همشهری آنلاین: دیده بان حقوق بشر روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد که حمله‌های هوایی ائتلاف عربستان به کارخانه‌های غیرنظامی در یمن با هدف وارد کردن آسیب دائمی به اقتصاد این کشور انجام شده است.

دیده بان حقوق بشر: هدف حمله های عربستان فلج کردن اقتصاد یمن است

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، دیده بان حقوق بشر که مقرش در نیویورک است٬ در گزارشی 59 صفحه ای حمله های ائتلاف عربستان به مناطق غیرنظامی یمن به ویژه مراکز اقتصادی را غیرقانونی دانست و اجرای تحقیق مستقل بین المللی درباره این حمله ها را خواستار شد.

عربستان با همدستی برخی کشورهای منطقه و حمایت غرب ٬از فروردین سال قبل، به بهانه بازگرداندن دولت مستعفی عبد ربه منصور هادی به قدرت، حمله های هوایی به یمن را آغاز کرد.

دیده بان حقوق بشر در این گزارش تحت عنوان تجارت بمباران، 17 مورد حمله هوایی غیرقانونی به 13 مرکز اقتصادی غیرنظامی را در یمن مورد بررسی قرار داده است.

بر اساس یافته های این تحقیق، 130 غیرنظامی در این حمله ها کشته و 171 نفر دیگر زخمی شده اند.

دیده بان حقوق بشر افزود: ائتلاف عربستان که شامل بحرین، مصر، مغرب، قطر، سودان و امارات است٬ به صورت غیرقانونی ٬کارخانه ها، انبارها و دیگر مرکز اقتصادی و غیرنظامی را در یمن هدف قرار داده است.

این گزارش افزود: در شرایطی که امکان تحقیق و تفحص بیطرف و معتبر در یمن وجود ندارد، عربستان و اعضای ائتلافش باید اجرای تحقیقات بین المللی مستقل درباره این موارد و دیگر حمله های غیرقانونی را بپذیرند.

بر اساس گزارش دیده بان حقوق بشر، تاسیسات هدف قرار گرفته زمینه اشتغال بیش از دو هزار و 500 نفر را فراهم کرده بود و در نتیجه تعطیلی این مراکز، زندگی صدها نفر به خطر افتاده است.

پریانکا موتاپارتی، محقق ارشد دیده بان حقوق بشر و نویسنده گزارش مذکور تصریح کرد: به نظر می رسد حمله های مکرر ائتلاف عربستان به کارخانه های غیرنظامی با هدف آسیب به اقتصاد از هم پاشیده یمن صورت گرفته است به نحوی که این آسیب ها تا سال های آینده نیز بر جا باشد.

وی گفت: عربستان و دیگر اعضای ائتلاف تاکنون هیچ علاقه ای به تحقیق درباره حمله های غیرقانونی و یا حتی پرداخت غرامت به قربانیان مالی و جانی این حمله ها نشان نداده اند.

گروه های حقوق بشری از زمان آغاز مداخله نظامی عربستان در یمن بارها این ائتلاف عربی را به حمله علیه اهداف غیرنظامی متهم کرده و به کرات خواستار محافظت از جان غیرنظامیان شده اند.

ماه میلادی گذشته عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر از کشورهای عضو سازمان ملل خواستند تا به خاطر کشتار غیرنظامیان یمنی و سرکوب های داخلی، عضویت عربستان در شورای حقوق بشر این نهاد را تعلیق کنند.

بر اساس آمارهای سازمان ملل، از زمان آغاز حمله های عربستان به یمن تاکنون بیش از 6 هزار و 400 نفر کشته شده اند که اکثر آن ها غیرنظامی هستند. این آمار از ارقام ارائه شده توسط منابع داخلی یمن، به مراتب کمتر است.

کد خبر 339646

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha