 30060

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز