سه‌شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان لابراتوار هوش مصنوعی و علوم رایانه ای در MIT معتقدند روبات‌ها به زودی می‌توانند در بخش زایمان بیمارستان‌ها نقش‌هایی کلیدی به عهده بگیرند.

روبات

براساس گزارش CNN، روبات‌ها درحال حاضر در بيمارستان ها براي انجام كارهاي ساده‌اي از قبيل توزيع دارو به كار گرفته شده‌اند، آما آيا اين ماشين‌ها مي‌توانند نيازهاي بيماران را  تشخيص داده و تصميم‌هاي برنامه‌ريزي‌شده‌اي اتخاذ كنند؟

محققان MIT طي دو سال گذشته درحال بررسي اين موضوع بوده‌اند كه آيا روبات‌ها مي‌توانند چيزي فراتر از يك دستيار ساده باشند؟ از اين رو آزمايش‌هايي ترتيب دادند تا دريابند آيا مي‌توان از روبات‌ها به عنوان پرستار منبع استفاده كرد؟ اين پرستارها در بخش زايمان مسئوليت واگذاري وظيفه نگهداري از بيماران را به ديگر پرستاران به عهده دارند.

به گفته محققان اين شغل بسيار پيچيده و سنگين است و نيازمند تصميم‌گيري‌هايي تاثيرگذار در كوتاه‌مدت و در محيطي غيرقابل پيش‌بيني است. براي انجام اين آزمايش محققان يك روبات Nao را به شكلي آموزش دادند تا بتواند چگونگي تصميم‌گيري برنامه‌ريزي‌شده را از پرستاران بياموزد و دليل اين تصميم‌گيري‌ها را درك كند.

اين روبات با مسئوليت‌هايي پيچيده از قبيل واگذاركردن يك بيمار به پرستاري خاص،‌تغيير برنامه‌ها و ديگر مسئوليت‌ها درگير شد و در عين حال تعيين آمار حضور پرستاران در بخش نيز به او سپرده شد.

در نهايت محققان از اين روبات در يك مركز پزشكي در بوستون استفاده كرده و از او خواستند تا توصيه‌هايي به پزشكان و پرستاران بخش زايمان اين بيمارستان كند. در بخش زايمان اين مركز يك پرستار منبع مسئوليت 10 پرستار، 20 بيمار و 20 اتاق را به صورت همزمان به عهده دارد. Nao در اين آزمايش توانست در 90 درصد از موارد توصيه‌هايي قابل اجرا براي پزشكان و پرستاران داشته‌باشد.

به گفته محققان اين فناوري مي‌تواند دو كاربري مهم داشته باشد، آموزش پرستاران و تصميم‌گيري‌هاي تاثيرگذارتر در بخش زايمان بيمارستان‌هاي مختلف.

کد خبر 339719

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha