همشهری آنلاین: پس از آنکه ۱۲ پلیس توسط گلوله‌های اسنایپر در شهر دالاس مجروح شده و پنج نفر از آنها به قتل رسیدند، پلیس به مضنونی در یک پارکینگ مشکوک شد و تلاش کرد او را به تسلیم درآورد.

روبات

براساس گزارش NPR، پس از ساعت‌ها تيراندازي،‌ساعت‌ها مذاكره و پنج ساعت آتش‌بس،‌ پليس دالاس درنهايت تصميمي عجيب گرفت: روباتي مجهز به بمب را سمت مهاجم فرستاد تا او را بكشد.

ديويد براون رئيس پليس دالاس مي‌گويد مهاجم هيچ گزينه ديگري به جز اينكار برايشان باقي نگذاشته‌بود. از اين رو پليس روباتي انفجاري با قابليت انفجار از راه دور را به سوي وي فرستاد. به گفته گزينه‌هاي ديگري نيز وجود داشتند اما افسران پليس بيشتري را در معرض مرگ قرار مي‌دادند. مهاجم در نهايت در اثر انفجار بمب جانش را از دست داد.

مايك راولينگ فرماندار شهر دالاس پس از اين رويداد در نشستي خبري اعلام كرد پليس اين شهر از ماده منفجره پلاستيكي رايجي به نام C4 استفاده كرده‌است. به گفته وي از همان سيستم روباتيكي كه براي خنثي كردن بمب استفاده مي‌شود،‌براي كارگذاشتن مواد منفجره و فعال كردن آن استفاده شده‌است. اين روبات‌ها به روبات بمب يا EOD شهرت دارند.

راولينگ مي‌گويد گزينه‌هاي زيادي در پيش روي مرد مهاجم قرار گرفته‌بود، و ساعت هاي زيادي صرف مذاكره با او شد. او مي‌توانست خود را تسليم كند و آسيبي نبيند يا اينكه تسليم نشود و آسيب ببيند و او نيز دومين گزينه را انتخاب كرد.

روبات‌ها سال‌ها است كه بخشي از تجهيزات عملياتي نيروهاي پليس به شمار مي‌روند و از آنها براي بررسي صحنه‌هاي جرم، كمك به مذاكره با تبهكاران يا خنثي‌سازي بمب‌ها استفاده مي‌شود،‌اما اين اولين‌باري است كه از روبات‌ها براي كشتن عامدانه يك انسان استفاده شده‌است.

اين رويداد از يك سو توجه همگان را نسبت به كارايي‌هاي روبات‌ها در شرايط بحراني و خشن جلب كرده‌است و از سوي ديگر گروه‌هايي نسبت به آن اعتراض كرده و خواستار تنظيم مقررات واضح و مشخصي درباره كاربري‌هاي مرگبار روبات‌ها شده‌اند.

کد خبر 339379

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha